Z poškozeného mostu v Brně odstranili koleje, usazují provizorní konstrukci

  • 17
Dělníci s těžkou technikou pracují na železničním mostě v Brně, na němž musel být ve čtvrtek omezen provoz kvůli zjištěnému poškození. V pátek odpoledne už na místě usazovali speciální konstrukci, aby bylo možné co nejdříve obnovit dvoukolejný provoz ve směru do Břeclavi. Řada vlaků, včetně těch dálkových, kvůli tomu zamířila na dolní nádraží místo hlavního.

Provoz na mostě Správa železnic omezila ve čtvrtek večer poté, co předchozí den zjistila, jak je most poškozený. Důvodem jsou podle železničářů práce na protipovodňových opatřeních kolem Svratky, konkrétně umístění speciálních štětovnicových stěn v korytě řeky.

Pro asi dvacet dělníků tak ve čtvrtek večer začala bleskurychlá práce - odstranit koleje, pražce, štěrk. Vše vybagrovat, aby tady mohli položit mostní provizorium.

Podle redaktora portálu iDNES.cz, který situaci sledoval na místě, byla v pátek dopoledne kolem desáté hodiny odstraněná část kolejnic, mostní provizorium dělníci zatím nepokládali. Podle původních informací mělo být umístěno do 12 hodin, stalo se tak ale později.

„Provizorium je nyní připraveno k instalaci, hlavní práce nakonec proběhnou spíše v odpoledních hodinách. Obecně je ale možné říci, že práce běží podle plánu a na místě je maximum našich kapacit, abychom mohli co nejdříve obnovit dvoukolejný provoz ve směru do Břeclavi,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola před 11. hodinou.

Odpoledne před 16. hodinou už bylo vidět, jak dělníci usazují provizorní mostní konstrukci. Podle redaktora iDNES.cz bylo na místě v tu chvíli kolem deseti dělníků, kteří vysypávali štěrk kolem konstrukce. „Štěrk vozí ze skladiště na druhé straně přes řeku,“ hlásil z místa.

Spokojeni s průběhem prací byli i sami železničáři, kteří předpokládali, že by práce mohly skončit i dříve než v sobotu ve čtyři hodiny ráno, jak původně avizovali.

„Dřívější ukončení prací ale nebude mít žádný vliv na dopravu. V noci je totiž provoz minimální, což znamená, že v tuto chvíli provozovaná kolej na mostě bude vlakům kapacitně stačit,“ doplnil odpoledne Nevola.

Omezení nezpůsobuje vážnější komplikace

Cestující museli v pátek počítat s tím, že vlaky mohou mít zpoždění, popřípadě nedojedou tam, kam si původně mysleli.

Stejně tak museli pečlivě sledovat odjezdové tabule i ti, kteří teprve v pátek jeli z Brna. Část vlaků totiž nejezdila z hlavního nádraží, ale z dolního, které sloužilo jako náhradní při výluce před několika lety.

Hlavní nádraží (modrá značka), Dolní nádraží (zelená značka), poškozený most (červená značka)

Hlavní nádraží (modrá značka), Dolní nádraží (zelená značka), poškozený most (červená značka)

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Mezi oběma stanicemi byla zavedena kyvadlová autobusová doprava. „Na hlavním i dolním nádraží máme své pracovníky, na které se mohou cestující obrátit. Sem tam se někdo zeptá, ale dnes už je spíše takový sváteční provoz, takže nezaznamenáváme žádné větší komplikace,“ uvedl v pátek mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.

Podle něj ani ti, kteří do Brna mířili, nebyli překvapeni, že vystoupili někde, kde to nečekali. O mimořádnosti je informoval už průvodčí ve vlaku.

„Ani my jsme nezaznamenali žádné problémy. Na naší infolince se zhruba čtvrtina hovorů týká této mimořádnosti, nicméně často naši pracovníci volajícím vysvětlí, že jejich vlaku se to netýká, tak jsou poté potěšeni,“ doplnil Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihomoravském kraji.

Situace je taková, že hlavní nádraží aktuálně vynechají všechny dálkové vlaky, tedy expresy a mezinárodní vlaky ze směru od Prahy přes Brno na Břeclav a dál do Vídně či Bratislavy či opačným směrem. Stejně tak i regionální vlaky linky S3, tedy směr Tišnov, Hustopeče a Židlochovice.

V sobotu i po následující dva vánoční svátky pojedou bez omezení všechny vlaky, protože jich nebude mnoho. Od 27. do 30. prosince pojede část vlaků linky S3 stále na dolní nádraží. Další výjimky ještě budou upřesněny, stejně jako úprava provozu v novém roce.

Provizorium až na tři roky

Mostní provizorium na místě nebude jen po několik následujících týdnů či měsíců. Podle Nevoly by mělo sloužit dva až tři roky. „Vše se ale bude upřesňovat podle výsledků diagnostiky mostu, kterou Správa železnic provede po dokončení současných prací,“ doplnil mluvčí.

Rekonstrukce mostu bude podle něj vyžadovat přípravu projektové dokumentace a dalších navazujících kroků, jako je vyřízení stavebního povolení či vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele.

„Dočasným řešením může být také tzv. sepnutí pilířů, abychom mohli most používat v běžné míře. Bez provedené diagnostiky mostu je ale těžké v tuto chvíli odhadnout, jakým způsobem budeme postupovat. Naší snahou je zkrátit vyloučení koleje pro vlaky směr Jihlava na nejkratší možnou dobu,“ dodal Nevola.