Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda a VW si půjčí techniku elektroaut od Hyundaie

Koncern Volkswagen upravuje strategii elektrifikace a stále více se orientuje na outsourcing. Bude kupovat celé platformy, ale i bateriové sety od Číňanů a Korejců. I Škoda tak bude využívat bateriové komponenty pro svá elektroauta od konkurenčního Hyundaie, který si z ní ještě před několika lety dělal v tuzemských reklamách legraci.

V souvislosti s elektromobilitou evropské automobilky ztratily letitý náskok, který si vybudovaly v oblasti spalovacích motorů. Nejtypičtějším příkladem budiž koncern Volkswagen, který se sice před lety pod vedením Herberta Diesse vehementně vrhl do elektromobility, ale i přesto stále více zaostává za asijskou konkurencí a čelí až příliš mnoha překážkám na to, aby je zvládl vlastními silami.

Volkswagenu se původní plány, že bude i v oblasti elektromobilů v podstatě soběstačný, rozsypaly jako domečky z karet. Největší evropská automobilka chtěla být kvůli úsporám dodavatelem platforem, baterií a dalších komponent pro konkurenční značky (čtěte zde). Zprvu to vypadalo nadějně, neboť jeho platformu MEB převzal Ford kvůli urychlení elektrifikace pro svůj evropský elektrický crossover Explorer. Je prvním ze dvou elektromobilů od Fordu, které používají platformu a baterie dodávané skupinou VW. Pro další se ovšem chtějí Američané již spolehnout na vlastní síly.

Hyundai Mobis provozuje linky pro montáž bateriových systémů v Jižní Koreji, Číně a České republice. Daalší chystá kromě Španělska i v USA a v Indonésii.

Automobilka z Wolfsburgu rychle upravuje svou strategii elektrifikace a stále více se orientuje na outsourcing. Chystá se mohutně nakupovat od Číňanů a Jihokorejců. V krátké době se objevilo hned několik zpráv o přebírání asijské techniky. Nejnověji o spolupráci koncernu VW se společností Hyundai Mobis, divize automobilky Hyundai dodávající díly a vyvíjející nové technologie a software. Jedná se o šestého největšího světového dodavatele pro automobilový průmysl.

Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku

Korejci budou Volkswagenu dodávat sestavu bateriového systému (tzv. BSA), tedy bateriovou sadu, systém správy baterií a tepelný management. Žádné další podrobnosti sice nebyl zveřejněny, ale vše nasvědčuje tomu, že tato sestava bude integrována do platformy malých koncernových elektromobilů nové generace.

Malá škodovka přijede z Pamplony

Chystané modely budou patrně založeny buď na platformě MEB Entry, nebo možná spíše na nové modulární koncernové platformě MEB+, která bude mít ve specifikaci pro malá auta pohon předních kol, zatímco kompaktní modely budou stejně jako v případě platformy MEB v základu disponovat stále zadním pohonem.

Volkswagen zatím potvrdil čtveřici modelů: kromě Volkswagenu ID.2 a Cupry Raval, které se budou pravděpodobně od konce roku 2025 vyrábět v továrně Seatu ve španělském Martorellu, se bude jednat i o městské SUV Volkswagen ID.2 X a jeho alternativu od Škody. Měly by pro změnu vznikat v závodě Volkswagen Navarra v Pamploně. Zatím není jisté, jaké jméno bude nová škodovka nést, ale jak bude přibližně vypadat, trochu napověděla jedna z letos na jaře představených „soch“ v rámci prezentace v Mladé Boleslavi.

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Má se jednat o malé elektrické SUV s délkou asi 4,2 metru, které má přitom nabídnout vnitřní prostor na úrovni většího tradičního hatchbacku Scala. Díky ceně, která má startovat na hranici 600 000 Kč, si od něj Škoda slibuje, že přispěje k elektrifikací vozového parku nejen v České republice.

Všechny dostupné elektromobily budou sdílet stejné bateriové sady z nové továrny na baterie společnosti PowerCo ve španělském městě Sagunto u Valencie s roční výrobní kapacitou 40 GWh, ale s možným rozšířením až na 60 GWh. Na jejím provozu se tedy bude zřejmě podílet i Hyundai Mobis.

Volkswagen chce do roku 2030 ve svých španělských továrnách vyrobit celkem tři miliony těchto malých elektromobilů. Podle portálu Electrive.com ale není jasné, zda nebude Hyundai Mobis dodávat baterie pouze pro modely vyrobené v Pamploně, neboť Seat prý v rámci přestavby svého závodu v Martorellu za tři miliardy eur investuje desetinu této částky do montáže baterií na místě. Možná, že se jedná ještě o starší informaci před uzavření spolupráce s Korejci. Nechme se překvapit.

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

Německá noha v čínských dveřích

Spolupráce Volkswagenu s Hyundaiem je možná trochu překvapivou zprávou, neboť oba koncerny jsou obvykle považovány za konkurenty a v minulosti mezi nimi panovala velká rivalita i na českém trhu. V živé paměti možná ještě mnozí mají provokativní tuzemské reklamy Hyundaie s narážkami na Škodu, v níž se mluvilo o tom, jak „váš soused z Boleslavi bude tááákhle malý“.

Na druhou stranu, po nedávném podpisu dohody Audi s čínským státním koncernem SAIC Motor o využití jedné z jejích modulárních platforem s 800voltovou elektrickou architekturou pro své velké elektrické modely, kooperaci Volkswagenu se společností Leapmotor, ale i jeho kapitálovému vstupu do značky XPeng, už je možné asi vše. VW došlo, že pokud se chce udržet na obřím a lukrativním čínském trhu nad vodou, musí s čínskými automobilkami spolupracovat.

Čína je pro německý koncern stále největším trhem, představuje asi 40 % jeho celosvětového prodeje a polovinu jeho zisku. V poslední době musí Volkswagen čelit rychle rostoucí domácí značce BYD a dalším hlavním hráčům. Audi zažilo drsné probuzení s klesajícími prodeji, Škoda už je po totálním fiasku prakticky na odchodu, a na úkor Volkswagenu získává především rychle rostoucí BYD, ale i americká Tesla.

Náskok díky čínské technice. Audi naskočí na skateboard SAIC

Volkswagen již našel řešení, jak oživit prodej své levné značky Jetta, kterou provozuje společně s čínskou automobilkou FAW. Místo využívání starší koncernové techniky od Škody a VW bude napříště nakupovat novější od automobilky Leapmotor, která byla založena teprve před osmi lety.

Zvrátit pokles prodejů v Číně se Volkswagen rozhodl i formou spolupráce s čínským výrobcem elektrických vozidel Xpeng. Využil příležitosti jeho slabší chvilky a prostřednictvím navýšení kapitálu ve výši 630 milionů eur nakonec bude držet přibližně 4,99 procent jeho akcií.

Získá tak i plný přístup k elektrické architektuře SUV Xpeng G9. Současně byla uzavřena dohoda o spolupráci při vývoji dvou nových středně velkých elektromobilů obou značek pro čínský trh, které se dostanou do prodeje v roce 2026. Kromě toho bude Xpeng od příštího roku poskytovat Volkswagenu za úplatu technologické služby. Kruh se tedy uzavírá. Dosud totiž platilo, že za poskytnutá technická řešení platí licenční poplatky domácí automobilky zahraničním firmám.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

Tesla Model 3

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

  • Nejčtenější

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Automobilová aféra na obzoru. Bezpečné interiéry vozů hrozí rakovinou

16. května 2024

Premium Pohodlný, elegantní, odolný. A bezpečný za každé situace. Takové jsou standardní požadavky na...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

15. května 2024

Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...