Koncept Smart Forease byl představený na autosalonu v Ženevě 2019.

Koncept Smart Forease byl představený na autosalonu v Ženevě 2019. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Daimler nebaví ztrácet peníze. Smart buď zařízne, nebo prodá Číňanům

  • 7
Německá automobilka Daimler stojí před uzavřením dohody o prodeji padesáti procent divize malých vozů Smart čínské společnosti Geely Automobile Holdings. S odvoláním na zdroje obeznámené se situací to napsal list Financial Times. Prodej má být potvrzen v dubnu na autosalonu v Šanghaji.

Druhou variantou, kterou naznačuje německý Handelsblatt, je zrušení značky. Vedení Daimleru má o osudu Smartu rozhodnout do konce letoška. Podle Hadelsblattu nový šéf Daimleru Ola Kallenius ztrácí s prodělečnou značkou trpělivost. Podle nejmenovaného zdroje nemá potíž s tím značku „zaříznout“, bude-li to potřeba.

Daimler měl v plánu udělat ze Smartu čistě elektrickou značkou, spalovacích motorů se měly smarty zbavit v následujících letech. U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Značka už se snažila uspořit spoluprací s Renaultem, se kterým vyvinula aktuální generaci smartu. Renault vyrábí technicky shodné auto jako model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný. Francouzská automobilka chce proto z tohoto partnerství vycouvat.

Ztrátová divize Smart prodává pouze 130 000 aut ročně, což je zlomek v porovnání s 2,25 milionu osobních vozů, které prodá další součást koncernu Mercedes-Benz.

Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení v roce 1998 nebyla nikdy v zisku. Ztráty odhadují na 500 až 700 milionů eur (12,9 až 18 miliard korun) ročně.

Daimler a Geely se v loňském roce sblížily. Čínská společnost loni v únoru v Daimleru koupila téměř desetiprocentní podíl a stala se největším akcionářem německé automobilky (čtěte podrobnosti). V říjnu pak firmy založily v Číně společný podnik na zprostředkování jízd luxusními vozy.

Vzhledem k tomu, že Německo v poslední době vyjádřilo obavy z rostoucího vlivu čínských společností na jeho ekonomiku, je podle listu Financial Times pravděpodobné, že se prodej poloviny Smartu střetne s politickým odporem Berlína.

,