Jozef Kabaň končí ve Škodovce. Bude šéfdesignérem BMW

  11:59aktualizováno  14:51
Slovenský designér Jozef Kabaň opouští koncern Volkswagen. Muž, který dal moderní a velmi výraznou tvář aktuálním škodovkám, opouští značku po devíti letech. Nově bude šéfdesignérem automobilky BMW.

Kabaň ve funkci nahradí Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem loňského roku. Zatím není jasné, kam jde, pravděpodobně k některé z asijských automobilek.

Génius

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Kabaň byl pevně spojen s koncernem Volkswagen. Byl šéfdesignérem exteriérů u Audi, jeho dílem je například předchozí generace modelu Q5. Perlou jeho profesního životopisu je Bugatti Veyron, navrhl design celého exteriéru s výjimkou kol. Jeho je mimo jiné také design Volkswagenu Lupo a Seatu Arosa.

V roce 2008 přišel Kabaň do Mladé Boleslavi. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Podle informací iDNES.cz měl Kabaň v uplynulých letech nakročeno na vyšší pozice v rámci koncernu Volkswagen po odchodu Waltera de Silvy, dokonce se spekulovalo, že by mohl převzít funkci šéfdesignéra celé skupiny. Po představení kontroverzně tvarovaného faceliftu třetí generace Škody Octavie prý na něj vzrostl tlak i v rámci značky Škoda a musel novou tvář po vlažném přijetí výrazněji obhajovat. O to jednodušší bylo asi pro BMW designérské eso „ulovit“. Informace o jeho odchodu je úplně čerstvá.

Bugatti Veyron La Finale

Bugatti Veyron La Finale

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr,“ cituje Vítězslav Pelc ze Škody Auto z oficiálního vyjádření značky pro iDNES.cz. „Model Škoda Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší.“

Fotogalerie

Podle informací magazínu Automobilwoche má Kabaň k BMW nastoupit ve druhé polovině letošního roku. U mnichovské automobilky se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod kterou spadá také Mini (aktuálně nemá šéfdesignéra) a Rolls-Royce.

Společnost BMW označila 44letého Kabaně za zkušeného, talentovaného a vizionářského.

„Designéři potřebují občas změnit místo, aby měli další inspiraci. Mašinérie velkých firem jako jsou automobilky je časem semele a oni potřebují nové výzvy. Kabaň je určitě šikovný a možná potřebuje další štaci,“ komentuje nečekanou zprávu Petr Siebert, designér, který nyní učí na univerzitě v Plzni design dopravních prostředků.

Kdo mohl Kabaně nahradit? „Je na to určitě ještě brzo. Je to úplně nová situace, kterou musí management Škody řešit. Pokud nenajdou automobilky někoho z venku, často nastupují na tyto pozice šéfdesignéři exteriérů. Často se ovšem také stává, že si takovou svoji pravou ruku odvede původní šéfdesignér s sebou do nového působiště,“ dodává Siebert.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů působí u Škody dlouhé roky například velmi šikovný a charismatický Karl Neuhold, který také byl u vzniku aktuálního výrazného designérského jazyka značky.

Škoda dala novému modelu velmi odvážnou příď:


Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Najdete na iDNES.cz