Jozef Kabaň končí ve Škodovce. Bude šéfdesignérem BMW

  11:59aktualizováno  14:51
Slovenský designér Jozef Kabaň opouští koncern Volkswagen. Muž, který dal moderní a velmi výraznou tvář aktuálním škodovkám, opouští značku po devíti letech. Nově bude šéfdesignérem automobilky BMW.

Kabaň ve funkci nahradí Karima Habiba, který podal u BMW výpověď koncem loňského roku. Zatím není jasné, kam jde, pravděpodobně k některé z asijských automobilek.

Génius

Po studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.

Jako stipendista Volkswagenu, kam nastoupil jako obrovský talent ve dvaceti letech, začal studovat na londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších škol designu. I přesto, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu - škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek dosažených výsledků ze svého působení ve Volkswagenu (celkem dvě auta ve výrobě - Seat Arosa, VW Lupo). Školu ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v oboru designu vozidel.

Kabaň byl pevně spojen s koncernem Volkswagen. Byl šéfdesignérem exteriérů u Audi, jeho dílem je například předchozí generace modelu Q5. Perlou jeho profesního životopisu je Bugatti Veyron, navrhl design celého exteriéru s výjimkou kol. Jeho je mimo jiné také design Volkswagenu Lupo a Seatu Arosa.

V roce 2008 přišel Kabaň do Mladé Boleslavi. Škodovkám dal novou výraznou tvář charakterizovanou jasnými čistými liniemi a vyváženými proporcemi.

Podle informací iDNES.cz měl Kabaň v uplynulých letech nakročeno na vyšší pozice v rámci koncernu Volkswagen po odchodu Waltera de Silvy, dokonce se spekulovalo, že by mohl převzít funkci šéfdesignéra celé skupiny. Po představení kontroverzně tvarovaného faceliftu třetí generace Škody Octavie prý na něj vzrostl tlak i v rámci značky Škoda a musel novou tvář po vlažném přijetí výrazněji obhajovat. O to jednodušší bylo asi pro BMW designérské eso „ulovit“. Informace o jeho odchodu je úplně čerstvá.

Bugatti Veyron La Finale

Bugatti Veyron La Finale

Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo

„Jozef Kabaň v posledních letech rozvoje podniku výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky. Design celé modelové palety byl přitom výrazně přepracován a dostal nový směr,“ cituje Vítězslav Pelc ze Škody Auto z oficiálního vyjádření značky pro iDNES.cz. „Model Škoda Yeti, který bude veřejnosti představen v letošním roce, představuje určité završení tohoto vývojového cyklu. Děkujeme Jozefu Kabaňovi za vykonanou práci a do budoucna mu přejeme vše nejlepší.“

Fotogalerie

Podle informací magazínu Automobilwoche má Kabaň k BMW nastoupit ve druhé polovině letošního roku. U mnichovské automobilky se bude zodpovídat Adrianu van Hooydonkovi, který je šéfem designu celé skupiny BMW, pod kterou spadá také Mini (aktuálně nemá šéfdesignéra) a Rolls-Royce.

Společnost BMW označila 44letého Kabaně za zkušeného, talentovaného a vizionářského.

„Designéři potřebují občas změnit místo, aby měli další inspiraci. Mašinérie velkých firem jako jsou automobilky je časem semele a oni potřebují nové výzvy. Kabaň je určitě šikovný a možná potřebuje další štaci,“ komentuje nečekanou zprávu Petr Siebert, designér, který nyní učí na univerzitě v Plzni design dopravních prostředků.

Kdo mohl Kabaně nahradit? „Je na to určitě ještě brzo. Je to úplně nová situace, kterou musí management Škody řešit. Pokud nenajdou automobilky někoho z venku, často nastupují na tyto pozice šéfdesignéři exteriérů. Často se ovšem také stává, že si takovou svoji pravou ruku odvede původní šéfdesignér s sebou do nového působiště,“ dodává Siebert.

Na pozici šéfdesignéra exteriérů působí u Škody dlouhé roky například velmi šikovný a charismatický Karl Neuhold, který také byl u vzniku aktuálního výrazného designérského jazyka značky.

Škoda dala novému modelu velmi odvážnou příď:


Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz