Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krásné unikáty na kolech. První veteránský závod se prohnal Českem

  0:57
Den před startem na Vysočině dokonce i sněžilo, ve zbytku země vytrvale lilo; ani to však neodradilo stovku veteránistů, aby vytáhli, letos většinou premiérově, své stroje z garáží a vyrazili do Telče na start první letošní setinové rallye s názvem Spring Classic. Na startu nechyběly ani unikáty, například auto neznámé značky Apal.
První setinová veteránská rallye letošního roku - čtvrtý ročník Spring Classic...

První setinová veteránská rallye letošního roku - čtvrtý ročník Spring Classic s centrem v historické Telči - přilákala na stovku soutěžících se zajímavými vozy. | foto: Petr Skřivánek, Spring Classic

„Jsem připravená! Mám troje stopky, snad je zvládnu zmáčknout najednou, ty máš na jednom mobilu celkový čas zkoušky, na dalším druhý úsek, pro který už stopky nemáme. To dáme, jen to musíme včas zmáčknout,“ instruuje mě navigátorka a manželka v jedné osobě, co nás čeká při čtvrtém testu první jarní setinové rallye. Zatím stojíme ve frontě za asi čtyřmi kolegy, což bývá vždycky fajn, protože se poučíme o takzvaném layoutu neboli trase testu, abychom neudělali nějakou chybu. Jednu, fatální, už dnes máme za sebou – hned ve druhém „ertéčku“ (zkoušky se označují zkratkou RT, regularity test nebo test přesnosti) jsme vjeli do druhé fotobuňky, měřící každou setinu sekundy, obráceně, proti směru zkoušky. Navigační důstojník zkrátka zaspal. A to znamená penalizaci 3 000 bodů, a tedy v podstatě konečnou, šance na jakékoli slušnější umístění je už nulová; šampioni vyhrávají se součtem 177 bodů (jedna setina oproti ideálnímu času = jeden bod) za celý závod. Nově se také získané trestné body násobí koeficientem, odvozeným od stáří auta, to už ale velké rozdíly ve výsledku neudělá. Základem je nedělat chyby, a my zjišťujeme, že žádná zkouška není tak jednoduchá, abychom ji nedokázali pořádně zvorat...

Nezvládli jsme stopky

Náladu na startu čtvrté „ertety“ máme ale překvapivě dobrou – vždycky se opájíme nadějí, že tentokrát to „urveme“ a aspoň v jednotlivé zkoušce se umístíme na pěkném místě. Zezadu nám k tomu povykují tři rozjívené dětičky, pro které je „závodění“ oblíbenou kratochvílí. Layout máme nastudovaný, nejmíň pětkrát – jsou to vlastně dvě osmičky kolem reklamních poutačů na velkém parkovišti u outletu v Hatích u Znojma, celkem se měří pět časů včetně celkového. Chvilka napětí, vyrážíme! Průšvih, panika, nepodařilo se odmáčknout jedny stopky včas, a hlavně, jak jsme se předem trochu báli, nevíme, které který úsek měří. První osmičku zvládáme, ale při druhé už nevím, kterým směrem jsem měl točit – všechno se navíc odehrává poměrně rychle, jednotlivé úseky jsou několikasekundové. Celá ta motanice trvá 47 sekund, tedy možná – nemáme nejmenší tušení, která časomíra nám funguje a která ne. Je jasné, že je to další katastrofa – a taky že ano, opět fasujeme 3 000 trestných bodů. Říkáme si, jak je možné, že jsme vybuchli jako začátečníci, přestože jezdíme „setinovky“ už deset let, takovou mají v Česku tradici a my naskočili hned do prvního závodu, ale zjišťujeme, že v tom nejsme sami. Alespoň chabá úleva – podobně si hlavy zamotalo dalších 36 posádek, které vyfasovaly stejnou penalizaci...

Byl to socialistický klump, říká sběratel o Škodě 1201. Přesto ji koupil

Zlato letos odjelo za hranice

Přesto se nevzdáváme, to se nesmí! Soustředíme se na každou další zkoušku, jako by byla první v závodě, a dokazujeme si, že když se snažíme, umíme se vybičovat k pěknému výkonu. Na náměstí ve Slavonicích jsme s odchylkami 4 a 24 setiny na 21. místě, na poslední zkoušce soutěže v Dačicích pak se 4 a 20 setinami dokonce na 13. místě z 95 soutěžících v kategorii Classic (tedy veterány do roku výroby 1993). Jenže málo platné, ti nejlepší podávají stabilní výkony a nedopouštějí se fatálních chyb, ať už jezdeckých nebo navigačních. Letos se šampiony staly zahraniční posádky – první místo brali Němci Gerd Lambert a Michael Loerke na Porsche 911 SC Targa z roku 1979, druhé pak loňští vítězové, rakouská posádka Jirowsky-Soukal na Alfě Romeo 2000 GTV z roku 1971. Až bronz připadl domácím (a tradičně výborným) manželům Adamovým – Tomáš a Kateřina několikrát vyhráli sesterskou South Bohemia Classic a loni byli druzí i na Springu.

Celkem letos startovalo 102 posádek, 95 veteránů a sedm v kategorii „Exclusive“, tedy sportovních aut jakéhokoli roku výroby (nemohou se však stát celkovými vítězi rallye). Kvůli technické závadě nedojela pouze dvě auta, což ukazuje, že veteránisté nepodceňují přípravu na kilometrově poměrně náročnou akci – během jednodenního závodu jsme najeli celkem 253 kilometrů. Trasa vedla tentokrát z historické Telče kolem českých i rakouských hradů (to aby se bylo nač dívat) – Vranova nad Dyjí, Hardeggu, Cornštejna a Bítova, přes vinice v obou zemích, testy přesnosti se většinou odehrávaly na náměstích (Jemnice, Dačice, Znojmo) za velkého zájmu diváků, jimž nevadilo ani chladné počasí. Zpestřením byla účast jezdců „rychlých“ rallye Vojtěcha Štajfa a Daniela Poláška – ten první loni exceloval v seriálu historiků FIA European Historic Rally Championship. A ukázal, že umí jezdit i „na přesnost“ – na Spring Classic obsadil velmi pěkné 14. místo. A už se těší na podzimní vrchol sezony – největší tuzemskou setinovou veteránskou rallye, dvoudenní South Bohemia Classic, která startuje 8. září v Českých Budějovicích. Posádka iDNES.cz tradičně nebude chybět také – a jako vždy budeme věřit v lepší výsledek. Což by s předposledním místem na letošním Springu neměl být zase tak velký problém...

  • Nejčtenější

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

EXKLUZIVNĚ: Prototyp autonomního BMW jsme načapali v Praze

Česko je už tradičně rejdištěm prototypů všemožných značek. Redaktor iDNES.cz narazil v pražských ulicích na opuštěný prototyp BMW, který testuje v reálném provozu asistenční a komfortní funkce....

29. listopadu 2024

KOMENTÁŘ: Česko není vrakovištěm Evropy, konečně to někdo spočítal

Premium

Mantra o tom, že jsme automobilový skanzen Evropy, padá. Naopak, průměrné auto, které se pohybuje po českých silnicích, je mnohem mladší, na úrovni vyspělé Evropy. Jestli je to halasné zdůrazňování...

1. prosince 2024

Ferrari z bazaru se nebojte, levné to však nebude. Hlídejte si servis

Premium

Jsou obyčejná auta, sportovní auta a pak ferrari. Koupě snad nejprestižnějšího vozu všech dob nemusí být vyhrazena pouze těm nejbohatším. Poctivé ferrari se dá pořídit za relativně rozumných podmínek...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Autozápisník: Elon Musk chce kolonizovat Bílý dům a Jaguar okopíroval vše

Autoprůmysl byl v listopadu plný neobvyklých spojení a překvapivých rozhodnutí. Jaguar ve své kampani „Nic nekopírovat“ okopíroval skoro vše, Volkswagen vyryl v Africe hlubokou elektrickou brázdu a...

2. prosince 2024

Rozdáváme 40 dárkových kosmetických kazet
Rozdáváme 40 dárkových kosmetických kazet

Tento týden dostane 40 z vás možnost otestovat dárkové kosmetické kazety od značky Sanctuary Spa. Kosmetika spojuje luxusní ingredience a...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...

Náhle zemřela produkční legenda Kamil Šír. Před týdnem se stal otcem

V jednapadesáti letech nečekaně zemřel jeden z produkčních pražské kulturní scény. Kamil Šír léta provozoval slavný...