Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ID.GTI ukazuje budoucnost hot-hatchů. Bez výfuku a se simulací řazení

Volkswagen se vrací ke kořenům, i když asi jinak, než by si mnozí představovali. Elektrický koncept ID.GTI se nechal inspirovat prvním Golfem GTI z roku 1976 i řadou jeho pokračovatelů. Postrádá výfuk, umí ale simulovat řazení a jeho head-up displej nemá daleko k videohře. Sériová verze vyrazí na silnice v roce 2027.

Wolfsburská automobika nechce ani přes rozsáhlou elektrifikaci zanevřít na sportovní verze. Budoucnosti se tak má dočkat i GTI, které vznikne na základě malého elektrického modelu VW ID.2. Jeho předobrazem je mnichovský koncept ID.GTI, který se nechal inspirovat prvním Golfem GTI z roku 1976 i řadou jeho pokračovatelů. Stane se tak prvním elektromobilem s legendárním odznakem GTI a VW již potvrdil jeho sériovou realizaci. Produkční verze ID.GTI by se měla podle slov generálního ředitele Volkswagenu Thomase Schäfera představit v roce 2026 a v prodeji se má objevit počátkem roku následujícího.

Mnichovský koncept VW ID.GTI vychází z konceptu ID.2all, který byl představen zkraje letošního roku. Jasně definované linie a svalnatý postoj, představující předobraz základní podoby nejmenšího elektrického volkswagenu, jsou v případě verze GTI ještě vylepšeny velkou šestiúhelníkovou spodní mřížkou v předním nárazníku, bočními prahy, zadním spoilerem na odtokové hraně střechy a větším difuzorem v zadním nárazníku. Výfuky samozřejmě vzadu nenajdete. Nechybí znaky GTI všude po karoserii, ale i na 20palcových kolech, která prý mají evokovat disky verze GTI Pirelli. Kupodivu ale Volkswagen nepoužil své nově patentované logo GTI, v němž je písmeno „I“ nahrazeno bleskem.

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Umělý zvuk, řazení, ale i interiér

Volkswagen sice nezveřejnil údaje o výkonových parametrech, jisté ale je, že má pohon předních kol s elektronickým závěrem diferenciálu. Rodina malých koncernových modelů, k nimž bude patřit vedle VW ID.2 a ID.2 X i Cupra Raval a odpovídající model od značky Škody, jsou totiž kvůli maximalizaci vnitřního prostoru výhradně jen předokolky. Nové elektrické modely se budou vyrábět ve Španělsku a dostanou bateriovou sadu, systém správy baterií a tepelný management od společnosti Hyundai Mobis, divize automobilky Hyundai pro výrobu dílů a vývoje nových technologií a softwaru.

Koncept VW ID.GTI má různé jízdní režimy, které napodobují zvuk a charakter klasických GTI. Nové ovládání GTI Experience Control na středové konzole umožňuje nastavit nejen odezvu plynového pedál, tuhost řízení a podvozku, ale také dodat elektrickému hot-hatchi zvuk a charakteristiku motoru legendárních Golfů GTI, a dokonce vytvořit simulované body řazení tak, aby napodobovaly klasické modely.

Vůz byl hotový za tři měsíce, jeho interiér ale zatím existuje jen v elektronické podobě. Je kompilátem nových a klasických prvků, nechybí tedy pro GTI typické kárované potahy. Tvar volantu byl inspirován tím u prvního Golfu GTI z roku 1976 a ovladač GTI Experience Control na středové konzole zase svým tvarem odkazuje na tvar golfového míčku, který v Golfu GTI tradičně plnil roli hlavice řadicí páky.

Autofotka týdne: Slavné GTI přiveze Volkswagen i v elektromobilech

Pokud zvolíte režim Vintage a 10,9“ přístrojový štít převezme vzhled palubní desky první generace Golfu GTI. Standardně má žluté pozadí, které ale lze v režimu GTI změnit na červené. Stejně jako 12,9“ displej tabletu je podle zasvěcených velmi blízko sériovému provedení.

Volkswagen ID.GTI také virtuálně dostal pokročilý head-up displej s rozšířenou realitou, který dokáže promítat informace na čelní sklo před řidiče i spolujezdce. Po přepnutí do režimu GTI se má osvětlení interiéru přepnout do náladové červené, a po vjezdu na závodní okruh se zobrazí mapa tratě a údaje o časech odjetých kol.

Na délku této „malý rychlík“ měří 4,1 metru, což je téměř o 40 cm více než u první generace Golfu GTI. Vůz s rozvorem 2 600 mm je ve všech směrech o něco větší než polo a o něco menší než golf. Stejně jako standardní ID.2 odveze až pětici lidí a zavazadelník pojme až 490 litrů zavazadel. K uložení nabíjecího kabelu navíc slouží uzamykatelná přihrádka pod zadním sedadlem o objemu 50 litrů.

Přijde s něčím podobným i Škoda?

Je otázkou, zda něco podobného nedorazí i v podání Škody, která tradičně měla také sportovní verze, v minulosti i na bázi modelu Fabia. Ostrý sportovní model RS by byl jistě oživením nabídky. Mohl by využít velmi dobré imidže mladoboleslavské automobilky v motorsportu. Její závodní speciál je velmi úspěšným autem na světových soutěžních kolbištích a ve spolupráci týmu Škoda Motorsport a společnosti Kreisel Electric, specializující se na technologie baterií, dokonce již před dvěma lety absolvovala ostrou premiéru elektrická verze RE-X1 úspěšného rallyového speciálu Fabia Rally2 evo. Na Rallye Weiz obsadila třetí místo v celkovém pořadí.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...