Rolls-Royce Boat Tail

Rolls-Royce Boat Tail | foto: Rolls-Royce

Autofotka týdne: Jachta na kolech se slunečníkem a chladničkou na šampaňské

  • 6
„S hrdostí světu odhalujeme Rolls-Royce Boat Tail a společně s ním potvrzujeme, že zakázková výroba karoserií se stane pevnou součástí našeho budoucího portfolia,“ vyhlásili v Goodwoodu. Jachta na kolech je oslavou bonvivánství, ukazuje svět opravdového bohatství a luxusu na plný plyn.

„Ohlédneme-li se do historie, zakázková výroba karoserií byla nedílnou součástí celého příběhu Rolls-Royce,“ vysvětluje za automobilku Frank Tiemann. Samonosné karoserie moderních aut, které v průběhu dekád nahradily původní architekturu s nosným podvozkovým rámem, klasické karosářské řemeslo potlačily. 

Rolls ovšem svou hliníkovou architekturu moderních modelů vymyslel tak, aby si zákazníci nehráli jen s barvami a materiály v rámci programu Bespoke. „Rolls-Royce Coachbuild znamená návrat k samotným kořenům naší značky. Několika málo vybraným jedincům umožňuje vytvářet naprosto jedinečné a vskutku osobní zakázky budoucího historického významu,“ dodává Tiemann.

Prvním pokusem v novodobé éře byl v roce 2017 představený unikát Sweptail. Konstruktéři na tom jedinečném kousku objednaném nadšeným zákazníkem pracovali několik let. Vzniklo opravdové umělecké dílo na kolech. Skvělé na tom všem je, že Sweptail jen nezahálí v garáži, jeho majitel ho opravdu intenzivně používá. Ve své době to bylo nejdražší auto světa (prohlédněte si ho zde).

„Rolls-Royce pečlivě naslouchá svým nejbližším zákazníkům, z nichž všichni vyjádřili touhu prohloubit vztah se značkou cestou náročných osobních formulací opravdového luxusu,“ popisuje Tiemann.

A tak se v Goodwoodu rozhodli vytvořit celý zakázkový program specializovaný na takové přestavby. Nazvali ho Rolls-Royce Coachbuild. Prvním dílem je Boat Tail. „Je vyvrcholením čtyřleté spolupráce se třemi zákazníky z řad našich nejlepších klientů,“ uvádí automobilka. „Zákazníci Rolls-Royce Coachbuild jsou do detailu osobně zapojeni do všech kroků kreativního a konstrukčního procesu.“

„Speciálně pro tyto vozy bylo nakonec vytvořeno 1 813 zcela nových dílů. Předběžná fáze konstruování vozu ještě před zahájením výroby si vyžádala úhrnem více než 20 člověkoroků,“ uvádí Rolls-Royce.

Jen přepracování rámu karoserie trvalo osm měsíců. „Již od počátku projektu vozidla se jako vždy počítalo se zakázkovým audiosystémem Rolls-Royce s 15 reproduktory, avšak architektura prostorového rámu byla využita odlišným způsobem. U vozů ze současného portfolia Rolls-Royce se speciálně koncipované části prahů využívají coby rezonanční komory basových reproduktorů systému ozvučení. V případě modelu Boat Tail se však využívá celá konstrukce podlahy,“ popisuje Tiemann.

Pro samotnou zadní část kabiny vzniklo pět nových elektronických řídicích jednotek. Tento krok si vyžádal úplné přepracování kabelových svazků, to trvalo devět měsíců. Boat Tail také prošel intenzivním testováním v teplotním rozmezí od -20 °C po +80 °C a má homologaci pro běžný provoz.

Jachta

Inspirací pro trojici vozů byly jachty, jak už samo označení napovídá (Boat Tail = záď člunu). Tomu odpovídají i rozměry, bonvivánský sytě modrý kabriolet měří na délku téměř 5,9 metru.

„Při pohledu z boku jsou jasně patrné odkazy na mořeplavbu. Čelní sklo protažené do boků připomíná ochranný štít motorového člunu, zatímco lehce skloněný A-sloupek společně s velkou odměřenou hmotou na přídi a zužující se zádí je gestem připomínajícím motorový člun s přídí mířící vzhůru za plného výkonu. Vzestupná linie ve spodní části karoserie působí mrštným dojmem a současně je historickým odkazem na stupátka v tradičním designu značky Rolls-Royce,“ vypočítává zajímavé detaily Frank Tiemann.

Právě na zádi se odkazy na mořeplavbu odrážejí nejvýrazněji. „Zadní paluba, která je moderní interpretací dřevěných palub na zádi historických člunů Boat Tail, překypuje množstvím dřeva,“ popisuje. A upozorňuje na použití přírodní dýhy; šedočerný materiál s otevřenými póry upravili tak, aby odolával počasí, běžně se totiž používá jen v interiérech.

Hluboko zasazená koncová světla pak evokují ponořenou záď a oblouk motorového člunu za plného plynu při letu po hladině.

U přepychové značky si hrají s doslova každým detailem a na popud zákazníků se zabývají specialitami, které běžného smrtelníka nenapadnou. Takto popisují třeba barevné ztvárnění Boat Tailu: ručně lakovaná kapota poprvé v rámci značky Rolls-Royce používá barevný přechod, zde v podobě odstupňovaného modrého tónu, a to od relativně tlumené temné modré, která postupně přechází směrem k čelní masce, čímž dává na odiv pokrokové, avšak neformální estetické kvality s důrazem na celkový objem při pohledu zpředu.

Barevný přechod kapoty se v interiéru odráží na koženém čalounění u předních sedadel zahalených do tmavšího odstínu modré, zatímco zadní sedadla jsou čalouněna ve světlejším tónu. Kůže se chlubí jemným metalickým leskem a je sladěna s lakovaným exteriérem, zatímco propracované prošívání a lemování je vyvedeno v hlubší modré, jejímž předobrazem byly ručičky palubních chronometrů. V úhlu 55° jsou do prvků z technického vlákna ve spodní části karoserie vetkána zářivě modrá vlákna s přesnou orientací, která připomínají stopu ve vodě za projíždějícím člunem.

Kruhové ukazatele na přístrojovém panelu jsou ozdobeny dekorativní technikou Guilloché, s níž se setkáváme spíše v dílnách nejlepších zlatníků a hodinářů. Se zakázkovým vozem je barevně sladěn i elegantní dvoubarevný volant s relativně tenkým věncem.

Do kabiny se promítají i specifické hmatové kvality dýhy Caleidolengo s otevřenými póry. Dýha v antracitovém tónu přináší moderní pevnost a hloubku k vyvážení měkkosti světle modré a kovového lesku. Dřevo ve spodní části kabiny a prostoru podlahy připomíná tvary dřevěných trupů lodí; dokonalé zarovnání, opět v úhlu 55° podle osy, má zajistit jednotný vzhled při pohledu z obou stran.

Tradičním prvkem moderních rollsů jsou schránky k uložení deštníků ve dveřích. Boat Tail přidává specialitu v podobě slunečníku.

Po stisku tlačítka se paluba otevře jako mávnutí motýlích křídel. Složitý mechanismus byl inspirován myšlenkou konzolových nosníků, které zkoumal proslulý architekt Santiago Calatrava. „Mechanismus se středovými závěsy při otevírání předvede synchronizovaný pohyb připomínající tanec baletky a odhalí skříňku z pohyblivých dílů, které se nastaví přesně v úhlu 15 stupňů,“ popisuje Tiemann. V ní je uložen set pro piknik; jedna strana je vyhrazena aperitivům, druhá pak kuchyni včetně příborů s gravírovanými nápisy „Boat Tail“.

„Pro tyto účely byla vyvinuta dvojitá chladnička k uložení výběrového šampaňského Armand de Brignac, oblíbené zákazníkovy značky,“ popisuje Tiemann. Chladí na teplotu přesně šesti stupňů, která má být optimální k podávání tohoto výběrového vína.

Po obou stranách „hosting suite“ se elegantním otáčivým pohybem (jenž má připomínat nabídku sluhy) připraví kávové stolečky a současně zpřístupní dvě mimořádně moderní minimalistická sedátka.

A detail na závěr. „K vášním zákazníků se řadí i sběratelství psacích per. V příruční schránce modelu Boat Tail – v nenápadně umístěném pouzdru, ručně vyrobeném z hliníku a kůže – najdeme obzvláště ceněné pero Montblanc,“ popisuje Frank Tiemann.

Všimli jste si, že o technice nepadlo ani slovo? To totiž ve světě Rolls-Royce není tolik důležité. Všichni prostě vědí, že je špičková a výkon dostatečný. Ale pro úplnost: pod kapotou je dvanáctiválec.