Octavii přezujete na zimu za deset tisíc. V testu gum vyhrál Dunlop

  13:00aktualizováno  13:00
Německý autoklub ADAC testoval se švýcarskými a rakouskými kolegy letošní sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Z třinácti sad, jejichž rozměry využívají auta nižší střední a střední třídy, vyšly jako absolutní vítěz pláště od značky Dunlop. Dobré zimní obutí na octavii vyjde na deset tisíc.

Testy sedmnáctipalcových zimních pneumatik pro sezónu 2016/17. | foto: ADAC

Zimní sedmnáctipalcové obutí pro sezonu 2016/17 testovaly německý autoklub ADAC, švýcarský autoklub TCS a rakouský autoklub ÖAMTC. Do testu bylo vybráno celkem třináct sad zimních pneumatik s rozměrem 225/45 R17, který je typický pro větší nebo sportovněji zaměřené vozy. Obouvají je typicky vozy Audi A4, Honda Civic, Peugeot 308, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.

V testu byly tři kategorie pneumatik: čtyři prémiové dezény, osm pneumatik střední třídy a jedna ekonomická značka. „Papírové předpoklady se ovšem nenaplnily. Jen jednu pneumatiku z prémiového segmentu ocenili komisaři hodnocením „dobré“. Deset plášťů si odneslo známku „uspokojivé“ a zbylé dvě gumy byly „dostatečné“,“ uvádí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Absolutním vítězem se staly pláště Dunlop Winter Sport 5, které uspěly ve všech testovaných disciplínách. „Vítězství si tento plášť odnesl díky vyrovnaným výkonům, kdy přidal druhou nejnižší spotřebu a minimální opotřebení. Proto jde o skvělou volbu i pro ekonomicky zaměřené řidiče,“ popisuje Schwangmaier. „Dunlopka jako jediná odešla s hodnocením „dobré“. Slabinu byste u ní hledali těžko. Druhá nejnižší spotřeba a opotřebení znamená, že s tímto dezénem toho najedete opravdu hodně a ještě přitom ušetříte.“

Podzimní srovnávací testy autoklubů hodnotily jízdní chování auta na suchu, na mokré zimní vozovce, na sněhu i na ledu. Jednotlivé sady pneumatik byly hodnoceny také z hlediska rychlosti opotřebení dezénu, hluku, který produkují, a vlivu na spotřebu vozu.

Test pneumatik ADAC 2016

Po prvních dunlopkách, které se pyšní nejlepší přilnavostí na všech površích, následuje deset značek zimních pneumatik, které obdržely výslednou známku „uspokojivé“. Lze je tedy řidičům doporučit, ale už vykazují určité slabiny, uvádí na svém webu ADAC s tím, že kupující by se tedy měli řídit především vlastními požadavky na zimní obutí a měli by brát ohled na individuální jízdu vozu.

„Pirelli s dezénem Winter Sottozero 3 vyvíjeli Italové ve spolupráci s automobilkami přímo pro konkrétní modely Audi, BMW nebo Mercedes-Benz a je to znát. I když mohl být o něco tišší, v celém testu podával plášť výborné výsledky,“ komentuje Schwangmaier obutí, které skončilo na druhém místě.

Na třetím místě umístily hned čtyři dezény. Pláště amerického výrobce Firestone, patřícího pod koncern Bridgestone, v testu zabodovaly hlavně výkony na sněhu a ledu. Slabší jízdní vlastnosti na mokru vyvažují vynikající cenou.

Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1 se chlubí nejlepším hodnocením na zasněžené vozovce a nejnižší spotřebou paliva. Jízdními vlastnosti je velmi podobný vítězi testu. Hankook i*cept evo2 W320 je jedničkou v poměru cena/kvalita. „Za nejméně peněz dostanete pneumatiku na úrovni prémiového segmentu. Z největších úspěchů jmenujme prvenství na suché silnici. Prostor pro zlepšení je v oblasti hlučnosti,“ komentuje Schwangmaier. Nokian je Schwangmaierovým tajným tipem: „Finové jsou dlouhodobě zapsáni jako výrobci skvělých zimních gum.“ Pláště WR D4 na sněhu a ledu patřily mezi nejlepší. Lepšímu umístění v celkovém hodnocení zabránilo jen vyšší opotřebení a hlučnost.

„Pouze dostatečnou si v testu vysloužily zimní pneumatiky Matador MP92 Sibir Snow a BF Goodrich G-Force Winter. Za ostatními zaostaly při zkouškách na mokré zimní silnici,“ upozorňuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Zimní pneumatiky

  • Osobní automobily musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Zimní pneumatika nemusí být na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů.
  • Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjetý na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %.
  • Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o celých 70 procent.
  • Obecně se doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
  • V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.
  • V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ (modrá značka s autem a vločkou), platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
  • Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do dvou tisíc korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může pokuta dosáhnout výše až 2 500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.
  • Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při poklesu teplot pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní. Navíc vlastnosti vzorku zajišťují žádoucí samočisticí schopnosti.
  • Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik pak může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz