Vzdušná cesta mezi Brnem a Prahou zřejmě skončí. Zbude jen D1

  20:10aktualizováno  20:10
Brněnskému letišti hrozí, že přijde o poslední ze svých denních spojů do Prahy. Kromě charterových letů by se pravidelně létalo už jen do Zadaru, Londýna a Moskvy. Roli Brna by mohla převzít Vídeň.

Budova brněnského letiště. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Letecká cesta z Brna do Prahy může být brzy minulostí. Moravské metropoli totiž hrozí, že přijde o další ze svých leteckých linek. Tentokrát mezi tuřanským letištěm a pražskou Ruzyní. (více čtěte zde)

Představitelé Českých aerolinií (ČSA) odmítají spekulace o rušení leteckého spojení potvrdit.

Z Brna do světových metropolí

Z letiště v Brně-Tuřanech zatím letadla odlétají každý den do Prahy, čtyřikrát týdně na londýnské letiště Stansted, třikrát na moskevské Vnukovo a dvakrát do chorvatského Zadaru.

Mimo to vzlétá z Brna řada turistických charterových letů.

Během minulého roku bylo odbaveno celkem 440 850 cestujících, z toho 42 842 na lince Praha – Brno – Praha.

Oproti předchozímu roku dokonce počet cestujících na této lince stoupl o 18%, což nebylo během krize obvyklé. V minulosti se mohli cestující z Brna dostat přímo také do Barcelony nebo Mnichova.

Faktem ale je, že hluboce zadlužená společnost bude muset v nejbližší době podniknout úsporná opatření. Dobře informované zdroje ze společnosti mluví právě o rušení některých linek. Mezi nimi figuruje i spojení z Brna do Prahy.

"Vím, že o tom ČSA uvažují, a myslím si, že by to byla obrovská škoda," reagoval ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Známý autobusový dopravce je totiž také největším prodejcem letenek na jižní Moravě.

Podle něj utrpí zrušením linky především samotné ČSA. Většina cestujících využívala spojení do Prahy, kde přestoupila na další spoj dále do světa. Podle Jančury bývají lety plně vytížené. "To ovšem neznamená, že spoj musí být ziskový," řekl.

Vídeň nahradí Brno

Nyní se podle šéfa Student Agency naučí lidé spíš využívat letiště Schwechat u Vídně. "Vídeň je dneska od Brna po dálnici asi jen hodinu a půl. A ceny letenek jsou tam nižší, protože tam je větší konkurence," vysvětlil Jančura.

Ředitele letiště v Tuřanech Tomáše Plačka zatím o zrušení pravidelné linky nikdo neinformoval. Podle něj by odchod ČSA znamenal pro letiště ztrátu. "Cestující na lince do Prahy tvoří asi deset procent celkově odbavených, ročně to je zhruba čtyřicet tisíc lidí," řekl Plaček.

Podle něj jde o důležité dopravní spojení pro řadu lidí, kteří pravidelně létají za prací a podnikáním. "Linka totiž funguje přes Prahu do celé sítě letišť, která nabízí ČSA," vysvětlil Plaček.

Negativní vliv na turistiku

Negativního dopadu na rozvoj turistiky se pak obává ředitelka jihomoravské Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová. Podle ní je dobrá dopravní dostupnost základním předpokladem pro rozvoj cestovního ruchu v regionu.

"Vzhledem k tomu, že dálnice D1 je ve stavu, v jakém je, tak letecká linka nahrazovala rychlé spojení Brna a Prahy," uvedla Vojtová. I ona předpokládá, že cestující začnou využívat letiště ve Vídni.

Samotná autobusová doprava totiž letecké spojení mezi Brnem a Prahou zřejmě nenahradí. Letadla využívá jiný typ klientů, hlavně obchodníků a podnikatelů. "Nemyslím si, že by lidé začali více jezdit autobusem na Prahu. Možná že nám ale přibude klientů právě v autobuse směrem na letiště do Vídně," předpokládá Jančura.

Brno přišlo o Mnichov i Barcelonu

Spojení do Prahy by nebylo první linkou, o kterou by Brno přišlo. V září roku 2008 skončil nízkonákladový spoj společnosti Ryanair do Barcelony. O necelý rok později omezila stejná společnost i počet svých spojů do Londýna. Letadla z Tuřan ve směru do anglické metropole dnes už nevzlétají denně, ale pouze čtyřikrát týdně.

Minulostí je už také linka do Mnichova. Společnost Cirrus Airlines ji kvůli malé vytíženosti zrušila po roce a půl fungování v březnu 2007.

Nově naopak nedávno přibyla linka do chorvatského Zadaru a už po tři roky mají Brňané třikrát týdně přímé spojení také do Moskvy.

Autor:

Nejčtenější

Rodiče se zlobí, že jejich děti učí exsenátorka opilá. Ředitel to odmítl

Marta Bayerová, KSČM

Po nedobrovolném ukončení politické kariéry se celoživotní komunistka Marta Bayerová vrátila ke kantořině. Na její...

Letoun Smartwings se kvůli problému s podvozkem musel vrátit do Brna

Trajektorie letu Boeingu 737-8HX mířícího na řecký ostrov Zakynthos, který se...

Boeing společnosti Smartwings, který měl namířeno z Brna na řecký ostrov Zakynthos, se v úterý ráno krátce po vzletu...

Brno ukázalo řešení bezdomovectví. Jiná města se diví, proč teď otočilo

Asi stovka lidí protestovala na zasedání brněnského zastupitelstva kvůli záměru...

Oceňovaný systém pro rychlé zabydlování bezdomovců současná vládnoucí koalice v Brně zbrzdila a místo původně plánované...

Na městském okruhu v Brně praskl vodovod, při opravě se roztrhl znovu

V brněnské ulici Gajdošova v úterý ráno praskl vodovod, kvůli čemuž byly...

V Brně na velkém městském okruhu v Gajdošově ulici praskl ráno vodovod. Dva jízdní pruhy ze čtyř jsou neprůjezdné, na...

Trenér Komety: Myslel jsem, že mi Zábranský zavolá, abych vedl béčko

Petr Fiala vede hokejisty Komety

Když to jméno zaslechne hokejový fanda, musí hodně zapřemýšlet, o koho se vůbec jedná. I on sám při rozhovoru pro MF...

Další z rubriky

Má škraloup z minulosti, teď kontroluje zakázky po obviněných politicích

Geometrický plán slouží k zaměření hranic pozemků či staveb

Zastupitelka Brna-střed Karen Kylbergerová dřív pracovala na stavebním úřadě a kvůli překročení pravomocí musela...

Při nárazu auta do betonového mostku se u Pohořelic zranili čtyři lidé

Ilustrační snímek

Při nárazu osobního auta do betonového mostku se v pondělí nad ránem u Pohořelic na Brněnsku zranili čtyři lidé, z toho...

Zachraňte Fuchsovu vilu, křičí experti. Plánuje se přestavba na bytový dům

v Původní vlastní vila Bohuslava Fuchse je památkově chráněná a opravená, i tak...

Výrazná přestavba může změnit tvář domu, ve kterém žil slavný architekt Bohuslav Fuchs, který pro pro Brno navrhl hotel...

Najdete na iDNES.cz