Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

  17:09aktualizováno  17:09
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje základní myšlenku smartu s elektrickým pohonem a karoserií bez střechy.

Smart Forease | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

V říjnu 1998 se začal prodávat malý dvoudveřový dvoumístný smart. O dvacet let a téměř dva miliony vyrobených kusů později je na světě už třetí generace a specializovaná divize německého koncernu Daimler slaví. Na pařížský autosalon přiváží koncept Forease, který je designovou hříčkou na základě sériového elektromobilu Smart EQ fortwo.

Smart Forease
Smart Forease

Stejně jako starší koncepty Crossblade a Forspeed z let 2001 a 2011 nemá Smart Forease střechu. Ne že by byl kabrioletem či roadsterem, nemá střechu vůbec žádnou.

Fotogalerie

Přední sklo bylo zkráceno zhruba na polovinu a za zadními sedadly jsou jen rozmáchle stylizované ochranné oblouky. Na minimalistickém designu otevřeného vozu automobilka zdůrazňuje také zapuštěné kliky, které ladí s uhlazenými tvary.

Za pozornost rozhodně stojí nová 3D grafika předních i zadních světel s diodovou technikou. Něco podobného si dovedeme v budoucnu představit i na sériovém modelu. Také interiér vypadá realisticky, pomineme-li manýru v podobě volantu seříznutého do tvaru U.

Kombinace bílého a stříbrného laku s křiklavě zelenými detaily jednak odkazuje na starší koncept Forspeed, zároveň však trefně zdůrazňuje, že tento vůz má elektrický pohon. Základem je totiž sériový model Smart EQ fortwo, který je v USA, Kanadě a Norsku od roku 2017 jedinou nabízenou variantou. Automobilka slibuje, že v celé Evropě se zaměří na výhradně elektrický pohon od roku 2020. Benzinové motory pak postupně stáhne i ze zbývajících trhů.

Už to tu jednou bylo

Smart Crossblade

První podobný koncept Smart představil v roce 2001. Od následujících designových studií se lišil tím, že byl ještě radikálnější – například místo dveří má jen jakési výklopné traverzy. Navíc se také prodával, vznikl v omezeném počtu 2000 kusů, přičemž crossblade s pořadovým číslem 0001 používal na svém turné zpěvák Robbie Williams. Následně tento exemplář zamířil do aukce. Vzhledem k relativně velkému množství vyrobených kusů není tato designérská hříčka vyloženě nedostupná. Na prodej je aktuálně zhruba dvacítka aut v cenách od 11 tisíc eur, teda zhruba 280 tisíc korun. Crossblady s mimořádně nízkým nájezdem se dnes nabízejí blízko cenovky nového auta, která byla před šestnácti lety 24 360 eur.

Smart Crossblade
Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Najdete na iDNES.cz