„Velký šéf“ VW byl na obhlídce konkurence, Hyundai i10 se mu líbilo

aktualizováno 
Martin Winterkorn je známý šéf největšího německého automobilového koncernu, ale skutečnou popularitu si u široké veřejnosti získal nahrávkou z frankfurtské výstavy v roce 2011. Od té doby jeho kroky pronásledují desítky novinářů, ale letos se ve Frankfurtu se žádné senzace nedočkali.

Hyundai i10 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mediální popularitu zajistila Winterkornovi nahrávka z frankfurtského autosalonu v roce 2011, na které se za volantem Hyundaie i30 podivuje, jak je možné, že při nastavování volantu není slyšet žádný chrastivý zvuk.

Ani dva roky Winterkornovi nepomohly, aby se na celou záležitost zapomnělo. Kromě třicetičlenné suity spolupracovníků tak měl tentokrát ve Frankfurtu kolem sebe neustále i smečku novinářů, kteří hltali každé jeho gesto.

Máte malý kufr

Čas od času zavítá na automobilovou výstavu nějaký státník, například francouzský prezident Jacques Chirac býval pravidelným hostem autosalónu v Paříži. Jeho přítomnost nebylo možné přehlédnout. Vždy se kolem něj utvořil široký prstenec lidí s fotoaparáty a kamerami, kteří se snažili dostat k dokonale opálenému politikovi co nejblíže.

Podobně "inkognito" se nyní po výstavě pohybuje i Martin Winterkorn. Na letošní prohlídku konkurenčních exponátů zvolil dvouřadový oblek s jemným proužkem, košili s kravatou a bíločerné tenisky. Ani když zjistí, že mu novináři stojí za zády i ve chvíli, kdy si něco šeptá se svými kolegy, neztrácí smysl pro humor: "Co tu tak stojíte, chcete se snad něco přiučit?" Pokud jde jen o to, pak není bez zajímavosti pozorovat, co šéf největšího automobilového koncernu v Evropě pokládá na nových autech za nejdůležitější.

Winterkornova inspekce začíná u domácího Daimleru, kde už jej s úsměvem na tváři vítá šéf vývojářů Thomas Weber. Oba muži pak po zdvořilostním rozhovoru zamíří k hlavnímu exponátu stánku Mercedesu, kterým je malé SUV s označením GLA.

"Udělali jsme to trochu sportovnější, tam jsme měli určitou mezeru," představuje auto Weber. A pak už začíná obvyklý Winterkornův rituál, který trefně popisuje německý deník Die Welt: "Šéf Volkswagenu obkrouží auto jako zkoušeného žáka. A potom, aniž by vytáhl levou ruku z kapsy u kalhot, několikrát otevírá dveře a pozoruje, jak snadno jdou zavřít a jaký při tom vydávají zvuk. Pak ještě zkontroluje těsnění kolem dveří, které musí být čistě zpracované, protože na detaily si potrpí."

Nejen detaily, ale i velikost kufru je pro Winterkorna důležitá. "Moc malý," hlásí Weberovi s úsměvem. "Máme dost velký kufr," opáčí na to Weber. Ani on neztrácí úsměv.

Pěkně udělané, pochválí Hyundai

Podobný výjev lze pozorovat později na stánku BMW, kde Winterkorn neomylně zamíří k novému elektroautu i3. Akustická zkouška se tentokrát vleče, karosérie z termoplastu totiž vydává při zabouchnutí dveří poněkud jiný zvuk, jehož zhodnocení trvá Winterkornovi o něco déle.

Šéfa Volkswagenu zaujmou na desítky vteřin také plastové kliky dveří, které při zatáhnutí odkrývají část svého mechanismu. A pak samozřejmě kufr, tentokrát do něj zmizí celá horní polovina jeho těla. Když se pak po chvíli vynoří, žádá po svých spolupracovnících magnety. Těmi pak přejíždí po vnitřní straně pátých dveří, aby zjistil, na kterých místech BMW používá ocel a kde hliník.

Šéf Volkswagenu se pomalu blíží ke stánku Hyundai a svět čeká na jízlivou poznámku. Winterkorn by k ní měl důvod, protože korejská automobilka nejnověji používá právě koncernová auta při porovnání se svými modely. Protože při tom určuje pravidla, není divu, že z klání vychází jako jasný vítěz.

Winterkorn právě krouží kolem nového Hyundaie i10 a možná netuší, že jen pár kilometrů odtud, v evropské centrále Hyundaie, probíhá prezentace stejné novinky odborné veřejnosti. A právě na ní porovnávají Korejci i10 s Volkswagenem Up!, přičemž hyundai má podle jejich názoru větší prostor pro zavazadla (o jeden litr), lepší komfort, výbavu a samozřejmě také noblesnější interiér.

Hyundai i10

Hyundai i10

 

Winterkorna opět zajímá kufr a také čisté zpracování nýtů karosérie kolem gumy v pátých dveřích. Šéf vývoje značky Audi Ulrich Hackenberg vysloví názor, že jde o speciální verzi určenou jen pro výstavu. Naproti tomu ředitel německé pobočky Hyundaie Markus Schrick, který delegaci VW svým stánkem provází, tvrdí, že jde o standardní provedení. Při obhlídce stánku Hyundaie natočil šéfa VW kameraman renomovaného italského magazínu Quattroruote.

Svět se nakonec od Winterkorna jízlivosti nedočká. "Pěkně udělané," pochválí hodně nahlas nový malý hyundai a familiérně Schricka poplácá po zádech. Ten je zaskočen opravdu jen na okamžik. Obrací se na přítomné novináře a se širokým úsměvem celou situaci komentuje: "Když velký šéf řekne, že je to pěkné, tak je to pěkné."

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz