Kolín
Toyota Yaris: Nejnovějším vozem „Made in Czech Republic“ je Toyota Yaris, kterou začala automobilka vyrábět v Kolíně 9. listopadu. Vznikat zde budou benzinové i hybridní varianty. Více čtěte zde.
Toyota Aygo: Dalším vozem z Kolína s logem Toyoty je minivůz Aygo. Jeho stávající generace bude brzy nahrazena modelem Aygo X.
Peugeot 108: Kolínský závod byl založen jako společný podnik značek Toyota, Peugeot a Citroën pro výrobu městských minivozů. Spolupráce ale už končí, závod přebírá kompletně Toyota. Výroba francouzských aut zde ale ještě stále dobíhá.
Citroën C1: Zatímco Peugeot 108 už si v Česku nekoupíte, nejmenší Citroën ještě v počtu pár skladových vozů v tuzemské nabídce značky byl. Ale výroba už pomalu končí.
Mladá Boleslav
Škoda Fabia: Jeden ze základních pilířů výroby aut v Mladé Boleslavi, který prochází generační proměnou. Po vynucené pauze se v listopadu opět rozjela výroba, ve sníženém taktu sjíždělo z linky 1 142 nových vozů za den.
PRVNÍ JÍZDA NOVOU ŠKODOUČtvrtá Fabia je auto do nadcházející drahé doby Auta kvapem zdražují a s nastupující elektrifikací bude mnohem hůř. Škodě vyšlo z tohoto pohledu uvedení nové Fabie na jedničku. Zvětšila ji, osadila smysluplnými novými prvky výbavy a naučila ji jezdit jako dospělé auto. Malá velká škodovka se spalovacím motorem má šanci být hitem. Čtěte dále |
Škoda Octavia: Nejtradičnější z dodnes v Česku vyráběných aut. V první generaci šlo o první zcela nový automobil značky Škoda od jejího převzetí koncernem Volkswagen. Test Octavie čtěte zde.
Škoda Enyaq iV: Naopak nejmladším modelem portfolia značky Škoda je ryze elektrické SUV Enyaq iV. Vyrábí se od 25. listopadu 2020. Více o Enyaqu čtěte zde.
Škoda Scala: V roce 2019 nahradila lety model Rapid. Pro někoho je menší Octavií, pro jiného alternativou k Fabii Combi. Protože její platforma neumožňuje zástavbu elektrifikovaného pohonu, spekuluje se o tom, že model nedostane přímého nástupce. Jaká Škoda Scala je, čtěte tady.
Škoda Kamiq: Nejmenší SUV značky Škoda se vyrábí od roku 2019, denní kapacita je kolem 400 kusů. Jak Kamiq jezdí, čtěte zde.
Kvasiny
Škoda Karoq: I když výroba tohoto modelu momentálně neprobíhá a nakupovat lze pouze skladové vozy, je toto SUV možné vyrábět hned ve dvou závodech. Těžiště výroby ale bylo vždy v Kvasinách. Produkce se opět spustí s představením faceliftované verze. A až bude dostatek čipů, samozřejmě. Vice o Karoqu čtěte zde.
Škoda Superb: Dlouholetá vlajková loď škodovky se vyrábí v Kvasinách v benzinové, dieselové i plug-in hybridní variantě. Podle plánů, které se v dnešní turbulentní době můžou mnohokrát změnit, by se výroba superbu měla spojit s výrobou Volkswagenu Passat, ovšem až po přesunu do továrny v Bratislavě v roce 2022. Čtěte více.
Škoda Kodiaq: O přesunu výroby Kodiaqu se rovněž spekulovalo, zůstat by ale měla v Česku. Model, který letos prošel faceliftem, patří mezi nejziskovější v produktové řadě značky Škoda. Jak jezdí faceliftovaný Kodiaq, čtěte tady.
Seat Ateca: Zatímco Superb by se měl přestěhovat do Bratislavy, v Česku naopak vznikají některé modely španělských koncernových sourozenců. V Kvasinách to je technicky spřízněné dvojče Škoda Karoq. Test Atecy čtěte zde.
Cupra Ateca: Sportovnější a výkonnější varianta Seatu Ateca se nedávno přesunula pod zcela novou značku Cupra.
Nošovice
Hyundai Tucson: Od roku 2008 vyrábí některé své vozy v Česku i koncernu Hyundai/Kia. Základem výroby je SUV Hyundai Tucson. Od roku 2015 se jich zkompletovalo víc než milion kusů. Jak nepřehlédnutelný Hyundai jezdí, čtěte zde.
Hyundai i30: Právě tímto modelem odstartovala výroba v nošovickém závodě. Vyrábí se zde už ve třetí generaci.
Hyundai Kona electric: V roce 2020 rozšířil výrobní program model Kona Electric. Malý, ale nápadný crossover se pyšní tím, že šlo o první elektromobil velkosériově vyráběný v České republice. Test čtěte zde.
Česká republika
Zatím jsme napočítali sedmnáct aut, které světové automobilky vyrábí v České republice velkosériově. Kromě toho najdeme ještě mnoho malých projektů, ve kterých nadšenci staví auta podle svého.
Asi nejznámější je Kaipan, o kterém jeho majitel Michal Hradský rád říká, že je nejmenší českou automobilkou. Kaipan se specializuje na roadstery, čtěte zde.
Na plzeňsku staví firma MW Motors elektrické kupé s retrodesignem jménem Luka EV.
V Roudnici nad Labem pak sídlí automobilka Gordon, která nabízí klasicky pojaté roadstery v britském stylu.