Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky různými spolupracím v rámci koncernů technicky zvládne. Je však třeba dodat, že to bude zároveň znamenat ztrátu velkého počtu pracovních míst. Ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares podotkl, že je ohrožena i kvalita nových automobilů.

ilustrační snímek | foto: Toyota

Carlos Tavares, který patří k „nejhubatějším“ z admirálů světového autoprůmyslu, uvedl, že vnější tlak na výrobce automobilů, aby urychlili přechod na elektromobily, potenciálně ohrožuje pracovní místa a kvalitu vozidel, protože náklady na výrobu takových aut jsou enormní. Tavares v rozhovoru na konferenci Reuters Next dokonce řekl, že náklady jsou „za hranicí“ toho, co může automobilový průmysl unést.

„Bylo rozhodnuto vnutit automobilovému průmyslu elektrifikaci, která přináší 50 % dodatečných nákladů proti konvenčnímu vozidlu,“ řekl. „Není možné přenést 50 % dodatečných nákladů na konečného spotřebitele, protože už většina dnešní střední třídy je nebude schopna zaplatit.“

„Výrobci automobilů by mohli účtovat vyšší ceny a prodávat méně vozů, nebo se smířit s nižšími maržemi,“ řekl Tavares. Obě tyto cesty vedou ke škrtům. Odboroví předáci v Evropě a Severní Americe už varovali, že by mohly být zrušeny desítky tisíc pracovních míst.

Šéf PSA Carlos Tavares

Carlos Tavares

Poznámka šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse na říjnovém zasedání dozorčí rady, že by mohlo být zrušeno až 30 000 pracovních míst, pokud nebude přechod na elektromobily dobře zvládnut, vyvolaly hněv mezi odborovými předáky (čtěte zde). Šéf dozorčí rady Hans Dieter Poetsch několikrát svolal smírčí výbor, aby rozptýlil obavy z Diessových výroků, ale k žádnému řešení nedošlo. Na dalším jednání dozorčí rady, které se konalo tento týden Diess pozici obhájil (čtěte v boxu na konci článku). 

Naproti tomu francouzská automobilka Renault už aktuálně ukončila jednání s odbory a podle deníku Les Echos společnost plánuje v příštích třech letech propustit pouze 1 700 zaměstnanců.

15. listopadu 2021

Výrobci automobilů potřebují čas na testování a zajištění funkčnosti nových technologií, popsal Tavares. Tlak na urychlení tohoto procesu „bude jen kontraproduktivní. Povede to k problémům s kvalitou. Povede to k nejrůznějším problémům,“ řekl. Stellantis se snaží omezit škrty zvyšováním produktivity, což je ve své podstatě rozumný a logický krok, ale má také své hranice a rozhodně nejde z roku na rok zvýšit produktivitu o 50 %. V automobilovém odvětví se nejlepším výrobcům dosud dařilo zvyšovat produktivitu o 2 až 3 procenta ročně.

„Budoucnost nám ukáže, kdo to bude schopen strávit a kdo ne,“ řekl Tavares. „Stavíme průmysl na hranice možností,“ dodal. Investice, které automobilky musí vynakládat na elektromobilitu, jsou obrovské. 

Společnost Stellantis, sdružující francouzský koncern PSA a značky koncernu Fiat Chrysler, vyčlenila do roku 2025 30 miliard eur na vývoj nových technologií pro elektromobily, výstavbu závodů na výrobu baterií a investice do surovin. Spolu s německou automobilkou Daimler před pár dny investovala do startupu Factorial, který vyrábí polovodičové baterie.

Na konferenci Reuters Next informoval o velké investici i koncern Volkswagen. Plánuje postavit do konce desetiletí v Evropě šest velkých závodů na výrobu bateriových článků, což představuje náklady 25 až 30 miliard eur. To je i pro Volkswagen velké sousto, vzhledem k tomu, že nejde zdaleka o jediné investice spojené s elektrickými auty. Člen představenstva Thomas Schmall, který je v největší evropské automobilce zodpovědný za technologie, na konferenci Reuters Next uvedl, že Volkswagen bude hledat externí partnery pro financování.

Švédský Northvolt, první závod, v němž Volkswagen vlastní pětinový podíl, zahájí výrobu článků pro německou automobilku od roku 2023. Druhý závod, který bude postaven společně s čínskou společností Gotion High-Tech v Salzgitteru, má být spuštěn v roce 2025. Do konce desetiletí budou následovat další čtyři závody, pravděpodobně ve Španělsku, ve východní Evropě a ve dvou dalších lokalitách, které zatím nebyly zveřejněny.

Diess zřejmě zůstane v čele Volkswagenu

V německém automobilovém koncernu Volkswagen se zřejmě podařilo vyřešit neshody mezi šéfem podniku Herbertem Diessem a závodní radou. Třiašedesátiletý Diess tak s největší pravděpodobností zůstane v čele koncernu. Agentuře Reuters to v pondělí řekl zdroj obeznámený se situací.

„Směřuje to k vyřešení sporu a k Diessově setrvání ve funkci,“ uvedl zdroj. Dodal, že v rámci dohody o řešení sporu se stane členem představenstva koncernu šéf hlavní značky VW Ralf Brandstätter a Diess se bude soustředit na strategické otázky.

Volkswagen nyní pracuje na rozšiřování výroby elektromobilů, jeho cílem je vystřídat v čele globálního trhu s elektromobily amerického konkurenta Teslu. Reformy v podniku však vyvolaly obavy o pracovní místa a vytvořily napětí mezi vedením a závodní radou.

Koncern Volkswagen se k informacím agentury Reuters odmítl vyjádřit. Komentář neposkytla ani holdingová společnost Porsche SE, která je hlavním akcionářem Volkswagenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...