Nocoviště havranů polních a kavek obecných se podle České společnosti ornitologické nachází přímo v trase plánované lanové dráhy. Ta má vést v délce 1,7 kilometru ze stanice Pisárky-Lipová u zastávek MHD, dál mezi veletržním pavilonem Z a vznikající multifunkční arénou, nad areálem koupaliště Riviéra, řekou Svratkou a lesem ke kampusu a Fakultní nemocnici Brno.
Ornitologové nocoviště označují za poslední velké na jihu Moravy. Během posledních zim se tam jejich počty pohybují až kolem 15 tisíc jedinců.
„Havrani přilétají z dalekých hnízdišť v Rusku a Bělorusku a na nocování se k nim připojuje i prakticky celá brněnská populace silně ohrožených kavek. Společné nocování jejich velkých hejn je z širšího okolí Brna známé více než 100 let, přičemž od zimy 2011/2012 existuje nocoviště v oblasti Riviéry. To ukazuje, jak významný je tento les v blízkosti centra města, který díky své zachovalosti poskytuje nocujícím ptákům dostatek klidu,“ uvádí předseda Jihomoravské pobočky ČSO Jan Sychra.
„Máme vážné obavy, že kácení lesa kvůli stavbě lanovky, její následný intenzivní provoz a překážky v podobě drátů, by byl konec pro toto významné nocoviště,“ sděluje Sychra.
Z ornitologického hlediska patří lokalita mezi nejvýznamnější na území Brna, vyskytuje se tam víc než 80 ptačích druhů. „Jde přitom i o druhy zvláště chráněné podle zákona o ochraně přírody a krajiny. To se týká především mokřadních a lesních druhů, které zde nacházejí jedno z mála útočišť v Brně. Lze zmínit například kriticky ohrožené morčáky velké či silně ohrožené ledňáčky říční a ostříže lesní,“ dodává Sychra.
Problémem i dráty lanovky a skleněné plochy
Ornitologové se domnívají, že kácení a zemní úpravy při výstavbě dráhy budou mít za následek likvidaci biotopu kriticky ohrožených ptáků. Další problém vidí v drátech lanovky a skleněných plochách. „Právě křížení příčných překážek, jako jsou dráty, s vodními toky je z pohledu kolizí velmi rizikové. Kvůli nárazům ptáků do skel v Česku zbytečně hynou stovky tisíc ptáků ročně. Provoz lanovky spolu s fragmentací biotopů by pak způsobil rušení všech lesních živočichů,“ upozorňuje Sychra.
Proti plánované lanovce chystají ornitologové petici, žádají zastavení záměru. Projekt má v tuto chvíli nepravomocné stavební povolení. Jak už MF DNES informovala, proti němu podali sousedé z rezidenčního areálu Campus vedle zamýšlené dráhy 22 téměř totožných odvolání. Poukazují třeba na to, že neodpovídá charakteru území nebo narušuje přírodní ráz lokality blízkého lesa nad Svratkou. Odvolání podala i Masarykova univerzita.
Plán brněnské lanovky vadí sousedům, chtějí dál chodit na balkon bez trika![]() |
Pro dopravní podnik, který projekt chystá, jsou výtky ornitologů novinkou. Brání se, že záměr už úspěšně prošel zjišťovacím řízením vedeným krajským úřadem. „Zabýval se všemi aspekty vlivu stavby na životní prostředí, včetně ochrany fauny a flóry. Kladné vyhodnocení tohoto řízení bylo součástí nezbytných dokladů pro získání stavebního povolení,“ vysvětluje mluvčí dopravce Hana Tomaštíková. Ornitologové o řízení nevěděli.
Nákladná výstavba lanovky za zhruba 950 milionů korun je v tuto chvíli spíše v nedohlednu. „Stále hledáme vhodné zdroje a dotační tituly k financování projektu,“ podotýká Tomaštíková. Dosavadní hledání bylo neúspěšné i proto, že podle generálního ředitele podniku Miloše Havránka nejsou lanovky evropskými fondy moc podporované.
Za hodinu má lanová dráha přepravit až dva tisíce lidí. K univerzitnímu kampusu a fakultní nemocnici přitom už dnes vozí cestující trolejbusy, autobusy a od předloňského prosince díky vybudování nové trati také tramvaje. V případě vybudování by se lanovka stala plnohodnotnou součástí brněnské MHD, což by byl v celorepublikovém měřítku unikát.
18. září 2023 |