Piloti z Brna vymýšlejí, jak létat levněji a bezpečněji

  16:53aktualizováno  16:53
Ivan Lacko pracuje jako testovací pilot v brněnském Honeywellu. Vyvíjí moderní systémy, které lidem zaručují čím dál bezpečnější cestování letadlem.

Letadlo se chystá přistát, ale řídící provozu si nevšimne, že příletová dráha je už obsazená jiným letadlem. To, co by následovalo, by mohlo vydat na další díl seriálu Letecké katastrofy. Naštěstí se v kabině přistávajícího letadla rozezní varovný systém, díky němuž pilot zjistí, že na dráhu nemůže, a vyhne se tak srážce. Právě takový systém teď testují v Brně. Americká firma Honeywell zaměřující se na letectví má na Černovické terase největší vývojové centrum v Evropě.

Cestování letadlem je sice, co se týče počtu nehod, nejbezpečnějším dopravním prostředkem, vývojáři a testovací piloti z brněnské pobočky Honeywellu však stále vymýšlejí, jak je udělat ještě bezpečnějším a pro lidi ekonomicky výhodnějším. „Technologii, kterou jsme nedávno testovali, říkám pozemní protisrážkový systém. Je nám schopný říct, že vstupujeme na dráhu, na níž přistává už někdo jiný, a hrozí srážka. K takové situaci může dojít, když některý z pilotů nebo člověk řídící letový provoz udělá chybu, ale náš systém pilota varuje,“ líčí testovací pilot Honeywellu Ivan Lacko.

S kolegy si sedli do dvou letadel a dělali na sebe nálety, aby si ověřili, že aplikace skutečně vydá varování, když se letadla k sobě přiblíží na nebezpečnou vzdálenost. Testování prototypu v reálném provozu se nebojí. U projektů bývá od samého počátku, zkouší jej v simulátorech kokpitů a až poté v opravdových letadlech. „Příprava na letové testy trvá několik měsíců. Musí se odhalit všechna rizika a pro všechny situace vymyslet plán B,“ vysvětluje Lacko, že vše mají dopředu perfektně naplánované.

V minulosti se podílel na testování aplikace Weather Information System, kterou dnes využívají aerolinky celého světa. Pilotovi přináší informace o počasí a on se díky ní může rychle rozhodnout, jestli danou trasou poletí. Zároveň prostřednictvím aplikace zjistí, kde budou turbulence, a může se jim vyhnout. Pro cestující na palubě se tak let stane komfortnější, a protože v příznivých povětrnostních podmínkách letadlo spotřebovává méně paliva, bude také levnější.

„Stále však hledáme cesty, jak let zlevnit nebo zrychlit. Pořád je ještě prostor ke snižování spotřeby paliva. Méně paliva navíc znamená méně emisí, takže na tom vydělá každý,“ říká testovací pilot, jenž teď pracuje také na způsobu, jak co nejvíce omezit hluk v blízkosti letiště. Přispět k tomu má přesná navigační technologie, která letadla vede po křivkách tak, aby se vyhnula všem obcím v jeho okolí.

Práce testovacího pilota je mnohem dobrodružnější

Skoro to vypadá, že kvůli aplikacím Honeywellu bude letecká doprava brzy fungovat v podstatě bez zásahu člověka. Lacko však ujišťuje, že ještě spoustu let bude pořád potřeba někdo, kdo na automatické stroje dohlédne.

„Piloti už teď dostávají informace od systému, jakým bodem a v jakém čase mají proletět. Systémy to mají tak přesně spočítané, že proletí jedno letadlo a krátce nato druhé. Co když ale přijde neočekávaný vítr, který letadlo zpomalí? Systém sice dokáže informaci o větru předat, pak už je ale na člověku, aby situaci vyřešil,“ vysvětluje.

Ivan Lacko do Honeywellu přišel před šesti lety. Předtím létal u ČSA v Boeingu 737 a do toho se ve volném čase bavil programováním. Když ČSA redukovaly flotilu, zamířil do brněnské pobočky amerického konglomerátu. Klasické létání mu prý rozhodně nechybí, práce v Brně je podle něj mnohem kreativnější a dobrodružnější. „Děláme věci, jaké před námi nikdo nedělal. U aerolinek mají piloti kvůli bezpečnosti přesně předepsané, co mají dělat, a za jakékoliv odchýlení se od standardu jsou spíš trestáni. Velmi málo nastávají situace, kdy musí improvizovat. Tady je to přesně naopak,“ dodává.

V Honeywellu vyvíjejí prototypy systémů, ty si převezme další organizace a udělá z nich finální produkty, jež si následně zakoupí výrobci letadel nebo aerolinky.

Nejčtenější

Piják lužní se z jihu Moravy šíří po Česku, pro psy může být smrtelný

Typickým znakem pijáka lužního je pestrý štítek. Nebezpečný je hlavně pro psy,...

Ještě před rokem o existenci tohoto vzácného druhu klíštěte věděli jen odborníci. Název piják lužní obyčejným lidem...

Kometa veze z Hradce dvě výhry, Olomouc dokonala obrat v Plzni

Petr Holík (uprostřed) se raduje s brněnskými spoluhráči z gólu v síti Hradce.

Ve druhém čtvrtfinálovém utkání hokejové Tipsport extraligy dala Olomouc zapomenout na debakl z úvodní bitvy s Plzní....

Olomouc slaví obrat v sérii s Plzní, Kometa je krok od semifinále

Olomoucký Petr Strapáč (vlevo) bojuje s Janem Kovářem z Plzně.

Hokejisté Olomouce otočili sérii s Plzní a vedou 2:1 na zápasy. Zvládli totiž třetí duel v domácím prostředí, kde...

Řidič vystoupil kvůli kameni na cestě, zánovní SUV se skutálelo ze srázu

Muž zapomněl na lesní cestě zajistit svou škodu proti pohybu, auto se tak...

Chvilková roztržitost připravila padesátníka na Brněnsku o jeho zánovní vůz Škoda Kodiaq. Když při cestě na chatu...

Znojemský kouč telefonoval během zápasu. Chtěl si stěžovat u šéfů EBEL

NOVÝ KOUČ. Znojemské hokejisty převzal Miroslav Fryčer.

Trenér znojemských hokejistů Miroslav Fryčer během nedělního třetího čtvrtfinále EBEL na ledě Vídně názorně předvedl,...

Další z rubriky

Muž vyhrožoval dívkám na sociálních sítích, požadoval pornografické fotky

Ilustrační snímek

Policisté vypátrali muže, který od dívek na sociálních sítích požadoval jejich pornografické fotky a videa. Zatím se...

Chvíli jsem si připadal jako pán Brna, líčí autor komiksu o nočních linkách

Tomáš Kučerovský je jednou z vůdčích postav českého komiksu. Několik svých děl...

Jeho komiks o brněnském fenoménu rozjezdů měl svého času na sociálních sítích takový úspěch, že o něm jeho autor Tomáš...

V moravském táboře umírali Romové, po letech průtahů jim otevřou památník

Hodonín u Kunštátu. Bývalý romský tábor

Tábor v Hodoníně u Kunštátu byl první zastávkou na cestě do Osvětimi. Stovky moravských Romů odtud odvezli na smrt....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz