Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Při přezouvání do letního prostudujte pečlivě výsledky testů

Německy mluvící autokluby ADAC a ÖAMTC tradičně dopodrobna testují pneumatiky před sezonami přezouvání. Ve várce pro letošní léto je 34 sad pro malá auta a středně velká SUV. Přinášíme detailní výsledky zkoušek plášťů rozměrů 185/65 R15 88H a 215/60 R16 99V.
Test letních pneumatik autoklubů ÖAMTC a ADAC

Test letních pneumatik autoklubů ÖAMTC a ADAC | foto: ÖAMTC

Na začátek dobrá zpráva: úplně špatně se vybrat nedá. „Velmi nás potěšilo, jak test dopadl. Ukazuje to výsledek naší téměř 50leté testovací praxe. Výrobci se řídí našimi testy a své produkty neustále vylepšují. Tímto způsobem ADAC pomáhá pneumatikám stát se bezpečnějšími po celá desetiletí,“ komentuje Reinhard Kolke, vedoucí testovacího a technologického centra ADAC.

Německý autoklub hodnotí chování na suché i mokré vozovce, hlučnost, valivý odpor (spotřebu paliva) a rychlost opotřebení. Jednotlivé discipliny známkované jako ve škole mají různou váhu. Z toho se pak počítá celkové hodnocení, dobré ovšem je nespoléhat jen na něj a číst tabulky pečlivěji. Autoklub doporučuje, aby si kupující pneumatik ověřili, jaké individuální požadavky na pneumatiku mají, a následně je porovnali s výsledky jednotlivých disciplin.

Za typického reprezentanta kompaktních SUV zvolil ADAC Škodu Karoq, která posloužila jako testovací speciál. „Zkoušený rozměr je však vhodný nejen pro kompaktní SUV, ale i pro jiné vozy nižší střední třídy, třeba Opel Astra,“ upozorňuje magazín Autosalon.tv. Z osmnácti sad plášťů komisaři ADACu nejvíce chválí continentaly a micheliny, ale také bridgestony, dunlopy a japonská toya. „Tyto modely nevykazovaly slabiny v žádném z hlavních kritérií. Na suchu byly Michelin a Bridgestone obzvláště přesvědčivé, zatímco Continental dosáhl nejlepších výsledků na mokré vozovce. Michelin vyčníval v kritériích opotřebení a spotřeby paliva. Přestože Toyo skončilo ve všech hlavních kritériích na prahu „uspokojivého“, dokázalo si zajistit místo v první pětce,“ komentuje ADAC.

Významné nedostatky v bezpečnostních kritériích vedly k tomu, že polský kormoran získal v celkovém hodnocení ‚dostatečnou‘, navzdory jeho nejlepšímu výkonu z hlediska spotřeby paliva,“ dodává hodnocení testu a vysvětluje tak, že pneumatiku ADAC doporučuje pouze v případě, že je vyvážená.

Test letních pneumatik autoklubu ADAC

Kormoran propadl v testu na vodě a odvezl si vůbec nejhorší výsledek letošních testů v této disciplině. To také vysvětluje hodnoticí známku, která v případech, že je v hlavních kategoriích výrazně špatná, není váženým průměrem známek, ale stává se výslednou známkou. Do testu většího rozměru gum ADAC zařadil i pneumatiky značky Barum, model Bravuris obsadil třináctou příčku z osmnácti účastníků.

Obutí pro fabii

Z 16 pneumatik pro malá auta testovaných na VW Polo či Škodu Fabii si šest odvezlo „zvláštní doporučení“. „Goodyear s nejvyšším počtem najetých kilometrů v testovacím poli je vhodný pro časté řidiče, Pirelli a Bridgestone zapůsobily špičkovými hodnotami výkonu na suchu i na mokru. Michelin také dosáhl dobrého výkonu na suché a mokré vozovce, stejně jako opotřebení a celkově prokázal skvělou rovnováhu,“ komentuje ADAC. Skvěle si vedlo také obutí značek Dunlop a Giti (původně indonéský výrobce Giti má dnes sídlo v Singapuru a působí mezinárodně. Je to obří značka známá i z motorsportu.).

„Goodyear EfficientGrip Performance 2 jsou pozoruhodně vyvážené. Dosahují dobrých hodnot na suchu i za mokra a stále dosahují nejvyšších hodnot z hlediska opotřebení,“ komentuje Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na testu pneumatik s ADACem podílel. „Až dosud musela být pryžová směs pro dobré jízdní a brzdné vlastnosti spíše měkká, což obvykle vedlo k horším vlastnostem opotřebení a naopak,“ vysvětluje a ilustruje to pneumatikami Continental EcoContact 6 a Fulda EcoControl HP 2, které v testu prokázaly velmi dobrou odolnost proti opotřebení, ovšem za cenu průměrného chování na vodě.

To je jedno z největších překvapení nejčerstvějších testů, continentaly totiž obvykle bojují o nejvyšší příčky, vždyť ve větším SUVčkovém rozměru test vyhrály. Za pozornost stojí také horší hodnocení matadorek na suchu, což jim též přisoudilo poslední příčku, jinak by byly o poznání výš.

Test letních pneumatik autoklubu ADAC

ADAC ještě připomíná, že letní pneumatiky by se měly vyměnit, pokud je hloubka dezénu menší než 3 mm, aby byly na silnici bezpečné za každého počasí. Zákonný limit je 1,6 milimetru. Čím je dezén pneumatiky mělčí, tím hůř odvádí vodu zpod běhounu a zvyšuje se riziko aquaplaningu na mokru.

Do letního můžeme už mít přezuto (povinné jsou zimáky na sněhu a ledu od 1. listopadu do 31. března), je ovšem třeba obezřetnost, noci jsou ještě mrazivé a sníh dokáže překvapit i v jarních měsících. „S rostoucími letními teplotami se zvýrazňují nevýhody zimních pneumatik, jízdní vlastnosti a brzdné dráhy jsou pak výrazně horší než u letního obutí,“ připomíná Steffan Kerbl z ÖAMTC.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...