Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pneumatiky zdraží a nebudou. Chybí saze z Ruska, zdražuje kaučuk z Asie

Pneumatik bude nedostatek, varují výrobci i prodejci. Chybí a zdražují suroviny pro jejich výrobu. Rusko je hlavním dodavatelem sazí, které tvoří plnivo pro směs na výrobu pneumatik. Nová vlna covidu v Asii zase zdražuje kaučuk.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

„Gumárenský průmysl varuje před omezením výroby kvůli nedostatku dodávek sazí z Ruska. Německá asociace gumárenského průmyslu WDK oznámila, že důsledky rusko-ukrajinského konfliktu pocítí i výrobci pryžových výrobků včetně pneumatik, hadic a těsnění. Postiženi jsou zejména dodavatelé automobilového průmyslu. Saze se používají jako plnivo například při výrobě pneumatik,“ píše magazín Autoweek.

Sankce světa vůči Rusku a odvetné Putinovy akce vyvolávají další efekty. Jen pár dní po ataku na Ukrajinu se zastavila výroba aut, protože chybí kabelové svazky, které se v zemi vyrábí. Následně se začalo mluvit o potížích s dodávkami surovin na výrobu baterií pro elektromobily a čipů. Průmyslové saze jsou další položkou.

Více než třetina sazí pro gumárenský průmysl totiž pochází z Ruska. „Ruské dodávky selhávají a evropské kapacity nestačí uspokojit poptávku,“ řekl generální ředitel WDK Boris Engelhardt. Nákup sazí a dalších surovin a pomocných materiálů mimo Evropu selhává z krátkodobého pohledu, ale i z nedostatku přepravních kapacit,“ popsal pro Automobilwoche.

Výrobci pneumatiky používají saze jako plnivo, představují zhruba čtvrtinu hmotnosti pneumatiky. „Používají se jako plnivo do kaučuku a prodlužují životnost pneumatik, jejich odolnost vůči opotřebení i přilnavost k povrchu. Pro výrobu pneumatik se spotřebuje kolem 85 % světové produkce sazí a poptávka po nich překračuje nabídku,“ psal v červenci 2020 magazín Odpady. Saze také pneumatiky barví na černo a zvyšují ohnivzdornost.

„Ve výrobě se doposud používaly výhradně saze ‚primární‘, vyráběné nedokonalým spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku. Jako surovina pro jejich primární výrobu slouží odpadní látky vznikající při zpracování ropy nebo výrobě ropných produktů. Jemné částice sazí jsou téměř čistý amorfní uhlík a pro konkrétní další využití se ještě různě upravují, třídí nebo granulují.“

Výrobci se snaží už roky experimentovat s recyklovanou surovinou, saze vyrobené z použitých pneumatik ovšem nemají potřebnou kvalitu. „Saze pro výrobu pneumatik musí splňovat poměrně přísná kritéria mechanických a povrchových vlastností, které výrobci striktně vyžadují. Například musí mít nízký podíl prachových částic, které by ztěžovaly zapracování sazí do kaučuku,“ píše magazín Odpady.

Saze jsou tedy v podstatě velmi primitivní součástí směsi pneumatiky, jejich výrobci ovšem podle všeho nemají rychlé a systémové řešení, jak je operativně nahradit. I když čistě z technologického hlediska by to velká komplikace být neměla. Člověk z prostředí gumárenského průmyslu, který nechce být jmenován, dodává, že se saze v Rusku nakupovaly hlavně proto, že je tamní firmy dokázaly dodat levně.

Zdražuje kaučuk

Saze ovšem nejsou jedinou komplikací, která pravděpodobně zdraží a zkomplikuje přezouvání aut. Jako na houpačce je totiž aktuálně cena surového přírodního kaučuku – latexu. V Thajsku, které je klíčovým producentem této základní suroviny pro gumárenský průmysl, vzrostla jeho cena po startu války na Ukrajině během několika dnů o 40 procent. Kilogram surového latexu zdražil z 52 bahtů (přibližně 30 korun) na 70 bahtů (asi 42 korun). „Je to dané reakcí trhu. Pokud Thajci vidí, že ostatní suroviny jdou nahoru, logicky cenu navýší také,“ říká Radek Grill, majitel e-shopu nejlevnejsipneu.cz a producent pneumatik Tomket. V posledních dnech cena klesla na úroveň přibližně 65 bathů, i to je ovšem o 30 procent víc než před měsícem.

Grill upozorňuje, že tyto výkyvy dopadají na celé odvětví, nejen na značky, které mají továrny v Číně. Kaučuk z Asie používají čínské značky stejně jako ty evropské. A všichni také musí suroviny nebo produkty dopravovat do Evropy. A logistika je dalším kritickým místem. Bez ohledu na válku na Ukrajině se do cen a zpoždění dopravy promítá nová vlna covidu, která zasahuje Dálný východ.

Problémy s dopravou

Tamní země včetně Číny se vcelku úspěšně vyhnuly vlně varianty omikron. Jenže ta je dostihuje právě teď. Hlavně čínské úřady na to reagují restrikcemi, které nejvíc dopadají na logistiku. Omezený provoz, nebo úplné uzavření hlásí řada logistických uzlů v severovýchodní Číně. Formálně to čínská vláda nepřiznává, realitu však potvrzuje několik nezávislých zdrojů z Česka, které z Číny dovážejí zboží. Alternativní železniční cesta přes Rusko, kterou část výrobců v době covidových uzávěr využívalo, teď navíc stojí také.

V případě pneumatikářského byznysu se oba efekty násobí. V „ohrožení“ není ani tak aktuální letní sezona, pro ni je drtivá většina pneumatik už vyrobená. Problém může nastat na podzim. Právě pneumatiky pro zimní sezonu 2022 se brzy mají začít vyrábět. A do nich se nedostatek surovin nebo jejich vyšší ceny mohou promítnout nejvíc.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...