Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Kontrola mostu odhalila poškození pilířů a jedné klenby. V blízkosti základů mostu probíhá aktuálně stavební činnost, která nebyla se Správou železnic projednána. Jde zejména o zřízení štětovnicové stěny v korytě řeky Svratky,“ řekl mluvčí Správy železnic (SŽ) Jan Nevola.
Vzdálenost stěny od základů mostu je zhruba dva metry. Podle SŽ je rozsah poškození natolik závažný, že je nutno dlouhodobě vyloučit kolej pro vlaky na trase Brno hlavní nádraží – Jihlava. Vlaky nepojedou také po jedné ze dvou kolejí ve směru na Břeclav.
SŽ nyní velmi intenzivně připravuje vložení mostního provizoria, aby mohl být provoz v úseku Brno hlavní nádraží – Břeclav veden po dvou kolejích. Bude se instalovat od dnešních 20.30 do sobotních čtyř hodin ráno. Právě v tomto termínu bude provoz na mostě omezen, do dnešního večera je provoz ještě možný.
Po spuštění výluky začnou železničáři demontovat koleje a dělat přípravné práce. Provizorium na místo uloží v pátek mezi osmou ráno a polednem.
Problém si vyžádá řadu omezení
Kvůli značnému snížení kapacity brněnského hlavního nádraží přistoupí železničáři v pátek k řadě omezení. Vlakům bude sloužit pouze jedna ze tří traťových kolejí.
Dálkové spoje z Prahy směrem na Břeclav pojedou odklonem přes dolní nádraží, nezastaví tedy na hlavním nádraží. Přes něj naopak díky tomu budou jezdit rychlíky do Jihlavy a Břeclavi, cestující však musejí počítat s možným zpožděním pět až patnáct minut.
Dolní nádraží využijí také osobní vlaky linky S3 z Hustopečí a Židlochovic směrem na Tišnov. Mezi dolním a hlavním nádražím svezou cestující zhruba každých deset minut náhradní autobusy.
Po dobu tří svátečních dnů spoje kvůli slabé hustotě provozu pojedou bez omezení z hlavního nádraží. „Omezení v regionální dopravě bude pokračovat i pak po vánočních svátcích, protože vlaky budou vedeny po dvou ze tří traťových kolejí. Podrobnosti se připravují,“ uvedl mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
Příčinou může být i zima, tvrdí Brno a firma
Magistrát podle svých slov neberou situaci na lehkou váhu, zároveň ale říká, že štětovnicové stěny do koryta řeky instalovala firma už v létě. „Od té doby žádné další práce, které by mohly způsobit otřesy, v blízkosti mostu neprobíhaly,“ poznamenal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Stejnou reakci zaslala i hlavní stavební firma OHLA ŽS. „Je nutné objektivně posoudit, zda na poškození mostu nemohou mít vliv i další faktory, například klimatické podmínky,“ doplnila ve společném vyjádření mluvčí společnosti Iva Šašinková.
Brno společně s firmou odmítlo, že by Správu železnic o zahájení prací neinformovalo. „V současné době zajišťujeme prostřednictvím městské společnosti Brněnské komunikace experta na mostní konstrukce, který stavebně-technický stav mostu posoudí. Na základě výsledků tohoto posouzení mohou být navržena případná řešení,“ dodal Poňuchálek s tím, že se plánuje také společné jednání se Správou železnic.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz