Strahovský tunel (ilustrační foto)

Strahovský tunel (ilustrační foto) | foto: Honza Groh - Wikimedia Commons

Před 20 lety byl otevřen Strahovský tunel v Praze

  • 14
Před 20 lety, 2. prosince 1997, byl otevřen Strahovský tunel v Praze. Jeho výstavba trvala 12 let a v době zprovoznění byl nejdelším silničním tunelem v České republice. Na severní straně navazuje od září 2015 Brusnický tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka ústícího na trojském břehu Vltavy.

O stavbě automobilového tunelu pod Strahovem začalo město uvažovat začátkem sedmdesátých let. Stavba byla zahájena v roce 1985, průzkumná štola se však začala razit již v roce 1979. Po rozsáhlých demolicích v okolí Švédské ulice začal Metrostav razit tunel od jihu a zároveň i ze středu směrem k severu. Úplně proražen byl v roce 1991.

Po postupném zvolnění tempa výstavby z finančních důvodů byl tunel dostavěn v roce 1997 a otevřen v listopadu téhož roku. Investiční náklady samotného tunelu činily téměř pět miliard korun, další miliardy stály související stavby umožňující napojení tunelu na komunikace, především pak mimoúrovňová křižovatka na severní straně portálu (Malovanka).

Strahovský tunel

Tunel je dlouhý 2 004 metrů, délkou ho překonal až v prosinci 2006 otevřený tunel Panenská na dálnici D8, který měří 2 168 metrů. Od září 2015 je nejdelším tunelem v Česku Bubenečský tunel z pražského komplexu Blanka, který měří 3 091 metrů.

Strahovský tunel patří k nejmodernějším v Česku a je považován i za jeden z nejbezpečnějších. Je vybaven vzduchotechnikou, kamerovým systémem, měřením emisí, požární signalizací i únikovými zónami.

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit