Brněnský malý pivovar Moravia nedávno oslavil 500. várku piva ve své šestileté historii. Při této příležitosti oznámil, že chce jako první řemeslný pivovar v Česku v blízké době začít dodávat do restaurací pivo v tancích, jak to dělá například Plzeňský Prazdroj. Právě čepovaného piva v hospodách se má ovšem výrazně dotknout jedna z úprav takzvaného konsolidačního balíčku.
Pivo už nebude v nejnižší desetiprocentní sazbě DPH, ale v té nejvyšší činící 21 procent. „Kroky této vlády vnímám jako směs naprosto nekoncepčních počinů, které dramaticky destabilizují celé podnikatelské prostředí. Přirovnal bych to k sedlákovi, který jedenkrát zaseje a chce sklízet opakovaně, aniž by půdu připravil, pohnojil a znovu zasel. A zvýšení DPH na čepované pivo je jen dalším přiléváním oleje do ohně. Myslím tím snižování celkových tržeb v gastroprůmyslu, aniž by to mělo kladný dopad na příjmy státu,“ zlobí se majitel Moravie Martin Šibal. Podle něj se má šetřit na provozu státu a snižovat počty úředníků.
Pokud se nic v balíčku nezmění, jak vláda tvrdí, dá se očekávat, že pivo podraží, což u některých návštěvníků může znamenat, že nebudou tak často chodit do restaurací.
„K české kultuře česká hospoda patří a nechceme o ni do budoucna přijít, proto si myslíme, že by čepované pivo mělo být ve snížené sazbě, což by provozovatelům pomohlo toto náročné období překonat,“ podotkla ředitelka Starobrna Klára Konupčíková.
Průměrné domácnosti sebere vládní balíček 7 614 korun ročně, ukázala analýza |
Ceník bude nejspíš brzy přepisovat i kadeřnice Marcela Opluštilová z Čejkovic na Hodonínsku. „Ceny potravin, služeb a dalších věcí se zvedají a my musíme taky z něčeho žít. Zda to ovlivní chování zákazníků, jestli budou chodit, nebo ne, teď nedokážu posoudit,“ sdělila a dodala, že místo toho, aby stát podporoval malé živnostníky, hází jim klacky pod nohy.
Náročné roky od covidové pandemie po celou dobu vnímá i umělecký kovář a šperkař Jan Šerák z Bílovic nad Svitavou. „Zdražil jsem asi o třicet procent. Nahoru jde nájem, energie, kovářské uhlí nám zdražilo zhruba třikrát. Roste všechno, i když třeba cena oceli už se uklidnila,“ porovnal. Vládní balíček a dopady na jeho živnost zatím neřešil.
Velký zájem o výprodeje oblečení
Zákazníci zvlášť po loňském zdražování častěji slyší na akce a různé slevy. Toho si všímají i v centru Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku. Navzdory poklesu domácí spotřeby hlásí za první čtyři měsíce letošního roku v porovnání s loňskem zvýšení tržeb o čtvrtinu.
Podle ředitele nákupního centra Jana Procházky si lidé módu chtějí dopřát, ale zároveň ušetřit. Obchodníci v návaznosti na přebytky zboží začínají kromě klasických obchodů v outletech stále častěji využívat krátkodobé pronájmy k velkým výprodejům.
„Typicky jde o výprodej, jenž trvá jen 20 až 30 dní a obchodníci v rámci něj prodávají zboží za zlomky původních cen. Tedy i hluboko pod minimální třicetiprocentní outletovou slevou,“ vysvětlil Procházka. Dříve takové akce byly třeba jen tři za rok, dnes prakticky každý měsíc.
Akvaparky nabízí více slev než dříve
Do výhodnějších cenových kategorií podle času příchodu je od letoška rozdělen i vstup na největší brněnské koupaliště Riviéra. Jeho provozovatel zavedl nově i permanentku, díky níž lidé zaplatí jen poloviční vstupné oproti celodennímu.
A podobně to bude v Aqualandu Moravia. „V létě nabízíme výrazné slevy na permanentky. U pětivstupové platí sleva ve výši 50 procent,“ sdělil ředitel resortu Petr Pavlacký. Ceny se zvedly jen kosmeticky. Třeba u lístku pro dospělého, který i tak ale vyjde na více než tisícovku, je to zdražení o 50 korun.
Knihy ani bez daně nezlevní, míní nakladatelZatímco noviny se mají podle vládního návrhu nově přesunout stejně jako pivo z nejnižší do nejvyšší sazby DPH, na knihy bude tato daň na nule. Vláda říká, že tím chce podpořit kulturu a vzdělání, oslovení nakladatelé i výrobci papíru jsou však opatrnější v tom, jestli to bude mít vůbec nějaký pozitivní vliv na jejich byznys. „V Papírnách Brno jsme schopni na zvýšenou poptávku reagovat téměř okamžitě, celý proces od dodání dat po vydání knihy můžeme zvládnout během dvou týdnů,“ okomentoval vládní krok ředitel společnosti Miroslav Konečný. Druhým dechem ale dodal, že si nemyslí, že by jim po schválení daňové změny naskákaly zakázky. Podle Martina Reinera, jenž provozuje brněnské nakladatelství Druhé město, je celý nakladatelský byznys stále ve vleku covidu. „Nulové DPH bude mít z hlediska byznysu minimální dopad. Je prakticky jisté, že knihy nezlevní, ale především se nedá v dohledné době čekat zlevnění jiných, důležitějších komodit, které by daleko víc pomohlo tomu, aby lidé kupovali knihy,“ poznamenal Reiner, který je i zastupitelem na Brně-střed za Žít Brno. Oceňuje ale, že vláda dala najevo, na čem jí záleží. |