Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které automobilka nabízela na českém trhu se slevou, už je rozebraná. Nyní tedy startuje model na ceně 480 tisíc. V Evropě jsou ovšem země, kde se díky dotacím pořídí citigo do zásuvky výrazně levněji.

Nedávno představená novinka od škodovky se stala nejlevnějším elektromobilem na většině evropských trhů. U konkurenčních značek to vyvolalo reakce (více čtěte zde). Citigo stojí stále o hodně víc než srovnatelné vozy se spalovacím motorem a návratnost investice je zatím diskutabilní.

Motorismus blízké budoucnosti je ovšem elektrický a dotovaný. Pořizovací cena aut na baterky je v porovnání s vozy se spalovacím motorem nerealisticky vysoká kvůli drahým akumulátorům. Pokud mají Evropané hromadně přesednout do elektroaut, na což tlačí politická reprezentace pod tlakem Bruselu, budou potřeba dotace. V Německu tak kabinet Angely Merkelové nově schválil šestitisícový příspěvek na nákup bateriového vozu, půlkou přispěje vláda, druhou automobilka (více čtěte zde). V Česku dosáhnou na dotace pouze firemní zákazníci.

V jiných evropských zemích už dotační programy běží. Norsko nebo Nizozemí jsou jimi proslulé. Na zajímavé ceny srazí dotace i v dalších zemích.

Francouzské dotace

Škodovka ve francouzských médiích vypustila reklamu s náznakem, že elektrické Citigo iV můžete mít už za 5 870 eur, všímá si francouzský magazín Caradisiac. To je v přepočtu něco přes 150 tisíc korun. V showroomech Škody ovšem visí cenovka 21 600 eur. „Je to jednoduché, když splníte celou řadu podmínek, opravdu zaplatíte jen necelých šest tisíc eur. Zbytek vám doplatí vaši spoluobčané na dotacích a daňových zvýhodněních,“ píše francouzský magazín.

První příspěvek bude od těch, kteří si kupují vůz s nadprůměrnými emisemi CO2. Ve Francii totiž už od roku 2008 funguje systém bonusů/malusů při koupi nového vozu podle množství těchto emisí. Pokud byste například někde ze skladových zásob sehnali nový americký osmiválec s emisemi nad 170 g/km, přispějete státu zhruba 6 tisíc eur. Na druhé straně, pokud poprvé registrujete nový vůz s emisemi do 20 g/km, kam spadají elektromibily, můžete od státu dostat až 6 300 eur. Platí však ještě limit 27 % z pořizovací ceny, takže nový majitel Citigo iV v nejlevnější základní verzi dostane dárek v trochu nižší částce 5 832 eur.

Druhou podmínkou je odvoz vašeho starého vozidla do šrotu. Pokud máte ve své francouzské garáži dieselový vůz vyrobený před rokem 2001 a odvezete ho před koupí nového vozu do šrotu, můžete si zažádat o další dotaci 2 500 eur, u benzinových aut je hranice stáří vozu posunutá před rok 1997.

Výše bonusu ale může být dvojnásobná, tedy 5 tisíc eur, pokud máte malé příjmy. Výpočet je poměrně složitý, ale ve zkratce se dá říci, že s daňovým základem po přepočtu do 350 tisíc korun máte nárok na dvojnásobné šrotovné, pokud zároveň doložíte, že jezdíte do práce více než 60 km denně. Pokud toto splňujete, rázem máte elektrickou škodovku za 11 870 eur, tedy za necelých 310 tisíc korun.

Na poslední příspěvek si může zájemce sáhnout, když bydlí v Paříži. Pokud totiž v rámci kampaně „The Greater Paris Clean Metropolis“ vymění svůj automobil za elektrické či vodíkové vozidlo, může dostat dárek až 6 tisíc eur. I zde je nutné nechat sešrotovat starý vůz. Výše subvence je maximálně 50 % ceny nového vozu, což ale v tomto případě u škodovky stále umožňuje využít plnou částku. A „voilà“, jsme na finální ceně 5 870 eur, tedy 150 tisíc korun.

Stejně se dá dopracovat k citigu za 150 tisíc v Itálii.

Citigoe iV tam je na základní ceně 19 900 eur, ovšem různé slevy a příspěvky, které jsou kumulovatelné, ji srazí o 14 tisíc eur. Takže se dá elektroškodovka pořídit za 5 900 eur, to je skoro nachlup stejná částka jako ve Francii. Jak se k ní dopracovat, propočítal italský magazín Motorbox.

Matematika je tato: základní ceníková cena je 22 300 eur, dražší provedení Style za 23 700 eur. Také v Itálii mají do 30. listopadu slevovou akci (3 800 eur) na vybavenější verzi, to znamená na 19 900 eur. Čtyři tisíce eur je ekobonus od státu, další dva tisíce přidá navrch, pokud kupec nechá sešrotovat své staré auto. Každý Ital se tak dostane na částku 13 900 eur.

V přebohaté Lombardii s hlavním městem Milánem, ovšem dávají na ekologickou mobilitu dalších osm tisíc eur. Takže v jednom z nejbohatších regionů celé Evropy pořídí elektrickou kapesní škodovku za cenu desetiletého Fiatu Panda - 5 900 eur.

V Česku dotuje Škoda

V Česku bylo 500 vozů první série vyprodáno. „Během pouhých sedmi týdnů přijala Škoda v ČR závazné objednávky na celou zaváděcí sérii 500 vozů, což překonalo všechna očekávání. Kromě předpokládaného zájmu firem a institucí se ukázalo, že výhody lokálně bezemisního elektromobilu s provozními náklady kolem 50 haléřů na kilometr ocení řada soukromých motoristů. V první vlně činil podíl retailové klientely zhruba 60:40 vůči fleetovým zákazníkům,“ uvádí Vítězslav Pelc z českého zastoupení značky

Škoda dala na první várku aut zvýhodněnou cenu 430 tisíc. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Škoda se zdražením rozšířila výbavu jediné dostupné specifikace Style, která byla obohacena o paket EXTRA Top. „Ten byl dosud součástí volitelné výbavy za cenu 20 tisíc korun. Jak ukazují dosavadní prodejní statistiky, naprostá většina všech klientů zvolila tuto variantu,“ vysvětluje Pelc. „A proto se nyní dostává do standardní výbavy, která se tak rozrůstá o tempomat, vyhřívání předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, zadní parkovací senzory, mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, vyhřívané čelní sklo, držák multimediálních přístrojů a digitální radiopříjem DAB,“ vypočítává.

Majitelé prvních 500 zásuvkových citigo navíc k vozu dostanou nabíjecí čip od ČEZu, který umožňuje bezplatné nabíjení elektřinou po dobu 1 roku u veřejně přístupných dobíjecích stanic skupiny. Pro ty, kdo si Citigo objednají po zdražení, má Škoda v Česku novou nabídku. „Na domácím trhu značky získají zákazníci při nákupu vozu navíc ekologický bonus ve výši 30 tisíc korun. Tento příspěvek mohou využít podle vlastního uvážení – například na instalaci wallboxu k domácímu nabíjení baterie,“ uvádí Kamila Biddle, mluvčí Škody pro výrobu, HR a životní prostředí.

Na státní dotaci, podobnou jako v jiných zemích, dosáhnou v Česku jen firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásí na začátku prosince dotační výzvu na podporu elektromobilů. Podnikům chce rozdělit 50 milionů korun. Žádosti o dotace bude MPO přijímat do 6. ledna. Podnikatelé a firmy budou moci žádat o podporu na pořízení elektrických osobních aut, motocyklů, mikrobusů a nákladních vozů do 12 tun.

Na pořízení osobních elektromobilů bude příspěvek 30 procent pro malé firmy, 25 procent pro střední a 20 procent pro velké firmy. Při nákupu vozidel ostatních kategorií bude podpora 40 procent pro malé, 35 pro střední a 30 procent pro velké podniky.

Premiér Andrej Babiš (ANO) letos v březnu řekl, že stát neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. „Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady,“ uvedl premiér.

CITIGOe IV

První elektrická škodovka

První elektricku škodovku vyrobili v závodě značky Volkswagen v Bratislavě. „Zde měl tento model také 23. května letošního roku svou světovou premiéru v rámci IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji,“ připomíná Tomáš Kotera z tiskového oddělení značky.

Obratný městský vůz dostal namísto spalovacího motoru lithium-iontovou baterii o kapacitě 32,2 kWh, která napájí motor o výkonu 61 kW. Deklarovaný dojezd až 260 kilometrů je v městském a příměstském provozu podle lidí, kteří s prototypy jezdili, prý dosažitelný.

Výrazným vnějším identifikačním znakem elektrické verze vozu je z větší části uzavřená a v barvě vozu lakovaná maska chladiče. Škoda nabízí model CITIGOe iV výhradně v pětidveřovém provedení.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....