„Velký šéf“ VW byl na obhlídce konkurence, Hyundai i10 se mu líbilo

aktualizováno 
Martin Winterkorn je známý šéf největšího německého automobilového koncernu, ale skutečnou popularitu si u široké veřejnosti získal nahrávkou z frankfurtské výstavy v roce 2011. Od té doby jeho kroky pronásledují desítky novinářů, ale letos se ve Frankfurtu se žádné senzace nedočkali.

Hyundai i10 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mediální popularitu zajistila Winterkornovi nahrávka z frankfurtského autosalonu v roce 2011, na které se za volantem Hyundaie i30 podivuje, jak je možné, že při nastavování volantu není slyšet žádný chrastivý zvuk.

Ani dva roky Winterkornovi nepomohly, aby se na celou záležitost zapomnělo. Kromě třicetičlenné suity spolupracovníků tak měl tentokrát ve Frankfurtu kolem sebe neustále i smečku novinářů, kteří hltali každé jeho gesto.

Máte malý kufr

Čas od času zavítá na automobilovou výstavu nějaký státník, například francouzský prezident Jacques Chirac býval pravidelným hostem autosalónu v Paříži. Jeho přítomnost nebylo možné přehlédnout. Vždy se kolem něj utvořil široký prstenec lidí s fotoaparáty a kamerami, kteří se snažili dostat k dokonale opálenému politikovi co nejblíže.

Podobně "inkognito" se nyní po výstavě pohybuje i Martin Winterkorn. Na letošní prohlídku konkurenčních exponátů zvolil dvouřadový oblek s jemným proužkem, košili s kravatou a bíločerné tenisky. Ani když zjistí, že mu novináři stojí za zády i ve chvíli, kdy si něco šeptá se svými kolegy, neztrácí smysl pro humor: "Co tu tak stojíte, chcete se snad něco přiučit?" Pokud jde jen o to, pak není bez zajímavosti pozorovat, co šéf největšího automobilového koncernu v Evropě pokládá na nových autech za nejdůležitější.

Winterkornova inspekce začíná u domácího Daimleru, kde už jej s úsměvem na tváři vítá šéf vývojářů Thomas Weber. Oba muži pak po zdvořilostním rozhovoru zamíří k hlavnímu exponátu stánku Mercedesu, kterým je malé SUV s označením GLA.

"Udělali jsme to trochu sportovnější, tam jsme měli určitou mezeru," představuje auto Weber. A pak už začíná obvyklý Winterkornův rituál, který trefně popisuje německý deník Die Welt: "Šéf Volkswagenu obkrouží auto jako zkoušeného žáka. A potom, aniž by vytáhl levou ruku z kapsy u kalhot, několikrát otevírá dveře a pozoruje, jak snadno jdou zavřít a jaký při tom vydávají zvuk. Pak ještě zkontroluje těsnění kolem dveří, které musí být čistě zpracované, protože na detaily si potrpí."

Nejen detaily, ale i velikost kufru je pro Winterkorna důležitá. "Moc malý," hlásí Weberovi s úsměvem. "Máme dost velký kufr," opáčí na to Weber. Ani on neztrácí úsměv.

Pěkně udělané, pochválí Hyundai

Podobný výjev lze pozorovat později na stánku BMW, kde Winterkorn neomylně zamíří k novému elektroautu i3. Akustická zkouška se tentokrát vleče, karosérie z termoplastu totiž vydává při zabouchnutí dveří poněkud jiný zvuk, jehož zhodnocení trvá Winterkornovi o něco déle.

Šéfa Volkswagenu zaujmou na desítky vteřin také plastové kliky dveří, které při zatáhnutí odkrývají část svého mechanismu. A pak samozřejmě kufr, tentokrát do něj zmizí celá horní polovina jeho těla. Když se pak po chvíli vynoří, žádá po svých spolupracovnících magnety. Těmi pak přejíždí po vnitřní straně pátých dveří, aby zjistil, na kterých místech BMW používá ocel a kde hliník.

Šéf Volkswagenu se pomalu blíží ke stánku Hyundai a svět čeká na jízlivou poznámku. Winterkorn by k ní měl důvod, protože korejská automobilka nejnověji používá právě koncernová auta při porovnání se svými modely. Protože při tom určuje pravidla, není divu, že z klání vychází jako jasný vítěz.

Winterkorn právě krouží kolem nového Hyundaie i10 a možná netuší, že jen pár kilometrů odtud, v evropské centrále Hyundaie, probíhá prezentace stejné novinky odborné veřejnosti. A právě na ní porovnávají Korejci i10 s Volkswagenem Up!, přičemž hyundai má podle jejich názoru větší prostor pro zavazadla (o jeden litr), lepší komfort, výbavu a samozřejmě také noblesnější interiér.

Hyundai i10

Hyundai i10

 

Winterkorna opět zajímá kufr a také čisté zpracování nýtů karosérie kolem gumy v pátých dveřích. Šéf vývoje značky Audi Ulrich Hackenberg vysloví názor, že jde o speciální verzi určenou jen pro výstavu. Naproti tomu ředitel německé pobočky Hyundaie Markus Schrick, který delegaci VW svým stánkem provází, tvrdí, že jde o standardní provedení. Při obhlídce stánku Hyundaie natočil šéfa VW kameraman renomovaného italského magazínu Quattroruote.

Svět se nakonec od Winterkorna jízlivosti nedočká. "Pěkně udělané," pochválí hodně nahlas nový malý hyundai a familiérně Schricka poplácá po zádech. Ten je zaskočen opravdu jen na okamžik. Obrací se na přítomné novináře a se širokým úsměvem celou situaci komentuje: "Když velký šéf řekne, že je to pěkné, tak je to pěkné."

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz