Její náklady šplhají k šesti miliardám korun. Stát prostřednictvím Národní sportovní agentury přispěje 300 miliony, z rozpočtu kraje poputuje 200 milionů. Městská firma Arena Brno si na stavbu bere úvěr 2,2 miliardy, na úrocích zaplatí 1,7 miliardy. Zbytek – tedy minimálně 3,3 miliardy – půjde z městské kasy.
„Jsem hrdý občan Brna a líbí se mi na něm, že vždy dokázalo přemýšlet jako velké město. Měli bychom být rádi, že se město a paní primátorka pouští do velkých a odvážných věcí. V Brně je hodně toho, co se chystá a co Brno potřebuje. Jsou to velké cíle, které zvyšují kvalitu života. Také na tomto místě vzniká něco opravdu velkého,“ prohlásil Fiala (ODS).
Premiér věří, že hala citelně rozšíří možnosti Brna a přiláká tam návštěvníky. Podle něj je to důležitý krok k tomu, aby město bylo ještě lépe vidět.
Opozice se proti projektu staví ostře, mluví o černé díře na peníze. Vedení města vyčítá, že rozprodává majetek a omezuje ostatní služby jen kvůli tomu, aby mělo peníze na stavbu.
Přípravy na stavbu trvaly čtyři a půl roku. V únoru 2019 padlo rozhodnutí postavit novou, moderní a skutečně multifunkční halu v západní části výstaviště poblíž pavilonu Z. „Rozhodující byla poloha poblíž centra města, možnost nekomplikovaného vypořádání vlastnických vztahů k pozemkům a jako klíčová se ukázala dopravní obslužnost, kterou ještě posilujeme,“ oznámila Vaňková (ODS).
ANALÝZA: Rizika pro brněnskou arénu rostou, může jí konkurovat i hala ve Vídni |
Aréna pojme zhruba třináct tisíc návštěvníků a primárně bude sloužit zápasům hokejové Komety. Město se opakovaně neúspěšně snažilo sehnat provozovatele haly. Nikoho zvenčí, a to včetně Komety, však nenašlo, svěří ji proto do správy účelově založené společnosti Arena Brno. Zaměstnance, kteří by měli s podobným provozem zkušenosti, teprve hledá.
Vizí je získat nejméně jednoho zkušeného manažera, který si vytvoří potřebný tým lidí starajících se o chod arény či plánování a domlouvání programu. Město hledá člověka zvenčí. „Postupně vedeme rozhovory s určitými kandidáty, kteří mají zájem a splnili naše představy o tom, co by společnost měla dělat. Zároveň skládáme její strukturu, měli bychom ji mít hotovou během dvou tří měsíců,“ řekl předseda představenstva Areny Brno a městský radní Petr Kratochvíl (ODS).
První posily mají do týmu přijít v lednu. Předběžně se počítá asi s patnácti až dvaceti zaměstnanci s tím, že některé činnosti firma nechá zajistit skrze takzvaný outsourcing. To znamená, že třeba gastro provoz svěří externí společnosti.
Vnitřní vybavení se teprve řeší
Brněnské komunikace se stanou vlastníkem a provozovatelem sedmi venkovních ploch.
„Chceme, aby využití 1 179 parkovacích míst bylo maximálně efektivní, proto nastavíme několik režimů, které budou reagovat na program přímo v hale, na plán veletržních akcí nebo na sezonní provoz na koupališti Riviéra a v budoucnu i ve sportovně-rekreačním areálu u Anthroposu. Zbylá kapacita poslouží pro parkování P+R,“ uvedl generální ředitel Brněnských komunikací a projektový manažer haly Luděk Borový.
Zhotovitelem je společnost Hochtief CZ, halu má postavit za 4,4 miliardy korun. K tomu zastupitelé počítají s rezervou a náklady vyčíslili na víc než 5,75 miliardy korun. Předseda představenstva Tomáš Koranda věří, že se stavba neprodraží.
„Samozřejmě na každé stavbě se může najít změna, ale nepředpokládáme významné změny, které by měly dopad na cenu. Vycházím ze zkušeností a z toho, jak je stavba poměrně dobře projekčně připravená. Pro nás je to velice prestižní záležitost. Jedná se o naši druhou největší stavbu hned po nové lince D pražského metra,“ poznamenal.
Zatím není jasné, jak bude vypadat vnitřní vybavení haly. Město se jím teprve zabývá. Na stavební práce to však podle Korandy nebude mít vliv. „Na konstrukce, které interiér ovlivní, dojde minimálně za rok, rok a půl,“ podotkl.
Nejzazší termín pro upřesnění interiéru je v půli příštího roku. Každopádně požadavky na vybavení si vyžádají další peníze navíc nad téměř šestimiliardový rámec.
24. března 2022 |