Celoroční gumy jsou podle testu nouzové řešení pro specifické uživatele

aktualizováno 
Německý autoklub ADAC a jeho partneři testovali celoroční pneumatiky. Zkoušky porovnávaly jednotlivé značky mezi sebou, ale také srovnávaly celoroční pláště s letním a zimním obutím.
Celoroční pneumatiky zatím bez chyb neobstály, ukázaly testy. Vyplatí se investovat do letního i zimního obutí. Ilustrační foto

Celoroční pneumatiky zatím bez chyb neobstály, ukázaly testy. Vyplatí se investovat do letního i zimního obutí. Ilustrační foto | foto: ADAC

Přestože poptávka po celoročních pneumatikách neustává a jednotlivé značky se na ně stále více zaměřují, na sníh a led ADAC stále doporučuje zimní pneumatiky. Při nákupu obutí by pak mělo rozhodovat, na co auto používáte.

„Vývoj celoročních pneumatik jde stále kupředu a lepší se i jejich kvalita, ale v daném ročním období stále nedokážou konkurovat letním a zimním pneumatikám,“ píše ADAC s tím, že by je doporučil pouze ve dvou případech ze sedmi. „Neexistují tedy žádné celoroční pneumatiky, které by obstály bez jediného problému,“ uvádí německý autoklub.

Celoroční pneumatiky obvykle používají konstrukci letní pneumatiky a zimní směs a dezén. Jde tedy vždy o kompromisní řešení.

V porovnání celoročních pneumatik mezi sebou dopadly v testu pláště Michelin CrossClimate XL a Vredestin Quatrac 5. Ty dostaly od německých testerů známku „uspokojivé“ a jejich výsledek je srovnatelný s většinou testovaných značek zimního obutí.

„Všestranná pneumatika na léto i na zimu tak stále v nabídce výrobců chybí,“ komentoval výsledky testů šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček s tím, že vítězné pneumatiky Michelin zaostávají za zimními speciály na zasněžené silnici a vredesteiny jsou jen průměrné na suché a mokré vozovce.

Test pneumatik ADAC 2016

ADAC k testům uvádí, že pro celoroční pneumatiky je testování náročné, protože by měly bezpodmínečně zvládnout jízdu v zimním i letním období. Zbylých pět testovaných značek celoročních pneumatik už ve zkouškách tak uspokojivě neobstálo a pohořelo především na suché vozovce. Všechny testované značky a jejich podrobné hodnocení najdete v tabulce.

Ukazuje se, že ideální kombinace všech vlastností u celoročních gum neexistuje. Řešením jsou pro ty, kdo jezdí opravdu málo a víceméně stále ve stejných podmínkách, takže mohou vybrat takovou celoroční gumu, která dobře splňuje některý z požadovaných parametrů. Typicky například pro ty, kdo toho nejvíce najezdí na sněhu a ledu na horách. „Celoroční pneumatiky Goodyear Vector jsem používal několik sezon na horách, nikdy se mi nestalo, že by zklamaly na sněhu nebo ledu,“ komentuje bývalý lyžařský instruktor Václav Mach a potvrzuje tak výsledky testu, ve kterém tyto pláště excelovaly v zimních podmínkách a naopak propadly v letních disciplinách na suché vozovce. To potvrzuje neslučitelnost rozdílných požadavků kladených na celoroční gumy.

Německý autoklub zkoušel i chování letních pneumatik v zimních podmínkách. Přestože toto obutí obstojí na suché a mokré vozovce, se sněhem a zledovatělou cestou má velké problémy. „Naopak zimní pneumatiky zaostávají v letních podmínkách v jízdních vlastnostech na suché vozovce,“ dodává Buček.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Svodidla jsou věda, kamion je nesmí přeprat. V Ostravě vyvinuli nový typ

Huť Liberty Ostrava otestovala na letišti u Pacova inovovaný typ svodidla, které je lehčí a má lepší parametry než jeho...

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Najdete na iDNES.cz