MF DNES už dříve informovala o testování jihomoravských žáků čtvrtých tříd, které má talentované „vyzobat“. Teď se objevuje další vlaštovka.
Je jí brněnská ZŠ Hudcova, která se stala partnerskou školou nadačního fondu Qiido. Fond pracuje na zavedení systematické podpory nadaných dětí a je i autorem pojmu MiND – Mimořádně intelektově Nadané Dítě.
„Ačkoli se o podpoře nadaných v posledních letech více mluví, škol, které to reálně dělají, je jako šafránu. Usilujeme, aby byla v každém kraji alespoň jedna základní škola, která rozvíjí děti nejen v oblasti IQ, ale i EQ, v níž tyto děti často strádají,“ vysvětluje mluvčí fondu Simona Kopová.
Brněnská škola už zahájila dvouletý program pro učitele a ředitele a zahrnuje vše – od vyhledávání MiND dětí, přes vzdělávání pedagogů i rodičů a poskytování metodické i legislativní pomoci. Do poloviny roku 2024 škola získá zkušenosti a know-how, které pak bude moci sdílet do dalších škol v regionu.
Ředitel školy Jakuba Cimala projekt vítá, protože má pocit, že jsou nadané děti zanedbávané a v populaci jich je daleko víc, než se ví. „Oslovilo mě, že budeme o nadaných žácích vědět ještě před zahájením nového školního roku. U zápisů do první třídy totiž budeme mít odborníky z Qiida, speciální pedagogy a psychology, kteří se dlouhodobě zabývají jejich diagnostikou,“ vysvětluje ředitel.
A rovněž jeho lidé se školí. „Zavázal jsem se, že minimálně dva učitelé se budou od příštího školního roku MiND dětem věnovat minimálně tři hodiny týdně. V předmětech, ve kterých nepotřebují opakovat, se budou individuálně vzdělávat s jinou paní učitelkou v menších skupinkách na jiný předmět, kde potřebujeme, aby dále rozvíjely svůj talent a nadání,“ líčí Cimala, který je odpůrcem výběrových tříd a preferuje individuální přístup a to, aby nadané děti chodily do třídy s ostatními, protože i v životě se potkají s různým typem lidí.
Byť je Hudcova zatím první a jedinou zapojenou školou, z kraje se za poslední dva roky na Qiido obrátilo 24 dětí, nedávno fond online supervizoval učitele z jedné brněnské základky kvůli MiND chlapci.
Testování čtvrťáků
Zmíněný test pak čeká na dvanáct a půl tisíce jihomoravských čtvrťáků základních škol v následujících třech letech. Nadané děti má najít a následně podpořit a rozvinout jejich potenciál.
Testovací systém vyvinula katedra psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity a začleňuje i prvky počítačových her, což u dětí zvyšuje motivaci a hravost a odbourává obavy.
Letos na podzim také začalo vzdělávání pedagogů. Tématem jednoho z prvních kurzů, které pořádá organizace JCMM, bylo rozpoznávání nadaných žáků a nové přístupy. Kurzy pro jihomoravské pedagogy potrvají do června 2022 a jsou zdarma.
I v tomto kontextu je jasné, že se postavení nadaných dětí začíná zlepšovat. Jejich nárokům ale není jednoduché vyhovět – i proto, že v některých oblastech vynikají a jinde zaostávají.
„Proto učitelé vítají jakoukoli pomoc, aby lépe rozuměli jejich vnímání světa. Posouvají se tak sami dále, inspirují se pro další práci, cítí oporu a vědí, že je tu někdo, kdo se snaží porozumět jejich práci, pomoci jim, ale i samotným dětem,“ pochvaluje činnost JCMM pedagožka ze Základní školy Křídlovická v Brně Alena Nováková.