Pomoc při nehodě: polovina lidí zapomene zkontrolovat dýchání

aktualizováno 
Denně dochází na silnicích k vážným nehodám a každý v autoškole absolvuje kurz první pomoci. V praxi však dokáže zraněnému při nehodě správně pomoci málokdo. Jen polovina řidičů by zraněnému zkontrolovala dýchání, 70 procent lidí neví, jak zhodnotit stav zraněného. Situaci má zachránit kampaň Ty to zvládneš.

Po dopravní nehodě mnohdy rozhodují o životě zraněného minuty. Nebojte se pomoci. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Průzkum, který měl odhalit schopnosti řidičů ze čtrnácti evropských zemí poskytnout první pomoc zraněnému při autonehodě, ukázal, že situace je celkem mizerná. Kolem 70 procent řidičů vůbec neví, jak vyhodnotit zdravotní stav zraněného, kterému mají pomoci.

Ty to zvládneš

Celorepubliková kampaň s názvem Ty to zvládneš má podpořit účastníky dopravních nehod v krizových momentech. Jednak jim připomíná důležitý postup při poskytnutí první pomoci, aby se vyvarovali chyb, jednak jim dodává odvahu zasáhnout, neboť spousta lidí se v krizových momentech obává přílišného zásahu při poskytnutí první pomoci. Kampaň spustila Asociace Záchranný kruh v úzké spolupráci s Hasičských záchranným sborem České republiky a ostatními složkami integrovaného záchranného systému a Ministerstvem dopravy ČR – BESIP. Kampaň je spuštěna v rámci projektu „Záchrana života při dopravních nehodách“ za finanční podpory z Fondu zábrany škod ve výši necelé 4 miliony korun.

Zatímco tři čtvrtiny dotázaných si jsou teoreticky vědomy důležitosti kardiopulmonální resuscitace, jen necelá pětina řidičů by zvládla masáž srdce v praxi poskytnout. „Řidiči tápou i v tom, jak účinně zasáhnout, aby se vážně zranění neudusili. Jen polovina z nich má na paměti, že je bezpodmínečně nutné zkontrolovat dýchání,“ doplnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Přitom již po čtyřech minutách hrozí lidem se zástavou dechu smrt.

Jak na první pomoc?

Ze všeho nejdříve zkontrolujte u zraněného, jestli dýchá. U těch, co komunikují, je to poměrně snadné. U zraněných v bezvědomí a bez reakcí je potřeba dostatečné dýchání ověřit. Je potřeba jim zaklonit hlavu a zvednout bradu - tím se uvolní dýchací cesty. „Záklon hlavy je životně důležitý. A pokud máme podezření, že zraněný nedýchá, provedeme záklon hlavy i bez ohledu na to, zda může mít zraněný poraněnou páteř. S poraněním páteře má totiž šanci na život, bez dýchání nikoli,“ upřesnil Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Stav dechu se zjišťuje pohledem i poslechem 10 vteřin. Za tu dobu se musí zraněný alespoň dvakrát nadechnout. Pokud tomu tak není, je třeba okamžitě zahájit srdeční masáž neboli resuscitaci. Resuscitaci není možné provádět v autě.

Fotogalerie

Pokud je to tedy jen trochu možné, vytáhněte zraněného z auta ven na tvrdou podložku. Při srdeční masáži je třeba stlačovat hrudník s frekvencí 100 až 120krát za minutu. Ruce by měly hrudník zatlačit do hloubky 5 až 6 centimetrů. Školený zachránce může kombinovat stlačování hrudníku s umělými vdechy, a to v poměru 30 ku 2.

„Zajištění dýchání, potažmo zahájení resuscitace, je klíčovou podmínkou pro přežití zraněných. Již po čtyřech minutách dochází u nedýchajících osob k nevratnému poškozování mozku a vzápětí jim hrozí smrt. Průměrná doba pro příjezd odborné zdravotnické pomoci na místo dopravní nehody je přitom v Evropské unii 8 až 15 minut. Životy zraněných tak často bývají v rukou jejich laických zachránců,“ upozornil Hutta.

Při poskytnutí první pomoci je důležité hlavně masírovat srdce:

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Najdete na iDNES.cz