Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Daimler nebaví ztrácet peníze. Smart buď zařízne, nebo prodá Číňanům

  10:50aktualizováno  10:50
Německá automobilka Daimler stojí před uzavřením dohody o prodeji padesáti procent divize malých vozů Smart čínské společnosti Geely Automobile Holdings. S odvoláním na zdroje obeznámené se situací to napsal list Financial Times. Prodej má být potvrzen v dubnu na autosalonu v Šanghaji.

Koncept Smart Forease byl představený na autosalonu v Ženevě 2019. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Druhou variantou, kterou naznačuje německý Handelsblatt, je zrušení značky. Vedení Daimleru má o osudu Smartu rozhodnout do konce letoška. Podle Hadelsblattu nový šéf Daimleru Ola Kallenius ztrácí s prodělečnou značkou trpělivost. Podle nejmenovaného zdroje nemá potíž s tím značku „zaříznout“, bude-li to potřeba.

Fotogalerie

Daimler měl v plánu udělat ze Smartu čistě elektrickou značkou, spalovacích motorů se měly smarty zbavit v následujících letech. U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Značka už se snažila uspořit spoluprací s Renaultem, se kterým vyvinula aktuální generaci smartu. Renault vyrábí technicky shodné auto jako model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný. Francouzská automobilka chce proto z tohoto partnerství vycouvat.

Ztrátová divize Smart prodává pouze 130 000 aut ročně, což je zlomek v porovnání s 2,25 milionu osobních vozů, které prodá další součást koncernu Mercedes-Benz.

Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení v roce 1998 nebyla nikdy v zisku. Ztráty odhadují na 500 až 700 milionů eur (12,9 až 18 miliard korun) ročně.

Daimler a Geely se v loňském roce sblížily. Čínská společnost loni v únoru v Daimleru koupila téměř desetiprocentní podíl a stala se největším akcionářem německé automobilky (čtěte podrobnosti). V říjnu pak firmy založily v Číně společný podnik na zprostředkování jízd luxusními vozy.

Vzhledem k tomu, že Německo v poslední době vyjádřilo obavy z rostoucího vlivu čínských společností na jeho ekonomiku, je podle listu Financial Times pravděpodobné, že se prodej poloviny Smartu střetne s politickým odporem Berlína.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi variantami pohonu:...

Rudý ďábel a jeho prokleté Brno. Co zabránilo Létajícímu Mantovanovi vyhrát

Premium Novináři po celé Evropě mu obdivně říkali Létající Mantovan nebo Rudý ďábel. Ti brněnští Smolař. Italský závodník Tazio...

Na návrat do WRC není vhodná doba, říká šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek

Premium Stojí v čele továrního týmu Škoda Motorsport, pod jeho vedením Škoda získala v rallye zpět svůj velký věhlas a v...

Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad
Dětská psycholožka: Sociální sítě mají na psychiku teenagerů negativní i pozitivní dopad

Stále více dětí trpí psychickými poruchami. Nevyhýbají se jim ani úzkosti a deprese. Ty se často objeví v období dospívání, kdy děti žijí více ve...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...