Konec spalovacích časů. Poslední benzinové smarty se vyrobí v srpnu

aktualizováno 
Automobilka Smart, specializovaná na jedinečné mrňousy do města, ohlásila konec spalovacích motorů. Jako vůbec první značka na světě je v příštím roce plně nahradí elektrickou trakcí.

Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos v srpnu. | foto: Smart

Plány, kdy skončí s výrobou aut se spalovacími motory, už ohlásil Volkswagen nebo Mercedes, první na rok 2040, druhý na letopočet 2039. Vznikají i nové samostatné značky, které nabízejí jen elektrická auta, třeba Polestar (patří volvu) nebo Tesla. Smart je ovšem vůbec první, který přepřáhnutí na elektřinu uskuteční. Bude to brzy, už příští rok.

Poslední edice benzinových smartů bude mít jedenadvacet kusů (stejně let existuje značka Smart) a automobilka ji sama prezentuje jako sběratelskou. Žlutočerný kabát jí navrhl slavný designér Konstantin Grcic, letos v srpnu ji postaví dvorní tuner mercedesů a smartů, značka Brabus.

Nová éra

Letos koncem března se dosavadní majitel Smartu německý koncern Daimler dohodl s čínskou automobilkou Geely, mimo jiné vlastníkem značky Volvo, na založení společného podniku, který bude mít na starosti další rozvoj mikroaut. V novém joint-venture podniku bude mít každý z partnerů poloviční podíl. Podle dohody bude nová generace vyráběna v čínské továrně. Globální prodej by měl začít v roce 2022. Do té doby se budou smarty vyrábět doma ve francouzském Hambachu (více čtěte zde).

U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Smart ForTwo electric drive

Hodinář, co nikdy nepracoval

Duchovní otec smartu Nicolas G. Hayek je postava jak z hollywoodských filmů. Byl považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. Nikomu to nevyvracel, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda.

Hayek stál za úspěchem hodinek Swatch, které dokázal povýšit na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných hodinek budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Usmyslil si, že jeho dvoumístný „Swatch-Mobil“ bude mít hybridní pohon a karoserii z recyklovatelných plastů. A bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: na speciálních stojanech, ve kterých budou Smarty „naštosované“ na sebe.

Fotogalerie

Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě. Byl i v českém Metalexu, odkud ho poslali pryč s prorockými slovy: „Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy.“ Proroctví se naplňuje dodnes. Sluchu mu dopřál nejprve německý Volkswagen, ten však v roce 1993 projekt zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl v  Mercedesu. Švýcar s americkými kořeny pocházející z Bejrútu předestřel fanfarónské plány na výrobu půl milionu minivozů ročně (reálně byla výroba čtvrtinová).

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto mrňousovi na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města, jsou dnes jejich rejdištěm. Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení nebyla nikdy v zisku.

Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec ani s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal. Čas mu dal za pravdu: elektrický pohon smartu pasuje. Vždyť první stovku vyrobili už v roce 2007.

Sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: „Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně.“ A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je „šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi“. Zemřel v červnu 2010.

Tři generace

Když vyjel v roce 1998 první smart, bylo z toho velké haló. Kapesní auto do města ohromilo kromě moderní techniky také cenou, muselo splnit bezpečnostní požadavky a zároveň být důstojným doplňkem nabídky Mercedesu. Supertuhý prostorový rám karoserie zaručil příkladnou bezpečnost. To vše vyhnalo cenu na úroveň větších a – ruku na srdce – také mnohem praktičtějších aut. Potvrdilo se tak, že poloviční auto za poloviční peníze postavit nejde, samotný materiál na větší karoserii už totiž tak drahý není. Smart je ovšem nepřekonatelný v městských disciplinách, ten první mohl díky přesně dvouapůlmetrové délce parkovat kolmo k chodníku mezi podélně zaparkovaná auta. Druhá a třetí generace už tuto metu přerostly. První dvě generace si byly hodně podobné. Ta třetí, postavená ve spolupráci s Renaultem (dvojčetem je model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný), už má přeci jen trochu jinou siluetu a proporce. Jak je rozeznat? První smart má kliku dveří svislou, druhý podélnou a třetí má protažený čumák.

Smart ForTwo
Smart ForTwo

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz