Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a obratná. Volkswagen vzal malý up!, přidal litrový turbomotor z golfu nebo octavie a vytvořil čtyřmístnou motokáru.

V malém autě silný motor – to je princip, který proslavil legendární konstruktér Colin Chapman, z moderních sportovních aut se ale ve snaze trhat rekordy nebo ohromovat extrémním výkonem vytrácí. Jednou z mála vzácných výjimek je VW up! v nové verzi GTI.

Nejmenší z volkswagenů netřeba představovat, s drobným faceliftem před dvěma lety je společně se sesterskými modely Škoda Citigo a Seat Mii v nabídce už od roku 2011. Sportovní verze se přidala letos zkraje roku a stejně jako ostatní varianty má pod kapotou litrový motor. V přeplňovaném provedení s výkonem 85 kW se v zásadě jedná o ten samý pohon, který si můžete pořídit do celého zástupu větších modelů koncernu Volkswagen.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Účelnou kombinaci sériové techniky hodnotíme jednoznačně pozitivně, ostatně díky tomu se podařilo udržet cenu v rozumných mezích. Vezmete-li v úvahu, že standardem jsou automatická klimatizace, lepší audio, vyhřívání předních sedadel nebo mlhovky, je požadovaných 374 900 Kč přijatelná částka.

Co Volkswagen ušetřil na vývoji hnacího řetězce, to investoval do ladění podvozku. GTI sedí o 15 mm blíž asfaltu než běžné verze, má lehká 17palcová kola a rozšířený rozchod – přední náprava je o 4 mm více rozkročená, ta zadní dokonce o 8 mm. K tomu má GTI tužší tlumiče a pružiny, pevnější zadní zkrutnou příčku a řízení a větší brzdy z Volkswagenu Polo. Kola obouvají pneumatiky rozměru 195/45, což od pohledu není nic víc než symbolický černý obal disků.

Čtyřmístná motokára

Naladění podvozku se opravdu povedlo. Kapesní hot hatch dokáže naplno využít své nízké hmotnosti, bez řidiče váží 995 kg. Tlumení nerovností je sice tvrdé, ale obejde se bez odskakování kol i bez tupých ran. Jediné, co up! GTI nemá rád, jsou ostré zlomy – snížený podvozek a nizoučké pneumatiky je nemají jak zachytit.

Malý volkswagen také nadšeně mění směr. Jízda středně rychlými zatáčkami je návykovou záležitostí, která vykouzlí úsměv na tváři. Navíc je to úplně jiný druh zážitku než ve větších hot hatchích. Všechno působí mnohem víc mechanicky a je oproštěno od všech těch samosvorných diferenciálů, vektorování točivého momentu a adaptivních tlumičů... tedy věcí, které za cenu jisté odtažitosti z 300koňových hot hatchů dělají auta rychlostí srovnatelná s mnohem dražšími sporťáky. V up!u nejen že tak rychle jet nemůžete, ale ani nemusíte a svým způsobem si užijete ještě víc zábavy.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Zážitky za volantem nejmenšího GTI snesou srovnání s motokárou. A to nejen kvůli výše popsané bezprostřednosti, ale i proto, že up! není dokonale naladěný na velmi klikaté pasáže. Stejně jako u motokáry musíte umět dobře odhadnout, jaká je vhodná rychlost pro průjezd utažené vlásenky nebo rychlého sledu ostrých zatáček. Jinak se v tom bude up! GTI „plácat“, což sice není díky zásahům nevypínatelného ESP nic nebezpečného, ale jízdě to ubírá na plynulosti, eleganci a ve výsledku i průměrné rychlosti. Ale i v tom je část zábavy, kterou toto miniauto umí nabídnout.

Fotogalerie

Na přesnost řízení a trakci širokých pneumatik je přesto za všech okolností spoleh, stejně jako na účinek zesílených brzd. Díky tomu má řidič situaci vždy pod kontrolou, ale pro dobrý pocit z jízdy se vyplatí respektovat reálné možnosti auta. K přednostem můžeme klidně započítat i dobrý výhled z vozu ven, proti tomu ale stojí nedostatky, které GTI podědilo z běžných verzí up!u. Tedy velký rychloměr, který přes věnec volantu většina řidičů nepřehlédne celý, malý rozsah nastavení sedadel nebo kompromisní rozmístění pedálů.

Jednou věcí každopádně up! GTI rozhodně není – moderní reinkarnací původního Golfu GTI. Navzdory srovnatelnému výkonu, károvanému čalounění sedadel i podobné filozofii, která stojí za konstrukcí sportovně laděného auta, je charakter novinky výrazně odlišný a mezi současnými auty v podstatě výlučný. A to je v době stále sílící unifikace jedině dobře.

Filtr pevných částic a nová norma

Up! GTI je prvním volkswagenem, který od počátku výroby splňuje nejpřísnější emisní normy. Kvůli tomu má filtr pevných částic, který je umístěný hned za turbodmychadlem a který má zároveň funkci oxidačního katalyzátoru. V něm se 95 % pevných částic spálí na zdraví neškodný oxid uhličitý a zároveň se oxid uhelnatý, oxidy dusíku a nespálené uhlovodíky přeměňují na směs oxidu uhličitého, čistého dusíku a vodní páry.

Sportovní up! navíc jako jedno z prvních aut odtajnilo vliv nové metodiky měření spotřeby – zatímco podle stávající metodiky vykazuje stěží uvěřitelných 4,3 l/100 km, realističtější WLTP, která je pro všechna auta povinná od letošního září, znamená hodnotu 5,6 l/100 km. Tak málo ale bude kapesní sporťák „žrát“ jen při klidném tempu, při ostřejší jízdě, o jakou si tento vůz říká, jsme jezdili v průměru za 8,5 litru.

Autoři:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Dacia Logan MCV je vzácností, která se vyplatí. Na plyn pojedete za půlku

Toto fajn auto už seženete těžko, u prodejců zbývají poslední kusy, předváděčky a zánovní ojetiny. Pokud ho objevíte,...

Requiem za Mitsubishi. Něžný obr outlander je tajný tip na povedené auto

Pokud se zeptáte v Mitsubishi na nejúspornějšího outlandera, na první dobrou označí v Evropě tak populární plug-in...

Ignorovat cukání auta se nevyplácí. Nepravidelnost motoru se přitom dá odstranit

Premium V zimě a vlhku mají zejména starší auta časté problémy s nepravidelným během motoru, což se kromě jiného projevuje...

VIDEO: Velká dodávka neznamená víc bezpečí, ukázal crashtest

Jak bezpečné je cestovat v obytné dodávce, zkoumal německý autoklub ADAC v nezvyklém crashtestu. Ten ukazuje, že při...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky
Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...