Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ta holka má styl. S trabanty porážela chlapy, po kariéře se aut bála

I v takzvaných mužských sportech si už dávno vydobyly své pozice ženy. Týká se to také automobilismu. Jednou z následovnic slavné Elišky Junkové byla Helena Huclová, která sbírala úspěchy hlavně na domácí půdě, a to v trabantech.
Automobilová závodnice Helena Huclová (vlevo) u svého závodního trabantu.

Automobilová závodnice Helena Huclová (vlevo) u svého závodního trabantu. | foto: archiv Muzea trabantů Motol

Jedním z prvních a největších automobilových klubů v republice byl ASK Stavby Praha. Roku 1966 sem nastoupila 28letá Helena Huclová, jež měla v té době dceru ve školce, jako hospodářka, účetní a tajemnice.

Když se rozhodla udělat řidičský průkaz, výcviku se chopil zakladatel klubu Viktor Mráz, který usoudil, že „ta holka má styl“, a ujal se jí jako trenér. Rok poté vyrazila s Alenou Jílkovou jako spoluzávodnice na první soutěž.

A závodění ji chytlo do svých spárů, takže si brzy sedla za volant. Nejvíce jí „padl do ruky“ klubový trabant – na malé východoněmecké auto se čekalo i léta v pořadníku. Kutilové na nich vylepšovali kdeco a zkušenosti si předávali v desítkách klubů po celé republice.

Měření s muži

Helena Huclová jela Rallye Bohemia, Rallye Šumava, Košice, občas překročila i hranice, např. při rallye v Maďarsku. Ale její hlavní disciplínou se staly závody do vrchu. Žen jezdilo velmi málo, nevyplatilo se zřídit pro ně zvláštní kategorii, a tak při závodech soutěžily s muži.

Kdyby byl přístroj na měření nervozity před startem, Helena by ho strhla, ale láska k volantu byla silná, a tak znovu a znovu překonávala sebe sama. A společně se závoděním zajišťovala z valné části i organizaci závodu, všechny ubytovala, vyplatila náhrady, rozdělila ceny a kromě toho zvítězila ve své třídě A2-600 cm³.

K nebezpečnému sportu patří zranění a ani těch nebyla Helena Huclová během závodů ušetřena, i když naštěstí nijak vážných, v čemž hrály důležitou roli bezpečnostní pásy. Jednou si jen roztrhla ret, jindy bylo hůř, trabanta rozsekala a skončila v nemocnici, ale od závodění ji to neodradilo.

S pochopením manžela

Je typické, že se média zajímala hlavně o to, jak závodnice zvládá sport, práci a rodinu. Muže se nikdo nezeptá – to je přece samozřejmé, že má doma zázemí, a může se tak věnovat, čemu chce. I dnes, po padesáti letech, dostávají úspěšné ženy od novinářů stále stejné otázky. Jak na ni odpověděla v roce 1971?

„Nejdříve jsem dělala v klubu administrativu, později sekretářku při sportovních podnicích. Poprvé jsem startovala jako spolujezdec při noční soutěži v Sedlčanech roku 1967. Již příští sezonu jsem díky manželovu pochopení začala jezdit sama za volantem. Manžel mně fandí a usnadňuje mi i funkci matky desetileté dcery. Později jsem se specializovala na závody do vrchu. Loni jsem málem vyjela mistrovský titul. Mým přáním je, aby jezdilo více žen. Mohly bychom mít vlastní klasifikaci. Pokud trvá pochopení mého muže, chci jej využít a letos pojedu nejen mistrovské závody do vrchu, ale také soutěže, a to na trabantu, který mi nesmírně vyhovuje.“

Hodnocení v dobových novinách bylo velmi – dnes by se řeklo – genderově nekorektní: „... Mezi šedesáti startujícími byly i dvě ženy, Pražanky A.Jílková a H. Huclová. Dost odvážné pustit se do souboje s muži v takové oblasti, jako je království volantu.“

Strach z auta

Po necelých deseti letech úspěšné sportovní činnosti Helena Huclová závodní kariéru ukončila. Psalo se, že důvodem je pracovní přetížení. Pravdou však také bylo, že plánovala ještě další dítě a chtěla se mu v poklidu věnovat. Závodní stres nesvědčí rodinnému životu, jak se vyjádřila: „Automobilový sport, tak jako každý jiný, je velmi náročný. Čas běží příliš rychle a člověk v něm musí myslet na mnoho věcí, aby stačil tempu.“

Helena Huclová

automobilová závodnice

  • Narodila se 5. května 1938, zemřela 21. června 2015.
  • Závodit začala v roce 1968 a její hlavní disciplínou se staly závody do vrchu.
  • Na mistrovství ČSR získala v mužské konkurenci druhé místo.
  • V roce 1971 byla vyhlášená vůbec nejúspěšnějším závodním jezdcem.
  • Součástí pražského Muzea trabantů je expozice věnovaná její závodní kariéře, která trvala 10 let.

A tak jedna z nejúspěšnějších závodnic 70. let (roku 1971 dokonce vyhlášená celkově nejúspěšnějším závodním jezdcem) se soutěžními tratěmi skončila. Narodil se jí syn Martin, přesto se nadále věnovala práci pro autoklub až do ukončení jeho činnosti v 90. letech.

Dalo by se čekat, že se závodnice zklidní a automobil začne používat již jen jako dopravní prostředek. Ale přišel nečekaný zlom, který je na celém příběhu nejvíce překvapující: Helena Huclová, která porážela od konce 60. let do roku 1974 muže v závodech rallye i do vrchu a často stála na stupních vítězů, se paradoxně začala jízdy v autě bát. Až tolik, že už do auta téměř nesedla.

Syn uvádí, že zhruba od svých čtyř let, kdy si člověk začíná pamatovat zážitky z dětství, nezažil chvíli, kdy by maminka řídila. Ani vozit se nechtěla. Na šumavskou chalupu prý jezdila raději autobusem, než aby sedla s rodinou do auta. Něco se zkrátka v nitru přihodilo a přišel nezvladatelný strach. Nikdo neví, proč se to stalo, nikomu o tom nevyprávěla.

Muzeum nejen trabantů

Připomínky závodní éry Heleny Huclové však nezmizely. Když autoklub v Motole zanikl, syn měl doma řadu věcí z její závodní minulosti, hezké vzpomínky na pražský autosportklub i na jeho zakladatele Viktora Mráze, kterého považoval skoro za dědu i proto, že vlastního už neměl.

A tak se s manželkou rozhodli ve dvou patrech bývalé budovy ASK v Motole připomenout dobu trabantů a jejich nejen závodní minulost v našich končinách. Tak vzniklo Muzeum trabantů, kde je samozřejmě vyhrazená část pro maminku Huclovou, která obsahuje sbírku předmětů pojících se s její soutěžní kariérou. Na fotoprohlídku muzea pojďte sem.

Krásně se tu vyjímá věnování od Elišky Junkové, které paní Heleně vepsala do své knížky Má vzpomínka je bugatti: Helence Huclové s upřímným přáním upřímného „Zlom vaz!“ Srdečně Eliška Junková.

7. listopadu 2012

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech...

19. září 2024

Německý ministr chce pomoct Volkswagenu, aby nemusel zavírat továrny

Německý ministr hospodářství chce pomoct automobilce Volkswagen s překonáním obtížného období škrtů bez nutnosti zavírat v zemi továrny. Robert Habeck to podle agentury Reuters řekl na návštěvě...

20. září 2024  17:17

Diář petrolheada: Na sever za rychlostí. Lužná přivítá americké ploutve

Zatímco minulý víkend musela být kvůli nepřízni počasí řada akcí zrušena či přeložena na jiný termín, o nadcházejících volných dnech bude, co se týče akcí prosycených vůní benzínu, díky pozdně...

20. září 2024

Audi hledá kupce pro nepotřebný bruselský závod, ve hře jsou Číňané

Německá prémiová automobilka Audi ze skupiny Volkswagen se snaží najít kupce pro svůj závod v Bruselu. Zřídila pro tento účel speciální pracovní skupinu. Pokud nikoho nenajde, hrozí, že továrna bude...

20. září 2024

Škoda nabízí záruku až 9 let. Platí i na elektromobil, ale ne na baterii

Dva roky ze zákona, pět let většinou už žádná výjimka, sedm let nabízí Kia nebo MG. Záruční doby na auta ale teď trumfne Škoda, u které si můžete pořídit až devítiletou záruku.

20. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...