Wolfsburská automobika nechce ani přes rozsáhlou elektrifikaci zanevřít na sportovní verze. Budoucnosti se tak má dočkat i GTI, které vznikne na základě malého elektrického modelu VW ID.2. Jeho předobrazem je mnichovský koncept ID.GTI, který se nechal inspirovat prvním Golfem GTI z roku 1976 i řadou jeho pokračovatelů. Stane se tak prvním elektromobilem s legendárním odznakem GTI a VW již potvrdil jeho sériovou realizaci. Produkční verze ID.GTI by se měla podle slov generálního ředitele Volkswagenu Thomase Schäfera představit v roce 2026 a v prodeji se má objevit počátkem roku následujícího.
Mnichovský koncept VW ID.GTI vychází z konceptu ID.2all, který byl představen zkraje letošního roku. Jasně definované linie a svalnatý postoj, představující předobraz základní podoby nejmenšího elektrického volkswagenu, jsou v případě verze GTI ještě vylepšeny velkou šestiúhelníkovou spodní mřížkou v předním nárazníku, bočními prahy, zadním spoilerem na odtokové hraně střechy a větším difuzorem v zadním nárazníku. Výfuky samozřejmě vzadu nenajdete. Nechybí znaky GTI všude po karoserii, ale i na 20palcových kolech, která prý mají evokovat disky verze GTI Pirelli. Kupodivu ale Volkswagen nepoužil své nově patentované logo GTI, v němž je písmeno „I“ nahrazeno bleskem.
Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost |
Umělý zvuk, řazení, ale i interiér
Volkswagen sice nezveřejnil údaje o výkonových parametrech, jisté ale je, že má pohon předních kol s elektronickým závěrem diferenciálu. Rodina malých koncernových modelů, k nimž bude patřit vedle VW ID.2 a ID.2 X i Cupra Raval a odpovídající model od značky Škody, jsou totiž kvůli maximalizaci vnitřního prostoru výhradně jen předokolky. Nové elektrické modely se budou vyrábět ve Španělsku a dostanou bateriovou sadu, systém správy baterií a tepelný management od společnosti Hyundai Mobis, divize automobilky Hyundai pro výrobu dílů a vývoje nových technologií a softwaru.
Koncept VW ID.GTI má různé jízdní režimy, které napodobují zvuk a charakter klasických GTI. Nové ovládání GTI Experience Control na středové konzole umožňuje nastavit nejen odezvu plynového pedál, tuhost řízení a podvozku, ale také dodat elektrickému hot-hatchi zvuk a charakteristiku motoru legendárních Golfů GTI, a dokonce vytvořit simulované body řazení tak, aby napodobovaly klasické modely.
Vůz byl hotový za tři měsíce, jeho interiér ale zatím existuje jen v elektronické podobě. Je kompilátem nových a klasických prvků, nechybí tedy pro GTI typické kárované potahy. Tvar volantu byl inspirován tím u prvního Golfu GTI z roku 1976 a ovladač GTI Experience Control na středové konzole zase svým tvarem odkazuje na tvar golfového míčku, který v Golfu GTI tradičně plnil roli hlavice řadicí páky.
Autofotka týdne: Slavné GTI přiveze Volkswagen i v elektromobilech |
Pokud zvolíte režim Vintage a 10,9“ přístrojový štít převezme vzhled palubní desky první generace Golfu GTI. Standardně má žluté pozadí, které ale lze v režimu GTI změnit na červené. Stejně jako 12,9“ displej tabletu je podle zasvěcených velmi blízko sériovému provedení.
Volkswagen ID.GTI také virtuálně dostal pokročilý head-up displej s rozšířenou realitou, který dokáže promítat informace na čelní sklo před řidiče i spolujezdce. Po přepnutí do režimu GTI se má osvětlení interiéru přepnout do náladové červené, a po vjezdu na závodní okruh se zobrazí mapa tratě a údaje o časech odjetých kol.
Na délku této „malý rychlík“ měří 4,1 metru, což je téměř o 40 cm více než u první generace Golfu GTI. Vůz s rozvorem 2 600 mm je ve všech směrech o něco větší než polo a o něco menší než golf. Stejně jako standardní ID.2 odveze až pětici lidí a zavazadelník pojme až 490 litrů zavazadel. K uložení nabíjecího kabelu navíc slouží uzamykatelná přihrádka pod zadním sedadlem o objemu 50 litrů.
Přijde s něčím podobným i Škoda?
Je otázkou, zda něco podobného nedorazí i v podání Škody, která tradičně měla také sportovní verze, v minulosti i na bázi modelu Fabia. Ostrý sportovní model RS by byl jistě oživením nabídky. Mohl by využít velmi dobré imidže mladoboleslavské automobilky v motorsportu. Její závodní speciál je velmi úspěšným autem na světových soutěžních kolbištích a ve spolupráci týmu Škoda Motorsport a společnosti Kreisel Electric, specializující se na technologie baterií, dokonce již před dvěma lety absolvovala ostrou premiéru elektrická verze RE-X1 úspěšného rallyového speciálu Fabia Rally2 evo. Na Rallye Weiz obsadila třetí místo v celkovém pořadí.