Opilí mladíci zavinili loni 1270 nehod. Tedy každou šestou havárii pod vlivem alkoholu.
„Mladí řidiči patří k nejhorším na celém světě, Česko není výjimečné,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.
„Je to nezkušeností a neukázněností mladíků. Velkou roli hraje i vzájemné hecování,“ dodala. Čím jsou řidiči starší, tím méně mají na kontě nehod v opilosti.
Z rozboru také vyplývá, že s alkoholem v krvi bourají nejčastěji lidé, kteří absolvovali učňovský obor nebo střední školu. Naopak velmi málo jsou zastoupeni vysokoškoláci a lidé se základním vzděláním. Mezi řidiči-opilci je 92 procent mužů a jen osm procent žen.
Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení
Přechod pro chodce ve Čkyni na Prachaticku se nedá přehlédnout. Čtyřiadvacetiletý řidič, který tudy projížděl v polovině dubna, ho však vůbec nevnímal. Vjel na něj v plné rychlosti a smetl přitom padesátiletou ženu, která na místě zemřela. Policisté poté zjistili, že mladík měl v krvi téměř jedno promile alkoholu. Podobný případ není výjimečný.
Rozbor nehod zaviněných opilci jasně ukazuje, že muži ve věku od 20 do 25 let bourají pod vlivem alkoholu nejčastěji. Za loňský rok mají na svědomí 1270 havárií, při kterých zemřelo 14 lidí. Nejzkušenější řidiči ve věku 50 až 55 let oproti tomu zavinili 394 nehod poté, co před jízdou pili (třikrát méně). O život při nich přišli čtyři lidé.
Od 1. července budou moci díky novým pravidlům a bodovému systému policisté účinněji dostat opilce pryč ze silnic a nehodám předejít. Pouhé jedno pivo může „stát“ tři trestné body. Když řidič nasbírá 12 bodů, přijde o řidičský průkaz a jedna promile v krvi už se posuzuje jako trestný čin.
Podle dopravního experta Jaroslava Hořína se u mladých řidičů sčítá s alkoholem v krvi i jejich styl jízdy. „Mladí řidiči nemají dostatek zkušeností, jezdí příliš agresivně. Řada z nich má silná auta, která nedokážou zvládnout,“ vysvětluje. „Starší řidiči mají větší strach. O sebe i svou rodinu,“ dodal Hořín.
Opilá řidička - výjimka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová dodává, že velkou roli může hrát u mladých řidičů i vliv party. „Ve skupině se mladíci navzájem hecují. Jeden druhému může třeba říct, že je srab, když nechce řídit po jednom pivu. Jízda pak často skončí špatně,“ říká Rehnová.
U žen-řidiček vychází statistika rovnoměrněji. Žádná věková skupina nevybočuje. Stejný počet nehod zavinily jak dvacetileté opilé řidičky, tak ženy po čtyřicítce.
„Ženy jezdí obecně daleko opatrněji než muži. Nehod, které způsobí řidičky, je proto mnohem méně,“ řekl zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.
„U žen, které havarují opilé, jde většinou o nějaký exces, výjimečnou situaci,“ dodává psycholožka Rehnová. Pro upřesnění - opilé řidičky ve věku 20 až 25 let způsobily „jen“ 95 nehod.
V zahraničí na mladé rizikové řidiče působí speciální osvětové kampaně, které zatím v Česku chybějí. V některých státech také dostává mládež do určitého věku řidičský průkaz jen na zkoušku (na dobu určitou). Natrvalo ho mladí dostanou, když jezdí podle pravidel. O podobném systému se uvažovalo i v Česku, zatím však platit nebude.
Je měření přesné?
V situaci, kdy v Česku řidič nesmí mít v krvi ani desetinu promile, hodně záleží na přesnosti měřicích přístrojů. Digitální, které používají policisté, mají drobnou odchylku.
„Ta tolerance je asi 0,2 promile -nahoru dolů. Záleží i na tom, kdy naposledy před kontrolou policisté nechali přístroj přezkoušet,“ vysvětluje litoměřický státní zástupce Jan Poláček.
Přesnější je až rozbor krve, pokud policie odveze hříšníka k lékaři na odběr. Protože člověk se do nemocnice dostane obvykle až s odstupem několika desítek minut, soudní znalec dopočítá, kolik alkoholu měl asi v těle ve chvíli, kdy ho policie kontrolovala.
Příští týden těsně předtím, než začne bodový systém platit, se na něj pokusí policisté řidiče „připravit“ ještě jednou masivní kontrolní akcí. Ta možná dosáhne velikosti dříve častých „Kryštofů“. Kolik dní potrvá, však policie nechce říci.
Tresty za řízení pod vlivem alkoholudo 0,3 promile nad 0,3 promile stav vylučující způsobilost k řízení odmítnutí dechové zkoušky |
Kdy po pití usednout za volant* 1 pivo 2 piva 5 piv * údaje pro průměrného dospělého člověka, udává se pro desetistupňové pivo |
Kdo nejvíc bourá
nehody s alkoholem
věk | muži | ženy |
---|---|---|
22 let | 270 | 19 |
27 let | 230 | 20 |
32 let | 170 | 17 |
37 let | 110 | 11 |
42 let | 100 | 19 |
Zdroj: Policie ČR, údaje za rok 2005 |
„Můžeme potvrdit, že dopravně bezpečnostní akce proběhne, ale podrobnosti zatím budeme tajit, aby nebyla zmařena,“ uvedla včera Šárka Václavíková z tiskového odboru policejního prezidia.