Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Ta holka má styl. S trabanty porážela chlapy, po kariéře se aut bála

I v takzvaných mužských sportech si už dávno vydobyly své pozice ženy. Týká se to také automobilismu. Jednou z následovnic slavné Elišky Junkové byla Helena Huclová, která sbírala úspěchy hlavně na domácí půdě, a to v trabantech.

Automobilová závodnice Helena Huclová (vlevo) u svého závodního trabantu. | foto: archiv Muzea trabantů Motol

Jedním z prvních a největších automobilových klubů v republice byl ASK Stavby Praha. Roku 1966 sem nastoupila 28letá Helena Huclová, jež měla v té době dceru ve školce, jako hospodářka, účetní a tajemnice.

Když se rozhodla udělat řidičský průkaz, výcviku se chopil zakladatel klubu Viktor Mráz, který usoudil, že „ta holka má styl“, a ujal se jí jako trenér. Rok poté vyrazila s Alenou Jílkovou jako spoluzávodnice na první soutěž.

A závodění ji chytlo do svých spárů, takže si brzy sedla za volant. Nejvíce jí „padl do ruky“ klubový trabant – na malé východoněmecké auto se čekalo i léta v pořadníku. Kutilové na nich vylepšovali kdeco a zkušenosti si předávali v desítkách klubů po celé republice.

Měření s muži

Helena Huclová jela Rallye Bohemia, Rallye Šumava, Košice, občas překročila i hranice, např. při rallye v Maďarsku. Ale její hlavní disciplínou se staly závody do vrchu. Žen jezdilo velmi málo, nevyplatilo se zřídit pro ně zvláštní kategorii, a tak při závodech soutěžily s muži.

Kdyby byl přístroj na měření nervozity před startem, Helena by ho strhla, ale láska k volantu byla silná, a tak znovu a znovu překonávala sebe sama. A společně se závoděním zajišťovala z valné části i organizaci závodu, všechny ubytovala, vyplatila náhrady, rozdělila ceny a kromě toho zvítězila ve své třídě A2-600 cm³.

K nebezpečnému sportu patří zranění a ani těch nebyla Helena Huclová během závodů ušetřena, i když naštěstí nijak vážných, v čemž hrály důležitou roli bezpečnostní pásy. Jednou si jen roztrhla ret, jindy bylo hůř, trabanta rozsekala a skončila v nemocnici, ale od závodění ji to neodradilo.

S pochopením manžela

Je typické, že se média zajímala hlavně o to, jak závodnice zvládá sport, práci a rodinu. Muže se nikdo nezeptá – to je přece samozřejmé, že má doma zázemí, a může se tak věnovat, čemu chce. I dnes, po padesáti letech, dostávají úspěšné ženy od novinářů stále stejné otázky. Jak na ni odpověděla v roce 1971?

„Nejdříve jsem dělala v klubu administrativu, později sekretářku při sportovních podnicích. Poprvé jsem startovala jako spolujezdec při noční soutěži v Sedlčanech roku 1967. Již příští sezonu jsem díky manželovu pochopení začala jezdit sama za volantem. Manžel mně fandí a usnadňuje mi i funkci matky desetileté dcery. Později jsem se specializovala na závody do vrchu. Loni jsem málem vyjela mistrovský titul. Mým přáním je, aby jezdilo více žen. Mohly bychom mít vlastní klasifikaci. Pokud trvá pochopení mého muže, chci jej využít a letos pojedu nejen mistrovské závody do vrchu, ale také soutěže, a to na trabantu, který mi nesmírně vyhovuje.“

Hodnocení v dobových novinách bylo velmi – dnes by se řeklo – genderově nekorektní: „... Mezi šedesáti startujícími byly i dvě ženy, Pražanky A.Jílková a H. Huclová. Dost odvážné pustit se do souboje s muži v takové oblasti, jako je království volantu.“

Strach z auta

Po necelých deseti letech úspěšné sportovní činnosti Helena Huclová závodní kariéru ukončila. Psalo se, že důvodem je pracovní přetížení. Pravdou však také bylo, že plánovala ještě další dítě a chtěla se mu v poklidu věnovat. Závodní stres nesvědčí rodinnému životu, jak se vyjádřila: „Automobilový sport, tak jako každý jiný, je velmi náročný. Čas běží příliš rychle a člověk v něm musí myslet na mnoho věcí, aby stačil tempu.“

Helena Huclová

automobilová závodnice

  • Narodila se 5. května 1938, zemřela 21. června 2015.
  • Závodit začala v roce 1968 a její hlavní disciplínou se staly závody do vrchu.
  • Na mistrovství ČSR získala v mužské konkurenci druhé místo.
  • V roce 1971 byla vyhlášená vůbec nejúspěšnějším závodním jezdcem.
  • Součástí pražského Muzea trabantů je expozice věnovaná její závodní kariéře, která trvala 10 let.

A tak jedna z nejúspěšnějších závodnic 70. let (roku 1971 dokonce vyhlášená celkově nejúspěšnějším závodním jezdcem) se soutěžními tratěmi skončila. Narodil se jí syn Martin, přesto se nadále věnovala práci pro autoklub až do ukončení jeho činnosti v 90. letech.

Dalo by se čekat, že se závodnice zklidní a automobil začne používat již jen jako dopravní prostředek. Ale přišel nečekaný zlom, který je na celém příběhu nejvíce překvapující: Helena Huclová, která porážela od konce 60. let do roku 1974 muže v závodech rallye i do vrchu a často stála na stupních vítězů, se paradoxně začala jízdy v autě bát. Až tolik, že už do auta téměř nesedla.

Syn uvádí, že zhruba od svých čtyř let, kdy si člověk začíná pamatovat zážitky z dětství, nezažil chvíli, kdy by maminka řídila. Ani vozit se nechtěla. Na šumavskou chalupu prý jezdila raději autobusem, než aby sedla s rodinou do auta. Něco se zkrátka v nitru přihodilo a přišel nezvladatelný strach. Nikdo neví, proč se to stalo, nikomu o tom nevyprávěla.

Muzeum nejen trabantů

Připomínky závodní éry Heleny Huclové však nezmizely. Když autoklub v Motole zanikl, syn měl doma řadu věcí z její závodní minulosti, hezké vzpomínky na pražský autosportklub i na jeho zakladatele Viktora Mráze, kterého považoval skoro za dědu i proto, že vlastního už neměl.

A tak se s manželkou rozhodli ve dvou patrech bývalé budovy ASK v Motole připomenout dobu trabantů a jejich nejen závodní minulost v našich končinách. Tak vzniklo Muzeum trabantů, kde je samozřejmě vyhrazená část pro maminku Huclovou, která obsahuje sbírku předmětů pojících se s její soutěžní kariérou. Na fotoprohlídku muzea pojďte sem.

Krásně se tu vyjímá věnování od Elišky Junkové, které paní Heleně vepsala do své knížky Má vzpomínka je bugatti: Helence Huclové s upřímným přáním upřímného „Zlom vaz!“ Srdečně Eliška Junková.

7. listopadu 2012

Autoři:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Nejprodávanější Hyundai přišel o diesely, do nošovické i30 už se nevrátí

Hyundai i30 je jedničkou českého trhu u privátních zákazníků. Automobilka ovšem v průběhu podzimu z ceníku vymazala...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Policisté u D1 kontrolovali placení dopravních pokut, mohou zabavovat SPZ

Několik desítek řidičů zkontrolovali ve středu celníci s policisty na Vysočině při první společné akci zaměřené na...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...