Frajeři s mokrými řidičáky: riskují, nezvládají krizi, kašlou na předpisy

aktualizováno 
Autoškoly chrlí na silnice nové a nové řidiče. Rozsáhlý průzkum společnosti Goodyear EMEA ale ukázal, že čerství řidiči jsou velkým rizikem. Podle instruktorů totiž riskují mnohem více než předchozí generace. Polovina z nich se navíc v autoškolách nedozvěděla, jak se zachovat při krizi na silnici. Mladí Češi se za volantem obávají jízdy za tmy a deště.

Jeden z billboardů kampaně za omezení telefonování s řidiči v indickém městě Bangalore. | foto: Mudra pro policii Bangalore

Rozsáhlý průzkum zveřejnila společnost Goodyear EMEA. Data sbírala v letech 2012 až 2014 v devatenácti zemích, na otázky odpovídalo 6 400 nových řidičů z 16 zemí, 2 334 učitelů autoškol z 15 států a 6 805 rodičů z 19 zemí. Zapojila se i Česká republika.

Největší strašidla jsou hustý déšť a tma

Výsledky jsou celkem znepokojivé: více než čtvrtina čerstvých řidičů je přesvědčená, že by při zkouškách v autoškole neuspěla, pokud by je musela podstoupit znovu. „Polovina dotazovaných postrádá výcvik základních dovedností, jako je například řízení v noci,“ doplnil Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA.

V autoškole vás řídit nenaučí

REPORTÁŽ

Řidičský průkaz neznamená, že umíte řídit - čtěte ZDE

Přestože se noví řidiči obávají nepříznivého počasí a zhoršené viditelnosti na silnici, rychlost jízdy tomu nepřizpůsobí. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku a pětina francouzských, českých či nizozemských řidičů se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a v těchto podmínkách si připadají velmi nejistí. Nicméně po mokré silnici jezdí třetina stejně rychle jako po suché.

Češi většinou uspějí napoprvé

Mladí Češi by mohli být ostatním vzorem za skládání teoretické či praktické části řidičské zkoušky v prvním termínu. Nejčastěji uvádějí, že byli seznámeni se zásadami výměny defektního kola. Také nejvíce ze všech deklarují připravenost nazout kola se zimními pneumatikami při poklesu teploty vzduchu pod +7 stupňů Celsia (na toto pravidlo si vzpomnělo 77 procent dotázaných).

Češi za volantem také nejméně ze všech přiznávají, že nerespektují dopravní značky a světelné signály. Nejméně z nich také přiznalo nedání přednosti v jízdě. Řidiči z České republiky se nebojí ani jízdy po zasněžených silnicích. Statečnější byli jen jejich švédští vrstevníci.

Čerství řidiči riskují: neuvědomují si následky

Současná generace mladých řidičů více riskuje. Podle většiny instruktorů je to tím, že začínající řidiči vyrostli v hektické a netrpělivé společnosti. To je příčinou, že řídí nebezpečněji než předcházející generace. Na třicet procent instruktorů autoškol je přesvědčeno, že ve srovnání s předchozími generacemi pravděpodobně nebudou dnešní začínající řidiči respektovat rady, které obdrželi během výcviku.

Bezpečně na silnicích

Nejčastějšími prohřešky, kterých se novopečení řidiči dopouštějí, jsou telefonování za jízdy, odesílání textových zpráv, brouzdání po internetu či sociálních sítích a rychlá jízda. Mladí muži jsou v tomto směru aktivnější než ženy za volantem. Rovněž tak častěji přiznávají jízdu pod vlivem alkoholu či agresivitu za volantem.

Podle průzkumu si dvě třetiny učitelů autoškol myslí, že za nebezpečné chování mladých řidičů může chybějící povědomí o možných následcích nehod. V autoškolách by tak bylo třeba třeba více výcviku zaměřeného na bezpečné řízení.

Podobně to vidí i žáci autoškol, 47 procent z nich se během výcviku nedozvědělo nic o řešení krizových situací na silnici. A pouze 56 procent z nich se dozvědělo o zásadách úsporné jízdy.

Více kilometrů i hodin

Podle expertů může průzkum instruktorům a autoškolám ukázat, na co se více zaměřit. Chybí seznámení se s krizovými momenty na silnici, ale především najeté hodiny a kilometry. Budoucí čeští řidiči osobních automobilů totiž před svou závěrečnou zkouškou absolvují v optimálním případě 500 kilometrů pod dohledem profesionálního učitele. Aby ovšem čerstvý řidič zvládl potřebné základy samostatné a bezpečné jízdy, měl by v rámci praktické přípravy podle expertů odjezdit alespoň 3 000 kilometrů a za volantem strávit přinejmenším 100 hodin.

„Učitelům autoškol, jejich budoucím klientům i rodičům uchazečů o řidičské oprávnění lze proto vřele doporučit, aby se seznámili s výsledky provedeného průzkumu. Mnohá zjištění pro ně budou překvapující. Pokud k nim přihlédnou, bezpochyby to umožní zvýšit kvalitu řidičské přípravy i bezpečnost nováčků za volantem,“ komentuje odborník na bezpečnost provozu Roman Budský.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Najdete na iDNES.cz