Octavia RS je nečekaný hit. Po vylepšení má LED světla a koně navíc

  16:15
V roce 2000 přijela první novodobá škodovka s označením RS a od té doby se jich prodalo dvě stě tisíc. Z toho polovina ovšem až od roku 2013, kdy dorazila třetí generace Octavie. Stále platí, že nadšenému řidiči nabídne RS ze všech octavií nejvíc.
Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS | foto: Škoda

Po základních verzích dostávají faceliftované provedení také další varianty. Octavia RS i outdoorové provedení Scout se už dají objednávat několik měsíců, první sériové kousky vyrobili v uplynulém týdnu.

Základní cena faceliftované Octavie je 407 900 korun. Ceník provedení RS začíná na 696 900 korunách (liftback, benzin, manuál), u Scoutu na 760 tisících (2,0 TDI 110 kW). Za automat je u RS příplatek 50 tisíc a za kombi 35 tisíc korun. Scout je kombík vždycky a jednotlivé motorizace jsou pevně svázané s převodovkami (1,8 TSI a silnější 2,0 TDI má vždy automat).

Nečekaný úspěch

Před uvedením třetí generace RS v roce 2013 se na celosvětových prodejích Octavie toto provedení podílelo sedmi procenty. V Česku se v prvních dvou generacích prodalo tři a půl tisíce RS. Dnes je to úplně jinak, od roku 2013 jich z Mladé Boleslavi dodali českým zákazníkům skoro devět a půl tisíce. V Německu tvoří prodeje RS 25 procent prodejů Octavie. „Každá třetí octavia prodaná v Německu je ve verzi Scout, nebo RS,“ uvádí pro iDNES.cz Zbyněk Straškraba ze Škody Auto.

Škoda Octavia Scout
Škoda Octavia RS

Ve Švýcarsku je 24 procent prodaných octavií ve verzi RS, v Británii je to 20 procent a v Česku 10 procent (více se prodá kombíků). V Česku se prodá více octavií v provedení RS než dalších derivátů, jako jsou verze Laurin & Klement nebo G-TEC (spořivá verze na zemní plyn CNG).

Na pohled se nové RS a Scout poznají podle přepracované přídě se dvěma páry světel, ta vnitřní opticky propojují zvětšenou masku chladiče. Přední světla dostala Full-LED technologii, pro RS a Scout je to standardní výbava. Na rozšířenou masku a přepracovaný nárazník se světly navazuje jinak profilovaná kapota, modifikované jsou mlhovky. Lehké změny se dotkly také zádi. Asi nejvýraznější je přepracovaná grafika koncových světel.

S faceliftem dostala Octavia nový pokročilý infotainment, který poskytne rozsáhlé telematické a asistenční služby a připojení na internet. Obří dotykový displej s lesklým povrchem uprostřed přístrojovky, který představil před nedávnem Kodiaq, vypadá skvěle, pracuje rychle a ovládání je intuitivní. ale někomu nemusí vyhovovat plně dotykové ovládání. Základní funkce rádia budete raději ovládat mechanickými přepínači z volantu.

Škoda Octavia Scout

Další šikovnou novinkou je hlídač mrtvého úhlu. Dioda ve zpětných zrcátkách blikne, když se chcete cpát na někoho, kdo se vám schoval mezi jejich zorné úhly. Kvůli tomuto systému dostala Octavia pod zadní nárazník radary, které mrtvý úhel hlídají, a využívá je také pomocník upozorňující řidiče na projíždějící auta při couvání z parkovacího místa. Výbavu Scoutu obohatil vyhřívaný volant a sedadla se speciální potahovou látkou, která zvyšuje prodyšnost.

Potěší také mechanická ruční brzda. Konkurenti se jí vzdávají a volí dražší a k závadám náchylnější elektronickou. Škodováci si ji pro Octavii uhájili.

Posílený benziňák

Verze RS má oproti standardnímu provedení o 15 mm snížený podvozek, který dostal také jiné pružiny tlumiče a stabilizátory.

Sériově se na vůz montují 17palcová kola, volitelně jsou v nabídce až 19palcové ráfky. S faceliftem dostaly octavie také modifikovanou zadní nápravu s rozchodem kol zvětšeným o 30 milimetrů. Tato úprava má hlavně estetický důvod, původní provedení mělo na pohled zadní kola moc zapuštěná, což vyniklo hlavně na užších pneumatikách.

Liftback i kombík v benzinovém provedení RS s faceliftem posílil: přeplňovaný benzinový motor 2,0 TSI má nově nejvyšší výkon 169 kW (230 k) a maximální točivý moment 350 Nm v rozsahu od 1 500 do 4 600 otáček za minutu. Výkon zážehového motoru tedy vzrostl o 7 kW (10 k), čímž vyrovnal dosavadní provedení RS230. S pohonem předních kol z 0 na 100 km/h sprintuje benzinové RSo za 6,7 s. Nejvyšší rychlost vozu činí 250 km/h. Základní provedení má manuální šestistupňovou převodovkou, za příplatek šestistupňový automat DSG se dvěma mokrými spojkami.

Škoda Octavia Scout
Škoda Octavia RS

Benzinový turbomotor má hodně plochou charakteristiku, takže se výkonové špičky nedočkáte. A pokud objednáte verzi s automatem, je to ještě výraznější. Prostě vás zahrne silou až k hranici sedmi tisíc otáček. Benziňák si k tomu při řazení ve sportovním režimu automatické převodovky chuligánsky prská do výfuku.

Na českém trhu je žádanější provedení RS 2,0 TDI s turbodieselem o výkonu 135 kW (184 k) a maximálním točivém momentu 380 Nm od 1 750 otáček, které akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosahuje maximální rychlosti 232 km/h.

Stejný motor je vrcholovou nabídkou také pro Scouta. Dalšími motory pro zálesáckou verzi jsou 2,0 TDI s výkonem 110 kW a benzinový čtyřválec 1,8 TSI se 132 kilowatty.

Pocitově je turbodiesel v RS velmi rychlý, ale čísla mluví jednoznačně pro benzin. Ovšem pozná se to výrazněji až v rychlostech, které jsou povoleny jen na německých dálnicích.

Turbodieselové provedení je u RS k dispozici s pohonem předních kol (manuální převodovka nebo šestistupňová DSG) nebo s pohonem 4×4 a šestistupňovou převodovkou DSG.

Elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex připojující pohon zadních kol má také provedení Scout, v tomto případě ve všech provedeních. Zajímavé je srovnání s verzí RS se stejným pohonem (184 koní, 4x4, DSG): RS ve verzi 4x4 má o dost vyšší maximální rychlost než Scout (232 versus 219 km/h), zrychlení je ovšem plně srovnatelné (RS 7,7 sekundy, Scout 7,8 sekundy).

Scout má oproti standardnímu kombíku o tři centimetry zvýšený podvozek a další doplňky, díky kterým se může odvážit mimo silnici. Součástí sériové výbavy je také paket pro špatné cesty s plastovým zakrytováním částí podlahy včetně brzdového a palivového vedení pod vozem. Standardní výbavou je rovněž elektronická uzávěrka diferenciálu, ta se hodí pro jízdy v hrbolatém terénu, kde se s velkými bočními náklony dostávají jednotlivá kola do vzduchu.

Pro sjíždění svahů na nezpevněném povrchu má Scout funkci, která bez zásahu řidiče udržuje konstantní rychlost a s pomocí samočinných zásahů brzdového systému pomáhá bezpečnému sjíždění svahů. Opravdu stačí aktivovat off-road režim v nastavení jízdních módů a sundat nohu z brzdy. Oproti obyčejnému provedení má Scout větší nájezdové úhly – 16,6 stupně vzadu a 14,5 stupně vepředu.

Škoda Octavia Scout

RS oproti tomu u verzí s automatem kontruje funkcí launch control - levačkou sešlápnete brzdu, pravou nohou plyn až na podlahu, až se otáčky ustálí na hranici 2 500, uvolníte brzdu a auto maximálně efektivně co nejrychleji vyrazí.

Kombík 4x4 je nečekaný talent

Octavia je sice velké auto, ale podvozkáři se vyznamenali. Verze RS je lehkonohá a zároveň jistá. Zachovává si i klad obyčejné Octavie: schopnost vypořádat se i s hodně rozbitou silnicí. Stále má dost trakce a je skvěle ovladatelná.

S RS umí být neskutečně rychlý i amatér. Nejrychlejší octavia totiž umí být opravdu řízná. Zatáčkami se protahuje s vervou a jistotou.

V přímém srovnání benzinového a naftového RS na krátkém uzavřeném okruhu se ukázaly rozdíly jednotlivých verzí. Nejrychlejší je samozřejmě benzinová, v šikanách i táhlých obloucích s ní dokáže nafťák držet krok. Chce to ovšem trochu neomalené způsoby, těžší naftový motor více zatěžuje přední nápravu a auto má větší sklony k nedotáčivosti. Na delší rovince už benziňák verzi s TDI pod kapotou ujíždí.

Jako nečekaný talent se ukázal kombík vylepšený o pohon všech kol, který ovšem může být u RS spárovaný jen s dieselovým motorem. Hmotnější záď kombíku umí řidiči trochu pomoci do oblouku a pohon zadních kol pomůže na výjezdu ze zatáčky, kde předokolka začíná hrabat předními. Auto tak celkově působí vyváženějším dojmem.

Škoda Octavia RS

RS dostává řízení s proměnným převodem. S úhlem natočení volantu se mění převod, není tedy konstantní. Znamená to, že kolem středové polohy se kola natáčejí výrazněji než při stejném natočení volantu v krajních polohách. To umocňuje pocit směrové stability při vysokých rychlostech a snižuje ovládací síly třeba při parkování. Při jízdě pak řidič na volantu nemusí téměř vůbec přehmatávat.

Hodně pomáhá vymazlený systém XDS plus, který přibrzďuje vnitřní kola v zatáčce, a na vnější kolo se pak přenáší hnací moment. Systém tak simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Auto se do oblouku výrazněji stočí, a potlačí se tak nedotáčivost, která je autům s poháněnou přední nápravou vlastní. Na výjezdu ze zatáčky pak můžete dříve na plyn.

Octavia RS má nevypínatelný stabilizační systém. Puristé a dravci nad tím budou brblat, ale svezení ukáže, že elektronický strážce má v RS hodně uvolněné mravy. Když zmáčknete krátce tlačítko ovládající ESP, vypnete protiprokluzový systém. To pomůže pro vyhrabání se ze závěje nebo efektní výjezdy ze zatáček za doprovodu obrušujících se pneumatik. Dlouhým stiskem tlačítka aktivujete benevolentnější režim ESP, který pilotovi povolí rozevlátější jízdní styl.

Vstoupit do diskuse (153 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

Mezi modlitbou a petardami. Nejbarevnější automobilová pouť světa

Kněží pokropí auta svěcenou vodou a poté majitelé rozlévají na kola a na zem...

Podle náboženské tradice Panna Marie prodlužuje život předmětům i lidem. Proto první věc, kterou by měl člověk při koupi auta udělat, bez ohledu na to, zda je nové nebo ojeté, je dojet si s ním do...

17. listopadu 2025

Kam jedeš, dědo? Jaké panují obavy a jaká platí pravidla pro seniory za volantem

Premium
Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se...

Už ti bylo pětašedesát, tak nesahej na volant. Už máš svoje roky, určitě se vybouráš... Když přijde řeč na řízení auta, začíná válka generací, píše Magazín DNES.

17. listopadu 2025

Na motorkářskou show dorazil prezident, jednoruký jezdec i gladiátorský potěr

FMX GLADIATOR GAMES 2025

V pražské O2 aréně se konal další ročník FMX Gladiators Games. Odpolední představení navštívily podle očekávání hlavně rodiny s dětmi. Ještě větší počet diváků dorazil večer na druhou show.

16. listopadu 2025

Fiasko čínského SUV na slavných schodech do nebe. Automobilka se kaje

SUV Chery u Nebeské brány. Test dopadl fiaskem.

Dramatické záběry z testovací akce automobilky Chery Automobile se šíří po čínských sociálních sítích. Nové SUV Chery Fulwin X3L při pokusu zdolat strmé kamenné schody slavné Nebeské brány Tchien-men...

16. listopadu 2025

Přijíždí další tichá Tatra. Zní jako elektrický zubní kartáček

Tatra Force e-Drive BEV 8×8

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks představila na pražském e-Salonu 2025 svůj první plně bateriový náklaďák. A ne ledajaký. Elektrický kolos s názvem Tatra Force e-Drive BEV 8×8 si vozí 3 tuny...

15. listopadu 2025,  aktualizováno  10:02

Prozkoumali jsme sci-fi auto z pražského natáčení. Postavili ho v Česku

Futuristický koncept Kaiser při natáčení v Praze

Fantoma nočních ulic Prahy jsme i tento týden načapali při natáčení v Karlíně. Podařilo se nám nahlédnout do interiéru.

15. listopadu 2025

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.