Pátek 28. ledna 2022, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. ledna 2022 Otýlie

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky různými spolupracím v rámci koncernů technicky zvládne. Je však třeba dodat, že to bude zároveň znamenat ztrátu velkého počtu pracovních míst. Ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares podotkl, že je ohrožena i kvalita nových automobilů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Toyota

Carlos Tavares, který patří k „nejhubatějším“ z admirálů světového autoprůmyslu, uvedl, že vnější tlak na výrobce automobilů, aby urychlili přechod na elektromobily, potenciálně ohrožuje pracovní místa a kvalitu vozidel, protože náklady na výrobu takových aut jsou enormní. Tavares v rozhovoru na konferenci Reuters Next dokonce řekl, že náklady jsou „za hranicí“ toho, co může automobilový průmysl unést.

„Bylo rozhodnuto vnutit automobilovému průmyslu elektrifikaci, která přináší 50 % dodatečných nákladů proti konvenčnímu vozidlu,“ řekl. „Není možné přenést 50 % dodatečných nákladů na konečného spotřebitele, protože už většina dnešní střední třídy je nebude schopna zaplatit.“

„Výrobci automobilů by mohli účtovat vyšší ceny a prodávat méně vozů, nebo se smířit s nižšími maržemi,“ řekl Tavares. Obě tyto cesty vedou ke škrtům. Odboroví předáci v Evropě a Severní Americe už varovali, že by mohly být zrušeny desítky tisíc pracovních míst.

Šéf PSA Carlos Tavares

Carlos Tavares

Poznámka šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse na říjnovém zasedání dozorčí rady, že by mohlo být zrušeno až 30 000 pracovních míst, pokud nebude přechod na elektromobily dobře zvládnut, vyvolaly hněv mezi odborovými předáky (čtěte zde). Šéf dozorčí rady Hans Dieter Poetsch několikrát svolal smírčí výbor, aby rozptýlil obavy z Diessových výroků, ale k žádnému řešení nedošlo. Na dalším jednání dozorčí rady, které se konalo tento týden Diess pozici obhájil (čtěte v boxu na konci článku). 

Naproti tomu francouzská automobilka Renault už aktuálně ukončila jednání s odbory a podle deníku Les Echos společnost plánuje v příštích třech letech propustit pouze 1 700 zaměstnanců.

15. listopadu 2021

Výrobci automobilů potřebují čas na testování a zajištění funkčnosti nových technologií, popsal Tavares. Tlak na urychlení tohoto procesu „bude jen kontraproduktivní. Povede to k problémům s kvalitou. Povede to k nejrůznějším problémům,“ řekl. Stellantis se snaží omezit škrty zvyšováním produktivity, což je ve své podstatě rozumný a logický krok, ale má také své hranice a rozhodně nejde z roku na rok zvýšit produktivitu o 50 %. V automobilovém odvětví se nejlepším výrobcům dosud dařilo zvyšovat produktivitu o 2 až 3 procenta ročně.

„Budoucnost nám ukáže, kdo to bude schopen strávit a kdo ne,“ řekl Tavares. „Stavíme průmysl na hranice možností,“ dodal. Investice, které automobilky musí vynakládat na elektromobilitu, jsou obrovské. 

Společnost Stellantis, sdružující francouzský koncern PSA a značky koncernu Fiat Chrysler, vyčlenila do roku 2025 30 miliard eur na vývoj nových technologií pro elektromobily, výstavbu závodů na výrobu baterií a investice do surovin. Spolu s německou automobilkou Daimler před pár dny investovala do startupu Factorial, který vyrábí polovodičové baterie.

Na konferenci Reuters Next informoval o velké investici i koncern Volkswagen. Plánuje postavit do konce desetiletí v Evropě šest velkých závodů na výrobu bateriových článků, což představuje náklady 25 až 30 miliard eur. To je i pro Volkswagen velké sousto, vzhledem k tomu, že nejde zdaleka o jediné investice spojené s elektrickými auty. Člen představenstva Thomas Schmall, který je v největší evropské automobilce zodpovědný za technologie, na konferenci Reuters Next uvedl, že Volkswagen bude hledat externí partnery pro financování.

Švédský Northvolt, první závod, v němž Volkswagen vlastní pětinový podíl, zahájí výrobu článků pro německou automobilku od roku 2023. Druhý závod, který bude postaven společně s čínskou společností Gotion High-Tech v Salzgitteru, má být spuštěn v roce 2025. Do konce desetiletí budou následovat další čtyři závody, pravděpodobně ve Španělsku, ve východní Evropě a ve dvou dalších lokalitách, které zatím nebyly zveřejněny.

Diess zřejmě zůstane v čele Volkswagenu

V německém automobilovém koncernu Volkswagen se zřejmě podařilo vyřešit neshody mezi šéfem podniku Herbertem Diessem a závodní radou. Třiašedesátiletý Diess tak s největší pravděpodobností zůstane v čele koncernu. Agentuře Reuters to v pondělí řekl zdroj obeznámený se situací.

„Směřuje to k vyřešení sporu a k Diessově setrvání ve funkci,“ uvedl zdroj. Dodal, že v rámci dohody o řešení sporu se stane členem představenstva koncernu šéf hlavní značky VW Ralf Brandstätter a Diess se bude soustředit na strategické otázky.

Volkswagen nyní pracuje na rozšiřování výroby elektromobilů, jeho cílem je vystřídat v čele globálního trhu s elektromobily amerického konkurenta Teslu. Reformy v podniku však vyvolaly obavy o pracovní místa a vytvořily napětí mezi vedením a závodní radou.

Koncern Volkswagen se k informacím agentury Reuters odmítl vyjádřit. Komentář neposkytla ani holdingová společnost Porsche SE, která je hlavním akcionářem Volkswagenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína ruší dotace na elektromobily. Může to otřást celosvětovým trhem

Do Evropy míří i na mnichovském autosalonu představený malý elektrický retro...

Čína platí stále za největší světové odbytiště elektromobilů. Prodá se zde padesát procent všech...

Toyota a VW zbrojí k elektrickému útoku, chtějí vyzkratovat Muskovu Teslu

Studie elektromobilů značek Toyota a Lexus

Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu,...

Sony zvažuje výrobu aut. Studii elektrického SUV nabila moderní technikou

Sony Vision-S 02

VIDEO V lednu 2020 šokoval japonský gigant Sony na veletrhu CES konceptem elektromobilu Vision-S. A teď...

Dotační eldorádo. Češi si pořizují autonabíječky, i když elektromobil nechtějí

ilustrační snímek

Velká část Čechů, kteří si v současnosti pořizují domácí nabíječky na elektromobily se státním...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Hyundai Ioniq 5

VIDEO Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní...

  • Nejčtenější

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Jak Djokovič ohrozil přechod Evropy k elektromobilitě, vysvětlují v Americe

Premium Článek amerického automobilového magazínu Jalopnik si všímá bouře nevole, jež v Srbsku vyvolalo vyhnání jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Brazilský boreček se bude líbit. VW Taigo vymyslela dvojčata ze Sao Paula

Každý, kdo viděl film Kulový blesk, ví, že dobrá je brazilská káva. Nejlepší samba se údajně tančí v Brazílii. A...

Kolaps civilizace, nebo ekoráj? I zastánci elektromobilů mají své argumenty

Premium Elektro hýbe světem. Kdo bude mít pravdu? Progresivističtí optimisté, nebo e-morousové věštící paralýzu světa? Bude ze...

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na...

Drsná kampaň vysvětluje, proč dávat pozor při přecházení

Měkký člověk kontra auto, takový střet vždycky zavání průšvihem. V roce 2018 na to drsně, ovšem nápaditě upozorňovala...

Pronájem Restaurace 120 m2 - Sedlčany
Pronájem Restaurace 120 m2 - Sedlčany

náměstí T. G. Masaryka, Sedlčany, okres Příbram
12 000 Kč/měsíc

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...