Za předchůdce SUV je možné považovat americký Chevrolet Suburban z roku 1935, který měl rámovou konstrukci, částečně dřevěnou karoserii a místo až pro osm cestujících.
Jiní vidí jako předchůdce vozů použitelných do lehčího terénu i na silnici GAZ M-20 Poběda vyráběný v letech 1946 až 1958 nebo Land Rover s označením Series II vyráběný od roku 1958.
Důležitým vozem je však i středně velké SUV Jeep Grand Cherokee, které bylo poprvé představeno 7. ledna 1992 na detroitském autosalonu. Právě on se stal populárním rodinným „džípem“, měl ovšem klasickou rámovou konstrukci, stejně jako výše jmenovaní terénní prapředci.
Jeep Grand Cherokee slaví třicítku. Při premiéře vyjel schody a projel sklem |
Pokud chápeme SUV jako osobní auto se samonosnou karoserií (bez podvozkového nosného rámu) do méně extrémního terénu, pyšní se titulem prvního sériově vyráběného auta tohoto druhu Lada Niva, která letos slaví sedmačtyřicet let ve výrobě. Niva byla ovšem přece jen koncipována jako pracovní nástroj hlavně pro země za železnou oponou (dostala se však i na kapitalistický západ).
Za první SUV dnešního typu je tedy považována Toyota RAV4, jejíž první generace byla představena v roce 1994.