Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plán Škody: Konec Fabie Combi, místo ní malé SUV. Může to být Amiq

  11:20aktualizováno  12:42
Škoda zásadně změní svou modelovou řadu. A zbaví se i modelů, které jsou úspěšné. Nová Octavia dorazí v roce 2020 a bude připravena na zástavbu hybridního pohonu.
Škoda Fabia dorazí v příští generaci jen jako pětidveřový hatchback. (Ilustrační obrázek)

Škoda Fabia dorazí v příští generaci jen jako pětidveřový hatchback. (Ilustrační obrázek) | foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi byla ve všech generacích hlavně na méně bohatých trzích velmi žádaným modelem, který dokázal se ctí uhrát i roli rodinného vozu. S příštím vydáním modelu ovšem z nabídky zmizí. „O konci Fabie kombi ještě není rozhodnuto, ale asi opravdu skončí,“ potvrdil pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Aktuální Fabia je nyní přibližně v polovině svého životního cyklu. Nová generace dorazí přibližně za čtyři roky.

Škoda Fabia Combi nedostane nástupce.

Fabii tedy zůstane jen pětidveřový hatchback. Kombík podobně jako u mnoha konkurentů nahradí crossover. Tedy svalnatější hatchback na vyšším podvozku a s většími koly s nádechem SUV. Strube potvrdil, že takové auto Škoda představí v roce 2019 a bude mít výhradně pohon předních kol.

Odklon od malých kombíků v koncernu VW už naznačuje nová Ibiza, jejíž novou platformu příští vydání Fabie přebere. Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi Fabie se oproti hatchbacku připlácí deset tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více.

Za tím, že Škoda nepostaví kombíkovou Fabii, je ještě jeden důvod: elektromobilita. Škoda nyní stejně jako ostatní značky koncernu VW mohutně investují do vývoje modelů poháněných elektřinou a to stojí obrovské peníze. „Bez elektomobilů nebude možné dostát emisním předpisům,“ vysvětluje Strube. A naznačuje, že právě kvůli investicím do elektromobility bylo nutné ušetřit jinde - právě škrtem Fabie Combi.

Škoda Rapid Monte Carlo

Škoda Rapid s liftbackovou karoserií má také skončit.

A nebude to jediný škrt. Nástupce nedostane ani liftbacková (tříprostorová) karosářská varianta Škody Rapid, vůz také už nebude mít španělské dvojče v podobě Seatu Toledo. Nové generace se dočká jen pětidveřový hatchback, který se dnes označuje jako Rapid Spaceback. Podle těch, kteří nové provedení viděli, je design velmi povedený. Spekuluje se dokonce také o tom, že značka opustí u tohoto modelu označení Rapid, nástupce by se mohl jmenovat jen Spaceback a dokonce se prý uvažuje o návratu jména Felicia.

Škoda Karoq

Mohutným pilířem značky mají být nově modely typu SUV. Škoda letos uvedla do prodeje velký, až sedmimístný model Kodiaq, za dva týdny se představí jeho menší bratr jménem Karoq, který v nabídce nahradí Škodu Yeti. Malé SUV, které dorazí za dva roky, by mělo délkou kolem 4,2 metru spadat mezi hatchbackovou a kombíkovou Fabii. Jak se bude jmenovat, se ještě neví, je ovšem jisté, že Škoda zvolí jméno s písmenem Q na konci. V průběhu letošního dubna si automobilka zaregistrovala jména: Amiq, Yuroq, Eliaq, Arviaq, Karuq a Anuq.

Škoda ovšem chystá ještě více modelů typu SUV. Šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček pro iDNES.cz v březnu na autosalonu v Ženevě prohlásil, že během dalších dvou let by značka měla v Evropě představit až dva další modely SUV. Na čínský trh se navíc chystá další karosářská varianta Kodiaqa, má to být SUV-kupé (s karoserií typu BMW X6). O jeho uvedení na evropský trh se rozhoduje a Christian Strube přiznává, že problémem jsou stále především nedostatečné výrobní kapacity.

Na Octavii se pracuje

Designérské studio Škody aktuálně dokončilo facelift vlajkové lodi, občerstvený Superb by měl dorazit příští rok. Nyní designéři pracují na nové Octavii. Design čtvrté generace ponese i nadále kubistický rukopis aktuálních škodovek, který u značky zavedl Jozef Kabaň, jenž letos místo šéfdesignéra opustil.

Aktuální generace Škody Octavia dostane podle německého magazínu Auto Bild nástupkyni v roce 2020.

Octavia zůstane stěžejním modelem a má opět o něco narůst. I nová generace dostane technický základ (platformu) sdílenou napříč koncernem VW, jejími příbuznými budou tedy příští generace Volkswagenu Golf a ostatní modely s motorem vepředu napříč a pohonem předních, nebo všech kol. Nová Octavia ovšem bude připravena na zástavbu hybridního pohonného ústrojí (benzinový motor + elektromotor). Nejprodávanější model značky má v nové generaci přivézt také prvky autonomního řízení.

Nabídka konvenčních pohonů má stejně jako nyní startovat na benzinovém litrovém přeplňovaném tříválci. Těžištěm benzinové nabídky mají být čtyřválcové 1,5 TSI, které ještě letos dostane i aktuální generace. Dorazit má také vrcholové provedení RS, jehož dvoulitr má mít 295 koní.

Auto Bild mluví také o turbodieselech s výkony od 95 do 190 koní (motory 1,6 a 2,0 TDI). Jak to s diesely u osobních aut bude, je ovšem kvůli stále přísnějším emisním normám nutícím výrobce dávat těmto motorům velmi drahé technologie velmi nejisté. Z malých aut velikosti Fabie podle všeho vymizí úplně, v autě velikosti Octavie by ovšem přežít mohly.

Volkswagen vloží do vývoje motorů téměř 20 miliard eur

Německý automobilový koncern Volkswagen bude v příštích letech investovat až dvě desítky miliard eur do vývoje spalovacích a elektrických motorů. Oznámil to generální ředitel skupiny Matthias Müller. Největší evropská i světová automobilka se tím chystá na další zpřísňování emisních norem.

Loni Volkswagen ve snaze o překonání skandálu s obcházením emisních testů oznámil novou strategii, v níž se chce mnohem více zaměřit na elektrické automobily a nové formy mobility.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál má pro firmu vysoké náklady a skupina nyní musí omezovat výdaje ve všech oblastech a zároveň investovat do své transformace.

Během pěti let vloží Volkswagen do zvýšení efektivnosti a snížení spotřeby spalovacích motorů o 10-15 procent asi deset miliard eur (270 miliard Kč). "Reaguje tím na očekávané zpřísňování emisních norem v Evropě, USA i Číně," uvedl Müller.

Do vývoje elektrických motorů a nové generace hybridních vozů pro americký trh Volkswagen své investice zvýší na zhruba devět miliard eur. Minulých pět let společnost do bezemisních technologií investovala tři miliardy eur.

Volkswagen se ve vývoji motorů rovněž zaměří na úsporu nákladů. Počet typů motorů pro vozy určené pro masový trh se do roku 2020 sníží až o 40 procent, řekl šéf skupiny.

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový rolls má kontinentální premiéru na karlovarském festivalu

Rolls-Royce si pro chlubení se obnoveným Cullinanem v České republice opět vybral slavný festival v Karlových Varech. Evoluce superluxusního SUV má na jedné z nejvýznamnějších společenských a...

5. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Italský obytňák na francouzských základech je hubeňour pro mírně pokročilé

Výrobci obytných aut hledají díry na trhu stejně jako velké automobilky. Vznikají tak modely na pomezí mezi dosud zavedenými modelovými řadami. Přesně do takového výklenku italské Etrusco zamířilo...

11. července 2024

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Krásná dcera Václava Klause mladšího se bude vdávat, vezme si házenkáře

Kateřina Klausová (25), dcera Václava Klause mladšího, řekla své ano Tomášovi Pirochovi (24), reprezentantovi České...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Nenašla na trhu, co potřebovala, tak začala vyrábět sama. Zákazníků přibývá

Jana Podroužková má ráda pohyb a baví ji design. Oboje nakonec skloubila a založila vlastní značku Dhaara. Ta za osm...