Podle motorkářů manuál zcela opomíjí důležité věci jako je kontrola pneumatik a brzd a naopak se zaměřuje na malichernosti.
„Není podstatné, jestli jsou na motocyklu kravské rohy, třásně na řídítkách nebo zmenšená poznávací značka. Policie by měla spíše kontrolovat brzdy, pneumatiky nebo tlumiče pérování, což jsou klíčové věci,“ říká jihočeský motorkář Jan Zdeněk.
Podle šéfa dopravních policistů Tomáše Lercha není kritika opodstatněná a příručka má pomoci policistům odhalovat neschválené úpravy motorek. „V žádném případě nelze hovořit o šikaně, máme osnovy dané vyhláškou a jen dohlížíme na jejich dodržování. Co je a není závadou vážnou či nebezpečnou, je na debatu s ministerstvem dopravy,“ říká Lerch.
Příručka je neveřejná a k dispozicí ji mají policisté ve všech krajích. „Je to metodika o tom, jaké nejčastější závady se na motocyklech objevují, jak je identifikovat a kvalifikovat jako vážné či nebezpečné,“ doplňuje Lerch.
Na téměř 130 stranách textu se policisté dočtou o tom, že do designových zrcátek různých tvarů musí vždy jít vepsat kružnici o průměru 78 milimetrů, drát strčený do výfuku se musí po pár centimetrech zarazit, pokud tlumič hluku není „vykuchaný“, a konce spojkových a brzdových pák musí být zakulacené.
Řetěz pohánějící kolo přes řemenice od motoru musí mít vždy kryt, blinkry nesmějí mít červenou barvu a elektrické či motorové koloběžky musí mít zadní odrazky červené barvy.
Policisté si od kontrol slibují snížení úmrtnosti motocyklistů. Jen loni jich na silnicích zemřelo 90. Od roku 1993 do loňského roku byl průměrně každý jedenáctý usmrcený motorkář.