K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

  15:38aktualizováno  15:38
Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích motorů. Ambiciózní plán s názvem Ambition2039 je postavený na elektrických vozidlech a obnovitelných zdrojích energie.

Mercedes-Benz | foto: iDNES.cz

Mercedes, vlastněný společností Daimler, chce svou uhlíkovou stopu snížit tím, že bude vyrábět mnohem méně spalovacích motorů. Německý výrobce chce, aby do roku 2030 tvořily více než polovinu celkového prodeje automobilů elektrické modely a hybridy. Do roku 2039 pak plánuje být zcela uhlíkově neutrální. Na svém portálu o tom napsala zpravodajská televize CNN.

Fotogalerie

Samozřejmě, že to neznamená mít jen bezemisní vozy. Plán se například netýká rozsáhlého vozového parku, který zahrnuje nákladní automobily Freightliner a Thomas Built Buses. Společnost však uvedla, že u těchto vozů pracuje na úpravě na zelenější pohonné jednotky. 

Na nízkoemisní až bezemisní provoz mají postupně přecházet i továrny. Mercedes plánuje využití větrné a dalších forem čisté energie. Stejným způsobem bude vybírat i své subdodavatelé. Pokud půjde o společnost, která má za sebou velkou uhlíkovou stopu, bude mít patrně smůlu.

Svým dodavatelům chce výrobce se snižováním emisí sám pomáhat. Vzorem pro všechny je nová továrna v Sindelfingenu. Tato takzvaná Factory 56 je už od počátku uhlíkově neutrální. Jak uvádí časopis Forbes, součástí snižování uhlíkové stopy pak bude i recyklace materiálů. Každý nový automobil by měl být z 85 % z recyklovaných materiálů. 

Konkurence nespí

Důvodem tak razantních kroků jsou obavy o životní prostředí. „Naším cílem je pomoci zabránit dalšímu zrychlení změny klimatu,“ uvedl výrobce automobilů ve svém prohlášení a dodal, že Pařížská dohoda o klimatu je více než závazkem. Mercedes v pondělí představil první ze svých elektrických modelů Mercedes-Benz EQC. 

Kim se vozí luxusními Mercedesy. Jejich výrobce netuší, jak se k nim dostal

Rival Volkswagen, který vlastní značky Audi, Bentley a Porsche, také oznámil odvážný plán. Během desetiletí chce na trh uvést 70 elektrických modelů a do roku 2050 chce být zcela uhlíkově neutrální. Do roku 2040 chce Volkswagen prodávat nejméně 40 procent elektromobilů.

Nic z toho, co si automobilky naplánovaly ovšem nebude snadné. Mercedes uznal, že jeho cíl bude obrovskou výzvou po technologické i finanční stránce. Bude vyžadovat obrovské investice do renovace továren, dodavatelských řetězců a vývoje nových modelů. Mercedes přitom slíbil, že bude i nadále nabízet výkon a luxus, aniž by zdražoval.

Autor:

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Najdete na iDNES.cz