Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

  17:09aktualizováno  17:09
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje základní myšlenku smartu s elektrickým pohonem a karoserií bez střechy.

Smart Forease | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

V říjnu 1998 se začal prodávat malý dvoudveřový dvoumístný smart. O dvacet let a téměř dva miliony vyrobených kusů později je na světě už třetí generace a specializovaná divize německého koncernu Daimler slaví. Na pařížský autosalon přiváží koncept Forease, který je designovou hříčkou na základě sériového elektromobilu Smart EQ fortwo.

Smart Forease
Smart Forease

Stejně jako starší koncepty Crossblade a Forspeed z let 2001 a 2011 nemá Smart Forease střechu. Ne že by byl kabrioletem či roadsterem, nemá střechu vůbec žádnou.

Fotogalerie

Přední sklo bylo zkráceno zhruba na polovinu a za zadními sedadly jsou jen rozmáchle stylizované ochranné oblouky. Na minimalistickém designu otevřeného vozu automobilka zdůrazňuje také zapuštěné kliky, které ladí s uhlazenými tvary.

Za pozornost rozhodně stojí nová 3D grafika předních i zadních světel s diodovou technikou. Něco podobného si dovedeme v budoucnu představit i na sériovém modelu. Také interiér vypadá realisticky, pomineme-li manýru v podobě volantu seříznutého do tvaru U.

Kombinace bílého a stříbrného laku s křiklavě zelenými detaily jednak odkazuje na starší koncept Forspeed, zároveň však trefně zdůrazňuje, že tento vůz má elektrický pohon. Základem je totiž sériový model Smart EQ fortwo, který je v USA, Kanadě a Norsku od roku 2017 jedinou nabízenou variantou. Automobilka slibuje, že v celé Evropě se zaměří na výhradně elektrický pohon od roku 2020. Benzinové motory pak postupně stáhne i ze zbývajících trhů.

Už to tu jednou bylo

Smart Crossblade

První podobný koncept Smart představil v roce 2001. Od následujících designových studií se lišil tím, že byl ještě radikálnější – například místo dveří má jen jakési výklopné traverzy. Navíc se také prodával, vznikl v omezeném počtu 2000 kusů, přičemž crossblade s pořadovým číslem 0001 používal na svém turné zpěvák Robbie Williams. Následně tento exemplář zamířil do aukce. Vzhledem k relativně velkému množství vyrobených kusů není tato designérská hříčka vyloženě nedostupná. Na prodej je aktuálně zhruba dvacítka aut v cenách od 11 tisíc eur, teda zhruba 280 tisíc korun. Crossblady s mimořádně nízkým nájezdem se dnes nabízejí blízko cenovky nového auta, která byla před šestnácti lety 24 360 eur.

Smart Crossblade
Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Najdete na iDNES.cz