Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Konec spalovacích časů. Poslední benzinové smarty se vyrobí v srpnu

Automobilka Smart, specializovaná na jedinečné mrňousy do města, ohlásila konec spalovacích motorů. Jako vůbec první značka na světě je v příštím roce plně nahradí elektrickou trakcí.

Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos v srpnu. | foto: Smart

Plány, kdy skončí s výrobou aut se spalovacími motory, už ohlásil Volkswagen nebo Mercedes, první na rok 2040, druhý na letopočet 2039. Vznikají i nové samostatné značky, které nabízejí jen elektrická auta, třeba Polestar (patří volvu) nebo Tesla. Smart je ovšem vůbec první, který přepřáhnutí na elektřinu uskuteční. Bude to brzy, už příští rok.

Poslední edice benzinových smartů bude mít jedenadvacet kusů (stejně let existuje značka Smart) a automobilka ji sama prezentuje jako sběratelskou. Žlutočerný kabát jí navrhl slavný designér Konstantin Grcic, letos v srpnu ji postaví dvorní tuner mercedesů a smartů, značka Brabus.

Nová éra

Letos koncem března se dosavadní majitel Smartu německý koncern Daimler dohodl s čínskou automobilkou Geely, mimo jiné vlastníkem značky Volvo, na založení společného podniku, který bude mít na starosti další rozvoj mikroaut. V novém joint-venture podniku bude mít každý z partnerů poloviční podíl. Podle dohody bude nová generace vyráběna v čínské továrně. Globální prodej by měl začít v roce 2022. Do té doby se budou smarty vyrábět doma ve francouzském Hambachu (více čtěte zde).

U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Smart ForTwo electric drive

Hodinář, co nikdy nepracoval

Duchovní otec smartu Nicolas G. Hayek je postava jak z hollywoodských filmů. Byl považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. Nikomu to nevyvracel, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda.

Hayek stál za úspěchem hodinek Swatch, které dokázal povýšit na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných hodinek budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Usmyslil si, že jeho dvoumístný „Swatch-Mobil“ bude mít hybridní pohon a karoserii z recyklovatelných plastů. A bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: na speciálních stojanech, ve kterých budou Smarty „naštosované“ na sebe.

Fotogalerie

Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě. Byl i v českém Metalexu, odkud ho poslali pryč s prorockými slovy: „Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy.“ Proroctví se naplňuje dodnes. Sluchu mu dopřál nejprve německý Volkswagen, ten však v roce 1993 projekt zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl v  Mercedesu. Švýcar s americkými kořeny pocházející z Bejrútu předestřel fanfarónské plány na výrobu půl milionu minivozů ročně (reálně byla výroba čtvrtinová).

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto mrňousovi na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města, jsou dnes jejich rejdištěm. Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení nebyla nikdy v zisku.

Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec ani s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal. Čas mu dal za pravdu: elektrický pohon smartu pasuje. Vždyť první stovku vyrobili už v roce 2007.

Sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: „Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně.“ A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je „šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi“. Zemřel v červnu 2010.

Tři generace

Když vyjel v roce 1998 první smart, bylo z toho velké haló. Kapesní auto do města ohromilo kromě moderní techniky také cenou, muselo splnit bezpečnostní požadavky a zároveň být důstojným doplňkem nabídky Mercedesu. Supertuhý prostorový rám karoserie zaručil příkladnou bezpečnost. To vše vyhnalo cenu na úroveň větších a – ruku na srdce – také mnohem praktičtějších aut. Potvrdilo se tak, že poloviční auto za poloviční peníze postavit nejde, samotný materiál na větší karoserii už totiž tak drahý není. Smart je ovšem nepřekonatelný v městských disciplinách, ten první mohl díky přesně dvouapůlmetrové délce parkovat kolmo k chodníku mezi podélně zaparkovaná auta. Druhá a třetí generace už tuto metu přerostly. První dvě generace si byly hodně podobné. Ta třetí, postavená ve spolupráci s Renaultem (dvojčetem je model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný), už má přeci jen trochu jinou siluetu a proporce. Jak je rozeznat? První smart má kliku dveří svislou, druhý podélnou a třetí má protažený čumák.

Smart ForTwo
Smart ForTwo
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Po výmolech mezi slámou. Když v Brně naposledy závodily motorky na silnici

Premium Je poslední srpnová neděle roku 1982. Dějiny motocyklového závodění právě uzavírají kapitolu, která trvala přesně tři...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...