Neděle 5. prosince 2021, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. prosince 2021 Jitka

Nové nádraží v Brně nezvládne nápor nákladních vlaků, varují dopravci

  6:10
Na desítky milionů korun vyjdou tři studie, ve kterých se experti zabývají tím, jak bude vypadat a po technické stránce fungovat nový železniční uzel v Brně. Kritici upozorňují, že ani po čtyřech letech se neřeší nákladní doprava a peníze vynaložené na přípravu strategických dokumentů „vyletí oknem“.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Podle sdružení ŽESNAD.CZ, zastřešujícího 92 procent veškeré nákladní dopravy, totiž hrozí, že trať nebude kapacitou stačit a nastane kolaps. 

Přes Brno přitom vede významný železniční koridor RFC7, jenž propojuje Evropu od severu až na Balkán. A úkolem Česka je zajistit, aby byl i do budoucna pro nákladní dopravu průjezdný.

„Nevím, čím to bylo, ale ve studii proveditelnosti nebyla správně zapracována ani současná nákladní doprava se svými technologickými postupy,“ upozorňuje Oldřich Sládek, ředitel sdružení ŽESNAD.CZ.

Výsledkem návrhového dopravně-technologického řešení teď podle něj je, že během šesti hodin odpolední špičky z 18 nákladních vlaků ve směru na Břeclav – tedy směřujících do Rakouska či na Slovensko – jich projede uzlem Brno jen devět. Druhá polovina vlaků se postupně nahromadí ve stanici v Maloměřicích.

„Našemu sdružení je jedno, zda se osobní doprava přesune na nové hlavní nádraží, nebo ne, pro nás je klíčová dostatečná propustnost uzlu pro nákladní dopravu, a toto studie proveditelnosti rozhodně nesplnila,“ kritizuje Sládek.

Všechno v jednom koridoru

Místo dosavadních dvou samostatných tratí, tedy dvou kolejí pro osobní a dvou pro nákladní dopravu, se podle jeho slov všechno v budoucnu sloučí do jednoho koridoru podél ulice Klíny přes nové hlavní železniční nádraží.

„Protože se plánuje rozvinutí osobní dopravy na všechny čtyři koleje, nastanou problémy. Jednak s kapacitou, ale také s potřebou nekolizních tras osobní a nákladní dopravy,“ upozorňuje Sládek.

„Ostatně je si toho vědoma i Centrální komise ministerstva dopravy, která dala za úkol Správě železnic následně zpracovat technicko-ekonomickou studii pro nákladní dopravu. Ale ani to nebylo dosud splněno. Lidově řečeno, za šedesát miliard se připravuje něco, co bude ve finále dopravně horším řešením, než je dnes,“ doplňuje Sládek.

Nyní sice běží další tři studie, a to studie proveditelnosti na diametr, studie na vysokorychlostní tratě a architektonicko-urbanistická soutěž na podobu nádraží celkem za desítky milionů, jenže podle ŽESNAD.CZ ani ty nepracují s variantami, jak vyřešit nákladní dopravu. Odborníci za to kritizují ministerstvo dopravy i Správu železnic.

Aktuálně se projektuje první část stavby. Týká se stanice Brno-Židenice. „Jde o skutečně klíčovou část. Pokud se uzel Brno naprojektuje špatně, tak to můžeme všichni v nákladní dopravě zabalit,“ vytýká Sládek.

Železničním uzlem se zabývají hned čtyři procesy

Správa železnic i ministerstvo dopravy ale popírají, že přípravu na stavbu klíčového železničního uzlu jakkoli podceňují či zanedbávají. „V současné době probíhají dokonce čtyři procesy, které se nějakým způsobem dotýkají řešení železničního uzlu Brno,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Všechny tyto procesy spojuje varianta kolejového uspořádání u řeky, tedy vznik nového osobního nádraží v místě stávající železniční stanice. Jeden z procesů se věnuje právě modernizaci železniční stanice v Židenicích a úpravám v Maloměřicích. 

„Práce se opozdily proti původnímu plánu přibližně o šest měsíců, zejména z kapacitních důvodů na straně projektanta, které byly rovněž ovlivněny aktuální situací kolem koronaviru. První část práce je ve fázi dokončování výpočtů potřebných pro simulaci, kde aktuálně probíhá úzká spolupráce jednotlivých zainteresovaných složek Správy železnic. Jde právě o řešení průvozu zejména nákladních vlaků uzlem dle požadavku sdružení ŽESNAD.CZ,“ přibližuje Jemelka, jak pokračují práce na klíčových dokumentacích.

Podle Jemelky se zároveň zpracovává i studie proveditelnosti vysokorychlostní tratě Praha–Brno–Břeclav, která se nového železničního uzlu také týká. Dále pak probíhá architektonická soutěž, jejímž cílem nejsou návrhy úprav kolejového řešení, ale především architektonický návrh prostoru pro cestující včetně přednádražního prostoru.

„Posledním, čtvrtým klíčovým procesem je zpracování studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru. Tento projekt vychází ze zájmu vedení města prověřit možnost navržení nového kolejového systému ve směru sever–jih,“ dodává Jemelka.

Proti kritice ŽESNAD.CZ se ohrazuje také Správa železnic. „Všechny aktivity koordinujeme,“ tvrdí její mluvčí Tomáš Polák.

Podle vyjádření Kanceláře architekta města Brna není pravda, že studie spolu nekomunikují. 

„Každá se sice zabývá jiným problémem, mají ale styčné body. Například pro studii diametru máme předjednané využití výstupu prognózy počtu cestujících ze studie vysokorychlostních tratí, protože to má vliv na zatížení diametru. Dále například zadání architektonické soutěže nechává prostor pro různé varianty tak, jak budou vyhodnoceny. A studie vysokorychlostních tratí potvrdila, že nádraží u řeky bude fungovat pro vysokorychlostní vlaky,“ sděluje mluvčí kanceláře Jana Běhalová.

18. prosince 2019

  • Nejčtenější

Studenti poslali škole předžalobní výzvu, nelíbí se jim tlak na očkování

Skupina studentů z Masarykovy univerzity v Brně poslala škole předžalobní výzvu kvůli údajnému tlaku na očkování proti...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...

Čtyři auta přivezla na Břeclavsko 53 migrantů, jeden řidič prorazil zátarasy

Jihomoravští policisté odpoledne pronásledovali a zastavili tři auta, ve kterých cestovalo celkem 44 migrantů převážně...

VIDEO: Řidič nebezpečně předjížděl na sněhu, ostatní se mu zdáli moc pomalí

Zatímco většina řidičů se po nedělní sněhové nadílce snažila na silnicích chovat opatrně, šestatřicetiletý šofér na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejistota brněnský fotbal neopouští. Další jednání o prodeji krachlo

Premium Naděje příznivců brněnského fotbalu, že do jarních bojů o postup do první ligy půjde Zbrojovka už s novým silným...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Na návrh Brňanů postaví zelené podchody i kurty, na projekty jde 32 milionů

Hned třináct projektů vymyšlených „sousedy“ si letos Brňané prohlasovali v participativním rozpočtu Dáme na vás. Z...

Lidem na jižní Moravě teče z kohoutku voda plná dusičnanů. Nikdo neví proč

Premium Už půl roku se lidé na Pohořelicku potýkají s problematickou vodou, která jim doma teče z kohoutků. Dusičnanů je v ní...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...

Plynovod za tři miliardy, který propojí Česko s Rakouskem, dostal povolení

Už celá léta pracuje česká společnost Net4Gas a rakouský Gas Connect Austria na propojení obou zemí plynovodem. Teď se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...