Test letních pneumatik autoklubů ÖAMTC a ADAC

Test letních pneumatik autoklubů ÖAMTC a ADAC | foto: ÖAMTC

Při přezouvání do letního prostudujte pečlivě výsledky testů

  • 19
Německy mluvící autokluby ADAC a ÖAMTC tradičně dopodrobna testují pneumatiky před sezonami přezouvání. Ve várce pro letošní léto je 34 sad pro malá auta a středně velká SUV. Přinášíme detailní výsledky zkoušek plášťů rozměrů 185/65 R15 88H a 215/60 R16 99V.

Na začátek dobrá zpráva: úplně špatně se vybrat nedá. „Velmi nás potěšilo, jak test dopadl. Ukazuje to výsledek naší téměř 50leté testovací praxe. Výrobci se řídí našimi testy a své produkty neustále vylepšují. Tímto způsobem ADAC pomáhá pneumatikám stát se bezpečnějšími po celá desetiletí,“ komentuje Reinhard Kolke, vedoucí testovacího a technologického centra ADAC.

Německý autoklub hodnotí chování na suché i mokré vozovce, hlučnost, valivý odpor (spotřebu paliva) a rychlost opotřebení. Jednotlivé discipliny známkované jako ve škole mají různou váhu. Z toho se pak počítá celkové hodnocení, dobré ovšem je nespoléhat jen na něj a číst tabulky pečlivěji. Autoklub doporučuje, aby si kupující pneumatik ověřili, jaké individuální požadavky na pneumatiku mají, a následně je porovnali s výsledky jednotlivých disciplin.

Za typického reprezentanta kompaktních SUV zvolil ADAC Škodu Karoq, která posloužila jako testovací speciál. „Zkoušený rozměr je však vhodný nejen pro kompaktní SUV, ale i pro jiné vozy nižší střední třídy, třeba Opel Astra,“ upozorňuje magazín Autosalon.tv. Z osmnácti sad plášťů komisaři ADACu nejvíce chválí continentaly a micheliny, ale také bridgestony, dunlopy a japonská toya. „Tyto modely nevykazovaly slabiny v žádném z hlavních kritérií. Na suchu byly Michelin a Bridgestone obzvláště přesvědčivé, zatímco Continental dosáhl nejlepších výsledků na mokré vozovce. Michelin vyčníval v kritériích opotřebení a spotřeby paliva. Přestože Toyo skončilo ve všech hlavních kritériích na prahu „uspokojivého“, dokázalo si zajistit místo v první pětce,“ komentuje ADAC.

Významné nedostatky v bezpečnostních kritériích vedly k tomu, že polský kormoran získal v celkovém hodnocení ‚dostatečnou‘, navzdory jeho nejlepšímu výkonu z hlediska spotřeby paliva,“ dodává hodnocení testu a vysvětluje tak, že pneumatiku ADAC doporučuje pouze v případě, že je vyvážená.

Test letních pneumatik autoklubu ADAC

Kormoran propadl v testu na vodě a odvezl si vůbec nejhorší výsledek letošních testů v této disciplině. To také vysvětluje hodnoticí známku, která v případech, že je v hlavních kategoriích výrazně špatná, není váženým průměrem známek, ale stává se výslednou známkou. Do testu většího rozměru gum ADAC zařadil i pneumatiky značky Barum, model Bravuris obsadil třináctou příčku z osmnácti účastníků.

Obutí pro fabii

Z 16 pneumatik pro malá auta testovaných na VW Polo či Škodu Fabii si šest odvezlo „zvláštní doporučení“. „Goodyear s nejvyšším počtem najetých kilometrů v testovacím poli je vhodný pro časté řidiče, Pirelli a Bridgestone zapůsobily špičkovými hodnotami výkonu na suchu i na mokru. Michelin také dosáhl dobrého výkonu na suché a mokré vozovce, stejně jako opotřebení a celkově prokázal skvělou rovnováhu,“ komentuje ADAC. Skvěle si vedlo také obutí značek Dunlop a Giti (původně indonéský výrobce Giti má dnes sídlo v Singapuru a působí mezinárodně. Je to obří značka známá i z motorsportu.).

„Goodyear EfficientGrip Performance 2 jsou pozoruhodně vyvážené. Dosahují dobrých hodnot na suchu i za mokra a stále dosahují nejvyšších hodnot z hlediska opotřebení,“ komentuje Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC, který se na testu pneumatik s ADACem podílel. „Až dosud musela být pryžová směs pro dobré jízdní a brzdné vlastnosti spíše měkká, což obvykle vedlo k horším vlastnostem opotřebení a naopak,“ vysvětluje a ilustruje to pneumatikami Continental EcoContact 6 a Fulda EcoControl HP 2, které v testu prokázaly velmi dobrou odolnost proti opotřebení, ovšem za cenu průměrného chování na vodě.

To je jedno z největších překvapení nejčerstvějších testů, continentaly totiž obvykle bojují o nejvyšší příčky, vždyť ve větším SUVčkovém rozměru test vyhrály. Za pozornost stojí také horší hodnocení matadorek na suchu, což jim též přisoudilo poslední příčku, jinak by byly o poznání výš.

Test letních pneumatik autoklubu ADAC

ADAC ještě připomíná, že letní pneumatiky by se měly vyměnit, pokud je hloubka dezénu menší než 3 mm, aby byly na silnici bezpečné za každého počasí. Zákonný limit je 1,6 milimetru. Čím je dezén pneumatiky mělčí, tím hůř odvádí vodu zpod běhounu a zvyšuje se riziko aquaplaningu na mokru.

Do letního můžeme už mít přezuto (povinné jsou zimáky na sněhu a ledu od 1. listopadu do 31. března), je ovšem třeba obezřetnost, noci jsou ještě mrazivé a sníh dokáže překvapit i v jarních měsících. „S rostoucími letními teplotami se zvýrazňují nevýhody zimních pneumatik, jízdní vlastnosti a brzdné dráhy jsou pak výrazně horší než u letního obutí,“ připomíná Steffan Kerbl z ÖAMTC.