Srovnávat situaci ve Znojmě s jinými městy v kraji je prakticky nemožné. V nich obvykle zůstal dosavadní dopravce, síť linek i placení za jízdné.
„Znojmo zvolilo při startu komplikovanější cestu, která ale po usazení přinese jeho obyvatelům velká pozitiva,“ domnívá se Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která zajišťuje krajský integrovaný dopravní systém. Podle něj jde o krok správným směrem. „Vše, na co se dalo připravit, bylo provedeno. Start provozu byl poměrně úspěšný,“ míní.
Na jih Moravy přišlo 21. století, k platbě v dopravě všude postačí karta![]() |
Mnoho zmatených lidí na zastávkách i řada dotazů a výtek směřujících na místní politiky o tom však nesvědčí. Cestujícím vadí třeba to, že některé spoje nenavazují. „S úpravami jízdních řádů počítáme. V tomto ohledu budeme iniciovat jednání s velkými zaměstnavateli, kde dosud nedošlo ke sladění s potřebami zaměstnanců,“ nastiňuje starostka Ivana Solařová (ANO). Měnit se mají například odjezdy od nemocnice, aby lépe navazovaly na střídání směn.
Ke shromažďování podnětů teď slouží e-mail mhd@muznojmo.cz. „Pokud bude potřeba, začátkem března může dojít k částečným úpravám,“ tvrdí Zdeněk Suchan, předseda představenstva společnosti Autobusy Karlovy Vary, která vyhrála desetiletý tendr na provozování znojemské MHD.
I on mluví o potřebě chvíli si na řadu novinek a změn zvykat. „Nově rozšířená dopravní obslužnost města a okolních obcí je na vysoké úrovni, zároveň ale zahájení nového konceptu dopravy provázejí běžné záležitosti k řešení,“ hodnotí.
„Pípni a jeď“ Znojmo zaskočilo
To, že některé spoje mají zpoždění, je podle vedoucího odboru dopravy radnice Lukáše Jandy tím, že řidiči vysvětlují cestujícím třeba to, jak koupit jízdenku prostřednictvím validátoru u druhých dveří autobusu.
Validátor, ke kterému stačí jen přiložit bankovní kartu systémem „Pípni a jeď“ známým z Brna, je totiž kapitola sama pro sebe. Lidé nerozumí, že z něj po zaplacení nevyjede jízdenka. „Toto je běžná vlastnost systému elektronického placení, stejně fungují moderní odbavovací systémy v dalších městech. Cestující jsme na tuto skutečnost před startem upozorňovali,“ podotýká za Kordis Havlík.
Co dalšího se mění
|
Znojemští byli dosud zvyklí, že jízdenku kupovali jen u řidiče, a proto taky nebyli potřeba revizoři. Platby kartou se ale není třeba bát, revizor si platbu ověřuje přiložením karty ke čtečce. Navíc to je o polovinu levnější. Zatímco ve validátoru vyjde základní jízdenka na deset korun, u řidiče to je dvacet. Rozdíl v ceně má motivovat k odbourávání papírových jízdenek i ubrat práci řidičům.
Od prvních dnů překvapilo i šílenství po vytištěných jízdních řádech v kontaktním centru IDS JMK v budově znojemského nádraží, kde několikrát došly náplně do tiskáren. „To byla proti jiným městům novinka. Tam je občané rovněž kupují, ale nikoliv v tisícových nákladech, jako tomu bylo ve Znojmě,“ pozoruje Havlík s tím, že minimálně ještě celý leden bude centrum posílené.
Stížnosti byly i na malé, a tedy špatně čitelné jízdní řády na zastávkách. Ty už ovšem nahradily větší a doplnil je i návod, jak pracovat s validátorem.
Podle starostky si lidé naopak pochvalují nové zastávky, například v Pontassievské ulici nebo u domu s pečovatelskou službou ve Vančurově, ale i celkově zhuštění frekvence přepravy. „Myslím, že zajímavé je i to, že nové autobusy mají díky moderní technologii nižší hlučnost, což bude určitě přínosem pro všechny obyvatele i návštěvníky města,“ uzavírá za dopravce Suchan.