Konkurence se v rozvoji v elektromobility kolem Volkswagenu prohnala a ten se nyní snaží udržet v závěsu. Chce si tak namluvit partnery mezi progresivními čínskými výrobci.
Jedním z možných nově oslovených partnerů je podle informací Handelsblattu francouzská automobilka Renault, jednání se však nacházejí ve velmi rané fázi a nemusejí dospět k výsledku, uvedly zdroje.
Volkswagen se podle agentury Reuters k informacím listu odmítl vyjádřit. Mluvčí Renaultu uvedl, že k dosažení konkurenceschopnosti na trhu s levnými malými elektromobily je kooperace nezbytná. „Vedeme různé rozhovory, ale nic není dokončeno,“ dodal.
„Potenciální synergie mezi těmito dvěma průmyslovými giganty by mohla přinést revoluci v oblasti elektromobility. Cílem tohoto odvážného jednání o průlomovém partnerství je pro obě strany roční produkce dohromady 200 000 až 250 000 vozidel,“ uvádí magazín Autoweek. „Podle Handelsblattu má Volkswagen zájem na spolupráci na platformě pro elektromobil, od níž si slibuje, že učiní jeho vozidla s akumulátory cenově dostupná pro běžné zákazníky.“
Evropské automobilky se nyní zaměřují na vývoj cenově dostupných elektromobilů, protože čelí zostřené konkurenci ze strany americké společnosti Tesla a levných čínských modelů. Průměrná prodejní cena elektromobilů v Evropě v letošním prvním pololetí podle výzkumné společnosti JATO Dynamics činila přes 65 000 eur (zhruba 1,6 milionu Kč), zatímco v Číně jen nepatrně přesahovala 31 000 eur (zhruba 755 000 Kč), píše Reuters.
Francouzský útok na emoce. Nový Renault Twingo rozpoutá retro orgie |
Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume minulý měsíc uvedl, že podnik zatím ohledně výroby elektromobilu za 20 000 eur žádným způsobem nerozhodl. Myslí si, že firma by takový vůz mohla začít vyrábět ve druhé polovině desetiletí.
Volkswagen v březnu představil podrobnosti o vývoji plně elektrického automobilu za 25 000 eur (zhruba 610 000 Kč), který má být uveden na trh do roku 2025. Společnost tehdy uvedla, že pracuje také na elektromobilu za 20 000 eur, ale další informace neposkytla.
Šéf VW: Elektromobil do půl milionu by mohl přijít v druhé polovině dekády |
„Hlavní pákou ke snížení cen elektromobilů je snížení nákladů na baterie,“ řekl Blume.
Volkswagen na podzim jednal s čínským start-upem Zhejiang Leapmotor Technology o přebírání nové platformy pro laciné elektromobily pro Čínu. Německý koncern ale nakonec předběhl konkurenční koncern Stellantis, který se s Leapmotorem dohodl koncem října.
„Volkswagen nedávno uvedl, že vyvine novou platformu pro cenově dostupná elektrická vozidla v Číně, přičemž ke snížení nákladů použije komponenty z místních zdrojů,“ uvádí Autoweek. „Volkswagen usiluje o znovuzískání ztracené pozice na největším světovém automobilovém trhu, kde ztratil svou vedoucí pozici ve prospěch místní společnosti BYD. Nová architektura má být vytvořena speciálně podle potřeb čínských zákazníků pokud jde o akumulátor i elektrický pohon. Čínští kupující nových aut jsou mladší, technicky zdatní a mají rádi digitální zážitky i ve svých vozech. Využití takovýchto vozidel v Evropě je proto nepravděpodobné.“
Rvačku o čínský start-up vyhrál Stellantis. Osedlal si draka, kterého vypustí i v Evropě |
Magické hranice
Automobilky aktuálně nabízí elektromobily větších velikostí vyšších cenových kategorií. To ovšem brzdí rozmach bateriových aut, protože auta na cenové úrovni od 30 tisíc eur jsou pro mnoho zákazníků stále nedostupná.
Výrobci se tedy nyní pracují na projektech aut pod 25 či dokonce 20 tisíc eur, stejně jako Volkswagen.
Hyundai chystá koncem příštího roku uvést do Evropy malý elektromobil Casper EV s cenou od 22 tisíc eur.
Americká automobilka Tesla už slovy svého šéfa Elona Muska oznámila, že plánuje ve svém německém závodě u obce Grünheide nedaleko Berlína vyrábět elektromobil za 25 000 eur. Stejně tak Stellantis, který řešení „lidové elektromobility“ ukázal na novém modelu e-C3. Dacia už delší dobu nabízí v Číně vyráběný malý elektromobil Spring, který je nejlevnějším(s výhradami) plnohodnotným bateriovým vozem na evropském trhu.
Konkurence čínské láci bude z Trnavy. Citroën řeší elektromobilitu chudých |
Konec nadvlády
Volkswagenu se původní plány, že bude i v oblasti elektromobilů v podstatě soběstačný, rozsypaly jako domečky z karet. Největší evropská automobilka chtěla být kvůli úsporám dodavatelem platforem, baterií a dalších komponent pro konkurenční značky. Zprvu to vypadalo nadějně, neboť jeho platformu MEB převzal Ford kvůli urychlení elektrifikace pro svůj evropský elektrický crossover Explorer. Je prvním ze dvou elektromobilů od Fordu, které používají platformu a baterie dodávané skupinou VW. Pro další se ovšem chtějí Američané již spolehnout na vlastní síly.
Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc |
Ukazuje se ovšem, že platforma německého koncernu není takový hit, asijští výrobci umí nabídnout modernější techniku. Volkswagen tak musel upravit svou strategii elektrifikace a stále více se orientuje na outsourcing.
V srpnu letošního roku tak dorazily informace o spolupráci koncernu VW se společností Hyundai Mobis, divize automobilky Hyundai dodávající díly a vyvíjející nové technologie a software. Jedná se o šestého největšího světového dodavatele pro automobilový průmysl.
Škoda a VW si půjčí techniku elektroaut od Hyundaie |
Korejci budou Volkswagenu dodávat sestavu bateriového systému (tzv. BSA), tedy bateriovou sadu, systém správy baterií a tepelný management. Tato sestava má být integrována do platformy malých koncernových elektromobilů nové generace, které bude Volkswagen vyrábět ve Španělsku pod značkami VW, Cupra a Škoda.
Premiéra elektrického fordu pro Evropu. Influencerka s ním objede svět |
Nasadit čínské tempo
„Značka Volkswagen plánuje do roku 2026 celosvětově představit 10 dalších modelů elektromobilů a urychlit dobu uvádění nových modelů na trh ze současných čtyř let tak, aby se přiblížila 2,5letému průměru u čínských konkurentů,“ píše Autoweek. „Pro udržení ziskovosti chce optimalizovat náklady, například radikálním snížením výrobních nákladů na komunikační systémy ve voze, a dosáhnout potřebný objem produkce. Volkswagen propojuje své vývojové projekty v rámci tří společných podniků se SAIC, FAW a JAC Motors, přičemž vývojová centra v Číně už nespolupracují s vývojáři v Německu.“
Volkswagen a ambiciózní čínská elektromobilka Xpeng v srpnu oznámily partnerství za účelem společného vývoje bateriových vozidel na platformě Edward, kterou vyvinul Xpeng.
Volkswagen také oznámil, že rozšíří spolupráci mezi svou značkou luxusních automobilů Audi a místními partnery FAW a SAIC. Partnerství jsou zaměřena na vývoj nových modelů.