Řidiči, pozor na motorkáře z autoškoly, nově musí trénovat sami

aktualizováno 
Autoškoly začaly s výcvikem budoucích motorkářů podle nových pravidel. Řidiči tak v provozu mohou potkávat samotné žáky na motocyklech a jejich doprovod buď na druhé motorce, nebo v automobilu. Žák i učitel jsou přitom označení a mají spolu rádiové spojení.

Nová pravidla, kdy žák po zvládnutí techniky jízdy na motocyklu jezdí v provozu na motocyklu sám a nikoliv spolu s instruktorem, platí od loňského listopadu. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

„Bohužel se řidiči k těmto nepříliš zkušeným účastníkům provozu neumí chovat, což může vést i k nehodám,“ varuje předseda Asociace autoškol Ondřej Horázný. Šoféři by podle něj měli být výrazně více ohleduplní a nevjíždět mezi žáka a učitele.

První nehoda se stala před týdnem v Plzni, kdy se vozidlo vklínilo mezi žáka a jeho učitele, který jej doprovázel. Žák poté, co s ním ztratil učitel vizuální kontakt, zazmatkoval a havaroval. Nehoda naštěstí skončila jen s mírným zraněním.

Nová pravidla, kdy žák po zvládnutí techniky jízdy na motorce jezdí v provozu sám a nikoliv s instruktorem coby spolujezdcem, platí od loňského listopadu. Výcvik však zpravidla začíná až s příchodem teplého počasí.

Běžní řidiči podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti zatím nedokážou žáky a učitele autoškol na silnicích poznat, protože jsou zvyklí, že donedávna vždy seděli za sebou na jednom motocyklu. Doprovodné vozidlo má být přitom označeno cedulkou autoškola. „Chybí ale dostatečná osvěta řidičů, žádnou kampaň k této problematice například dosud neuskutečnilo ministerstvo dopravy,“ dodal.

Nová pravidla řada autoškol kritizovala s tím, že se výcvik zdraží, část z nich během této sezóny původně kurzy vůbec nechtěla otevírat. Částečné zdražení připouští i Horázný, asociace nicméně změnu od začátku podporovala. Zdražení je podle něj důsledkem vyššího počtu odježděných hodin, které budou muset žadatelé absolvovat, ale výsledkem má být více zkušených řidičů motocyklů, což se projeví i na statistikách nehodovosti.

Právě mladí motorkáři jsou podle Budského jednou z nejohroženějších skupin. Ve statistikách počtu nehod začínajících řidičů v přepočtu na ujeté kilometry zaujímá Česká republika druhou nejhorší pozici v rámci Evropy za Rumunskem. Žadatelé o řidičský průkaz by tak podle něj měli již při kurzech v autoškole prokázat, že sami dokážou motocykl řádně ovládat.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Praha patří harleyům, k vidění je i elektrická novinka

Prague Harley Days 2019

Pražské holešovické výstaviště opět patří milovníkům legendárních amerických strojů značky Harley-Davidson. V sobotu...

Jednostopý chameleon, který na silnici mění barvy podle světla

Agresivní chameleon: nový barevný design motocyklů pracuje se světlem.

Možností k vizuálnímu tuningu nabízí motocykly výrazně méně než auta. Přirovnávat práci mnichovského studia impuls.xyz...

Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

I po redukční dietě to je pořádný kus železa, takže první kilometry jsou o...

Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už...

Najdete na iDNES.cz