„Nechceme ji zcela zakázat, ale omezit některé její formy, které obtěžují veřejnost hlukem, světelnými efekty, nevhodnou stylizací, případně i svým obsahem,“ upřesnil první náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).
S bojem proti takzvanému reklamnímu smogu přišla jako první městská část Brno-střed už v roce 2016 a loni vypracovala manuál pro firmy s doporučeními, jak mají poutače na jejich provozovnách vypadat.
Radnici šlo hlavně o domy v historickém centru, ale pak se záměr rozšířil i na další druhy reklamy přímo v ulicích. Zákazy se netýkají billboardů, které mají povolení úřadů.
„Když jsme návrh nařízení poslali jednotlivým radnicím, přidaly se ještě Starý Lískovec, Bohunice, Brno-jih a Brno-sever. Nařízení je otevřené, takže se v případě potřeby dá upravovat nebo rozšířit na další městské části,“ poznamenal Hladík.
Za porušení hrozí pokuta do 50 tisíc
Způsoby reklamy jsou rozdělené do sedmi skupin a každá městská část si vybrala to, co jí nejvíc vadí.
„Chtěli jsme hlavně omezit velké reklamní poutače. Ty jsou často v zeleni, nemají ani patky, takže to vypadá divně, a navíc pokud jsou někde u silnice, rozptylují řidiče. I když jsme z nich měli nějaké peníze, raději je oželíme. A už vůbec nic jsme neměli například z převlečených figurín nebo zaparkovaných reklamních aut, která jen zabírala místa k parkování,“ uvedl například starosta Bohunic Antonín Crha (KDU-ČSL).
Kde v Brně budou platit jaká omezení reklamyNařízení o regulaci reklamy na veřejně přístupných místech začne platit 1. července. Iniciovala ho radnice Brna-střed a přidaly se i některé další městské části.
|
Brno-střed chce stejně jako Bohunice vymýtit reklamní auta a přívěsy, konstrukce typu obří zmrzliny na dopravních prostředcích i obrazovou a hlučnou reklamu. „Neplatí to ale pro sportovní přenosy, kulturní, charitativní akce a politické či občanské mítinky a jednodenní akce,“ popsala mluvčí radnice Brna-střed Kateřina Dobešová.
A zákaz se nevztahuje ani na „áčka“ před restauracemi nebo na taxíky a tramvaje. Řeší jen samoúčelnou reklamu.
Na dodržování bude dbát krajský živnostenský úřad a tomu, kdo bude nařízení porušovat, hrozí pokuta až 50 tisíc korun.
Podle Petra Marka z brněnské agentury Marco by krok neměl nějak zásadně ovlivnit reklamní trh v Brně.
„Z našeho pohledu využíváme zmíněná omezená média spíše jako doplňková,“ poznamenal Marek. Podle něj může ovšem omezení citelněji zasáhnout podniky umístěné v centru města a městských částí, které formu pouliční reklamy využívají častěji.
„Za matoucí považuji rozličný přístup k omezením jednotlivými městskými částmi. Zde bude potřeba přesně určit hranice jednotlivých lokalit a jasně definovat konkrétní omezení, aby nedocházelo k jejich neúmyslnému porušování,“ míní Marek.