Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

aktualizováno 
V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a obratná. Volkswagen vzal malý up!, přidal litrový turbomotor z golfu nebo octavie a vytvořil čtyřmístnou motokáru.

V malém autě silný motor – to je princip, který proslavil legendární konstruktér Colin Chapman, z moderních sportovních aut se ale ve snaze trhat rekordy nebo ohromovat extrémním výkonem vytrácí. Jednou z mála vzácných výjimek je VW up! v nové verzi GTI.

Nejmenší z volkswagenů netřeba představovat, s drobným faceliftem před dvěma lety je společně se sesterskými modely Škoda Citigo a Seat Mii v nabídce už od roku 2011. Sportovní verze se přidala letos zkraje roku a stejně jako ostatní varianty má pod kapotou litrový motor. V přeplňovaném provedení s výkonem 85 kW se v zásadě jedná o ten samý pohon, který si můžete pořídit do celého zástupu větších modelů koncernu Volkswagen.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Účelnou kombinaci sériové techniky hodnotíme jednoznačně pozitivně, ostatně díky tomu se podařilo udržet cenu v rozumných mezích. Vezmete-li v úvahu, že standardem jsou automatická klimatizace, lepší audio, vyhřívání předních sedadel nebo mlhovky, je požadovaných 374 900 Kč přijatelná částka.

Co Volkswagen ušetřil na vývoji hnacího řetězce, to investoval do ladění podvozku. GTI sedí o 15 mm blíž asfaltu než běžné verze, má lehká 17palcová kola a rozšířený rozchod – přední náprava je o 4 mm více rozkročená, ta zadní dokonce o 8 mm. K tomu má GTI tužší tlumiče a pružiny, pevnější zadní zkrutnou příčku a řízení a větší brzdy z Volkswagenu Polo. Kola obouvají pneumatiky rozměru 195/45, což od pohledu není nic víc než symbolický černý obal disků.

Čtyřmístná motokára

Naladění podvozku se opravdu povedlo. Kapesní hot hatch dokáže naplno využít své nízké hmotnosti, bez řidiče váží 995 kg. Tlumení nerovností je sice tvrdé, ale obejde se bez odskakování kol i bez tupých ran. Jediné, co up! GTI nemá rád, jsou ostré zlomy – snížený podvozek a nizoučké pneumatiky je nemají jak zachytit.

Malý volkswagen také nadšeně mění směr. Jízda středně rychlými zatáčkami je návykovou záležitostí, která vykouzlí úsměv na tváři. Navíc je to úplně jiný druh zážitku než ve větších hot hatchích. Všechno působí mnohem víc mechanicky a je oproštěno od všech těch samosvorných diferenciálů, vektorování točivého momentu a adaptivních tlumičů... tedy věcí, které za cenu jisté odtažitosti z 300koňových hot hatchů dělají auta rychlostí srovnatelná s mnohem dražšími sporťáky. V up!u nejen že tak rychle jet nemůžete, ale ani nemusíte a svým způsobem si užijete ještě víc zábavy.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Zážitky za volantem nejmenšího GTI snesou srovnání s motokárou. A to nejen kvůli výše popsané bezprostřednosti, ale i proto, že up! není dokonale naladěný na velmi klikaté pasáže. Stejně jako u motokáry musíte umět dobře odhadnout, jaká je vhodná rychlost pro průjezd utažené vlásenky nebo rychlého sledu ostrých zatáček. Jinak se v tom bude up! GTI „plácat“, což sice není díky zásahům nevypínatelného ESP nic nebezpečného, ale jízdě to ubírá na plynulosti, eleganci a ve výsledku i průměrné rychlosti. Ale i v tom je část zábavy, kterou toto miniauto umí nabídnout.

Fotogalerie

Na přesnost řízení a trakci širokých pneumatik je přesto za všech okolností spoleh, stejně jako na účinek zesílených brzd. Díky tomu má řidič situaci vždy pod kontrolou, ale pro dobrý pocit z jízdy se vyplatí respektovat reálné možnosti auta. K přednostem můžeme klidně započítat i dobrý výhled z vozu ven, proti tomu ale stojí nedostatky, které GTI podědilo z běžných verzí up!u. Tedy velký rychloměr, který přes věnec volantu většina řidičů nepřehlédne celý, malý rozsah nastavení sedadel nebo kompromisní rozmístění pedálů.

Jednou věcí každopádně up! GTI rozhodně není – moderní reinkarnací původního Golfu GTI. Navzdory srovnatelnému výkonu, károvanému čalounění sedadel i podobné filozofii, která stojí za konstrukcí sportovně laděného auta, je charakter novinky výrazně odlišný a mezi současnými auty v podstatě výlučný. A to je v době stále sílící unifikace jedině dobře.

Filtr pevných částic a nová norma

Up! GTI je prvním volkswagenem, který od počátku výroby splňuje nejpřísnější emisní normy. Kvůli tomu má filtr pevných částic, který je umístěný hned za turbodmychadlem a který má zároveň funkci oxidačního katalyzátoru. V něm se 95 % pevných částic spálí na zdraví neškodný oxid uhličitý a zároveň se oxid uhelnatý, oxidy dusíku a nespálené uhlovodíky přeměňují na směs oxidu uhličitého, čistého dusíku a vodní páry.

Sportovní up! navíc jako jedno z prvních aut odtajnilo vliv nové metodiky měření spotřeby – zatímco podle stávající metodiky vykazuje stěží uvěřitelných 4,3 l/100 km, realističtější WLTP, která je pro všechna auta povinná od letošního září, znamená hodnotu 5,6 l/100 km. Tak málo ale bude kapesní sporťák „žrát“ jen při klidném tempu, při ostřejší jízdě, o jakou si tento vůz říká, jsme jezdili v průměru za 8,5 litru.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Japonská stíhačka pro radost řidičů i Toyoty. Nová Supra je skvěle vyvážená

Toyota Supra

Po sedmnácti letech je Supra zpátky. A je přesně taková, jakou ji Toyota chtěla: plná emocí, dokonale vyladěná,...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia e-Soul

Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně v Americe. V Evropě...

Najdete na iDNES.cz