Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nachytali jsme špiony na autosalonu v Paříži. Servítky si neberou

Exkluzivně
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Metr, kus plastelíny, foťák, baterka... To není krabička poslední záchrany moderního skautíka, je to špionské nádobíčko. Na autosalonu v Paříži se opět vyrojili špioni, kteří studují dopodrobna konkurenci. Ostychem netrpí.
Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Čtveřice nenápadných Japonců už dvacet minut studuje nový Opel Corsa, že to auto stojí na vyvýšeném pódiu a jsou tak všem na očích, jim vůbec nevadí. Jeden si svítí baterkou kamsi do útrob motorového prostoru. Druhý zkoumá spáry a zakončení těsnění na dveřích. Další studuje uchycení kapoty a čtvrtý ohmatá snad každý plast v motorovém prostoru.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Vypadají jako zvědaví diváci, jakých potkáte na autosalonech spousty. Špiona ale poznáte podle desek se spoustou papírů s připravenými formuláři a tabulkami. Nejdůležitější novinky v nich mají své sloupce, kam inženýři automobilek, kteří jsou v Paříži na výzvědách, zapisují poznámky.

Jsou skvěle vybavení. Důležitým tématem dneška je ochrana chodců v crashtestech. Výrobci kvůli tomu musí volit nákladná řešení v podobě venkovních airbagů nebo aktivních kapot, které se při střetu zvednou. Špion má za úkol zmapovat novou corsu.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Má na to speciální formulář a originální přípravek. Stanovení míst, na kterých se provádí crashtest zkoumající ochranu chodců, je hotová věda. Tajemný muž na to má červené přísavky a provázek, kterými umí místa na předku auta naměřit. Vše pečlivě zakreslí a nafotí.

A ještě jednu vychytávku má v kapse: kus modelíny. Plastickou hmotu přiloží a vytvaruje podle prolisu na boku auta, druhý ho kryje a opatlané místo pak otře kapesníkem. Pak se schovají do kouta expozice. Otisk přeříznou napůl a obkreslí profil na papír. Všimněte si, že má na dalších lejstrech naskicované technické řešení detailu, které okoukal jinde.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Autosalony jsou k okukování konkurence

Redaktoři iDNES.cz byli několikrát na různých evropských autosalonech svědky toho, jak příliš zvědavé návštěvníky z expozic některých značek vyháněli. Obvyklé to ale není. „Nemůžeme tomu nijak zabránit. Patří to k autosalonům,“ komentuje Vítek Pelc ze Škody Auto. Na stánku české značky redaktor iDNES.cz zastihl špiona, který s magnetem zkoušel, zda je karoserie nové fabie z ocelového plechu - čtěte zde

Nejaktivnější jsou na evropských autosalonech pravděpodobně Asiaté s velkými deskami plnými tabulek, do kterých vypisují různé údaje, do detailu proměřují vystavené novinky a fotí drobnosti, třeba spáry kolem oken.

Fotografové pak často šílí z nenápadného chlapíka, který proměřuje každičký kout kufru a ne a ne se od auta hnout. Nohy čouhající zpod auta jsou tu na denním pořádku.

Novým hitem je prý špendlík, kterým se zkouší pevnost čalounění. Magnet pro zjištění, zda je víko kufru nebo blatník z plastu nebo ocelového plechu, je samozřejmou výbavou špiona.

Aby Asiaté nebyli tak nápadní, často na tuto práci najímají a proškolují „domácí“ návštěvníky autosalonů. Na Ženevském autosalonu si tak údajně přivydělávají francouzští a švýcarští penzisté. V Paříži dělal nafocené pětici Japonců společnost mladý Francouz.

Špioni patří k autosalonům už tradičně. „Autosalony slouží i k tomu, abych se podíval, co dělá konkurence,“ přiznává pro iDNES.cz jeden ze zástupců vystavující automobilky. „Jdu se podívat na nové mondeo,“ říká jeden ze Škodováků.

Světoznámé jsou návštěvy šéfa koncernu Volkswagen Martina Winterkorna na stánku korejského Hyundaie. I letos se zašel na dravého konkurenta podívat, tentokrát bez extempore. Před několika lety totiž unikl na veřejnost záznam, ve kterém technicky erudovaný Winterkorn před svými spolupracovníky neskrývá údiv nad kvalitami Hyundaie i30, který konkuruje Golfu - čtěte zde.

Letos prý byla delegace korejské značky obhlédnout podle očitého svědka expozici Nissanu, kde se představuje model pulsar, který by mohl právě i30 zatopit.

Jde o čas

Proč špionují inženýři na autosalonech? Jde o čas. Automobilky si auta konkurence samozřejmě kupují, rozebírají je a dopodrobna je studují ve svých vývojových centrech. Jenže se k nim dostanou až měsíce po autosalonu, než odstartuje prodej a auta doputují k zákazníkům. Tím, že si auto prostudují na autosalonu, ušetří vývojáři měsíce. Pro ilustraci: nový Renault Espace se představil v Paříži teď, do prodeje dorazí až po novém roce, a další důležitá pařížská premiéra Mazdy MX-5 ještě později.

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014
Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Podívejte se, jak automobilky připravují své expozice pro autosalon:

1. října 2014

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...