Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta Čechů patří k nejstarším v Evropě. Průměr roste kvůli dovozu

Česká auta patří k nejstarším v Evropě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí průměr v EU. Staří aut se navíc neustále zvyšuje, za posledních deset let se zvýšilo o dva a půl roku. Výrazný podíl na tom má skladba dovážených ojetin. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).

Octavia II generace je typické auto, kterému je dnes patnáct let. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Česko má podle statistik v Evropě pátý nejstarší vozový park. Novější auta jezdí i na sousedním Slovensko či v Polsku, Česko předhání i Maďarsko. Nejstarší auta mají naopak v Litvě.

Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovážené ojetiny. Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 procent aut starších deseti let a 23,5 procenta vozů starších více než 15 let. Mnozí upozorňují, že často jde o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá dokonce po nehodách.

Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval české společnosti své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje, nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let. 

„České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ popsal současný trend Jiří Solucev z Arvalu.

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140 336 na 6,13 milionu. Prodej nových aut ovšem v posledním roce neustále klesá, loni o 18,8 procenta na 202 971 vozů.

Ke konci minulého roku tvořily vozy starší než 15 let 46 procent vozového parku. Jeho obměna byla v roce 2020 jedna nejnižších od roku 1993, činila pouze 3,39 %. Za optimální hodnotu obměny se přitom považuje 8 % a více.  Osobní automobily starší 15 let tvoří 45,75 % registrovaného vozového parku (to je 2 804 205) a vozidla ve věku do 5 let 18,25 % (1 118 433).  Typickým patnáctiletým autem je dnes v Česku třeba Škoda Octavia druhé generace. Ta se představila v roce 2004 a ve výrobě vydržela do roku 2013. Na kolik provoz takového auta vyjde, čtěte zde.

Nejstarší kategorií jsou v tuzemsku motocykly s průměrným věkem 33,7 roku. Jejich počet se loni zvýšil o 34 265 na 1,215 milionu. Následují traktory s průměrem 32,7 roku. Nejmladší je naopak vozový park lehkých užitkových aut s 13,4 roku.

Měření v provozu je optimističtější

Nářky nad stářím vozového parku jsou českou klasikou, podobné to je třeba v Itálii nebo Španělsku. Obyčejná statistická čísla z registru vozidel ovšem podle expertů nezobrazují realitu.

Lepší obrázek přináší dynamické měření, které se provádí přímo v terénu a podle skenovaných registračních značek a jejich párováním s registrem aut se zkoumá, jaká auta reálně po silnicích jezdí. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, přibližně 8,5 roku.

Tímto pohledem jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska nebo Německa. Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí podle odhadů expertů v průměru asi dva tisíce kilometrů ročně, jsou to převážně „auta posledního kilometru“, která slouží k dopravě z příměstské části například k parkovištím P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé, případně na spoj hromadné dopravy.

Stejně stará jako před třiceti lety

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na dvouapůlnásobek. Zatímco nyní je v ČR registrováno lehce přes šest milionu vozů, před třiceti lety to bylo o 3,5 milionu méně. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele, nyní jsou patnáctiletá a na jedno připadá 1,75 obyvatele (čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...