Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vedení Brna couvlo, nové nádraží může vyrůst i bez podzemní železnice

  11:49
Nové nádraží a zároveň s ním podzemní železnice. Za touto kombinací si stálo bývalé vedení Brna. Nová sestava to však vidí jako dvě různé investice a brněnské „metro“ tak mizí v mlze.

(ilustrační snímek) | foto: freeimages

Před rokem zastupitelé rozhodli, že chtějí nové brněnské nádraží vybudovat pod jednou zásadní podmínkou – že vznikne společně se severojižním kolejovým diametrem, což je podzemní železnice, někdy též přezdívaná brněnské metro.

To mělo zabránit tomu, aby doprava v Brně po otevření nového nádraží zkolabovala. Jenže po změně ve vedení města původní stanoviska některých radních už neplatí a metro je „odsunuté na vedlejší kolej“.

Začátkem března primátorka Markéta Vaňková (ODS) oznámila, že Brno s dalšími organizacemi podepsalo memorandum o spolupráci na stavbě nového nádraží. „Doufám, že už brzy začne projekt získávat konkrétnější obrysy a budeme se postupně blížit k jeho realizaci,“ uvedla.

Redakce MF DNES si znění memoranda vyžádala a je z něj jasné, že Brno odpískalo původně preferovanou variantu nádraží spojenou se stavbou první etapy zmíněné podzemní železnice.

Minulé vedení města za ní stálo navzdory odlišnému rozhodnutí centrální komise ministerstva dopravy, která s diametrem naopak nepočítala. Ke komisi se teď přidala i nová brněnská koalice.

„Kdyby se obě stavby realizovaly současně, bylo by to samozřejmě nejlepší. Pořád máme zájem na diametru, ale nechceme stavby vzájemně podmiňovat. Jsou to dvě samostatné investice,“ sdělila primátorka.

Postup nového vedení kritizuje bývalý náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

„Brno mělo vše na své straně, aby stát dotlačilo, že začne diametr vnímat vážně. Kdyby nové vedení vytrvalo, státu by nezbývalo nic jiného než změnit názor,“ tvrdí Hollan s tím, že stopka pro podzemní železnici spojující pod centrem města nádraží s tratí na Tišnov znamená kolaps dopravy v Brně, zejména s ohledem na obslužnost nové stanice jižně od současné polohy.

V nové koalici změnili názor

Vaňková v brněnské radě ani v zastupitelstvu loni při rozhodování o nádraží neseděla, její náměstci Petr Hladík (KDU-ČSL) a Tomáš Koláčný (Piráti) byli ovšem členy zastupitelstva i vedení města a společně s Hollanem prosazovali variantu nádraží jedině s podzemní železnicí. Uběhl rok, změnila se koalice a vše je jinak.

„Akceptujeme rozhodnutí státu, je to jeho investice, my se k tomu jako město vyjádřili. Stát má jiný názor, nicméně my jsme odpovědní za rozvoj města, nikoli jeho blokaci,“ prohlásil Hladík.

Ten ještě loni tvrdil, že diametr je nutnost a Babišova vláda jde akceptováním rozhodnutí centrální komise proti lidem. Že by šli teď jako vedení Brna proti usnesení zastupitelů z loňského roku, si však nepřipouští. „Diametr je možný v každé variantě,“ uvedl náměstek.

Pirát Koláčný si myslí, že varianta s diametrem je stále reálná. „Proto v memorandu není konkrétní označení varianty studie. Budeme se snažit změnit názor komise, protože vláda neudělá nic, co se bude lišit od jejího rozhodnutí. Stále si stojím za tím, co schválilo loni zastupitelstvo,“ tvrdí Koláčný.

Piráti jsou nicméně asi poslední, kteří tomu v brněnské radě ještě věří. Kromě ODS a KDU-ČSL se totiž k variantě vybrané centrální komisí přiklonila i koaliční ČSSD.

„Rada musí reagovat na vývoj situace a investor se rozhodl zkrátka jinak. Co Brno získá, když bude trvat na své variantě?“ ptá se náměstek Oliver Pospíšil (ČSSD). Sociální demokraté jako opoziční zastupitelé stejně jako ODS už loni vystupovali proti podmínce podzemní dráhy.

Na diametr stále nevznikla studie proveditelnosti

Podle Hollana se Brno na jednu stranu tváří, že chce diametr, a na druhou se zaváže ke spolupráci na variantě, která ho neřeší. „Když nebude součástí nového železničního uzlu, tak už nikdy nebude,“ varuje.

Že se do stavby podzemní železnice státu nechce, je zřejmé i z toho, že i přes opakované sliby Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) dodnes nevznikla na diametr studie proveditelnosti.

Ještě loni v prosinci zástupci SŽDC hovořili o tom, že ladí zadání studie a její výsledek by mohl být asi za rok. Po několika dalších týdnech ale na jednání řídicího výboru k novému nádraží přišli správci železnice s tím, ať si Brno vytvoří studii samo.

„Brno a Jihomoravský kraj byly požádány o zvážení zpracování studie proveditelnosti v jejich gesci s tím, že by součástí bylo i posouzení ostatních kolejových systémů, tedy tramvaje a metra,“ poznamenal mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Brno s požadavkem správců železnice souhlasilo a studii po roce „ztraceného času“ chce letos zadat ke zpracování i se zmíněnými alternativami tramvajové tratě pod zemí nebo skutečného metra.

Údajně má na zpracování dokumentu slíbené peníze od státu. „V dubnu bychom vše chtěli prodiskutovat, zadání zpracovateli je pak otázkou nejbližších měsíců,“ sdělil náměstek pro dopravu Robert Kerndl (ODS).

Při jednání o poloze brněnského nádraží bylo na zastupitelstvu rušno

Autor:
  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec impozantní série. Basketbalistky USK v lize padly po 11 letech. Radují se Žabiny

22. dubna 2024  20:08

Basketbalistky ZVVZ USK Praha prohrály ve druhém ligovém finále na palubovce Žabin Brno 69:71 a v...

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Brno spěchá s tramvají na Kamechy, další nové trati zatím zůstávají u ledu

24. dubna 2024  8:33

Na brněnském sídlišti Kamechy se už za tři měsíce objeví první dělníci a začnou připravovat koridor...

Ideální teplotu má pivo ve chvíli, kdy z něj má člověk zážitek, říká Svatopluk Vrzala

24. dubna 2024

Advertorial Stačí mu jeden pohled na načepované pivo a hned ví, zda je kvalitní. Však už je v oboru nějaký ten...

Trolejbus se zastavil na rušné křižovatce v Brně. Roztlačili ho cestující

23. dubna 2024  15:52

Nevšední zážitek mají za sebou cestující z brněnské trolejbusové linky z centra města do Slatiny....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...