Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rvačku o čínský start-up vyhrál Stellantis. Osedlal si draka, kterého vypustí i v Evropě

  12:00
Tak se dělá byznys! Automobilová skupina Stellantis předběhla Volkswagen a dohodla se na koupi 21% podílu ve společnosti čínského výrobce elektromobilů Leapmotor. Trefila tím hned dvě mouchy jednou ranou. Bude mít přístup ke špičkovým elektromobilním technologiím a získala i zajímavou obchodní příležitost v globálním měřítku. Číňané zase budou moci využívat distribuční, ale i výrobní síť Stellantisu.

Nemůžeš-li je porazit, spoj se s nimi. Tohoto hesla se drží i Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis, která v Číně v uplynulých letech z tamního trhu téměř zmizela. Nyní cítí příležitost na novou šanci. Koupí 21% podílu v čínském výrobci elektromobilů Zhejiang Leapmotor Technologies za 1,5 miliardy eur (37,1 miliardy Kč) se jí otevírají nové možnosti, a to nejen v Číně.

„Jsme přesvědčeni, že nastal ideální čas aktivně přispět ke strategii mezinárodní expanze společnosti Leapmotor, jednoho z nejvýraznějších nových podniků v oblasti elektromobilů, který stejně jako my cílí na technologie,“ prohlásil Tavares, zkušený obchodník a manažer. Poté, co koupil od General Motors po dlouhá léta prodělečný Opel, ho totiž obratem proměnil v ziskovou společnost.

I v případě nové čínské anabáze cítí velkou příležitost. V rámci transakce vznikne společný podnik Leapmotor International se sídlem v Nizozemsku, ve kterém bude mít Stellantis 51% podíl a jmenuje generálního ředitele. Nová jednotka bude mít výhradní práva na vývoz, prodej a výrobu produktů Leapmotor mimo Čínu. S vývozem by měl začít již ve druhé polovině příštího roku. Partnerství pomůže Stellantisu rozšířit nabídku elektromobilů a splnit cíle, podle kterých mají do roku 2030 činit elektromobily veškerý jeho prodej v Evropě a polovinu prodeje v USA.

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

Někteří analytici jsou ovšem skeptičtí k tomu, že podobná partnerství s menšinovým podílem mohou pomoci zavedeným zahraničním automobilkám zlepšit jejich upadající prodej v Číně, uvedla agentura Reuters. Tyto investice jim umožní spíše přístup k novějším technologiím, které nejsou schopny vyvinout vlastními silami. Generální ředitel šanghajské poradenské společnosti Automobility Bill Russo uvedl, že „úspěšných partnerství v automobilovém průmyslu je málo a často se rozpadají, když se zájmy rozcházejí“.

Win-win řešení

Leapmotor je podle prodeje v Číně devátým největším prodejcem aut označovaných jako New Energy Vehicles (NEV), kam patří čistě elektrická auta, ale i hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem. Společnost se snaží poskytovat licence na své platformy pro elektromobily a další aktiva zavedeným zahraničním automobilkám, aby získala hotovost. Nedávno uvedla, že potřebuje pětinásobné zvýšení prodeje, aby přežila v konsolidujícím se odvětví elektromobilů. O automobilku založenou v roce 2015 se zajímal také koncern Volkswagen, měl – stejně jako Stellantis – zájem o platformu Leapmotoru pro elektrické vozy.

Čínský start-up se profiloval jako malá, ale dynamická firma, která vlastními silami s využitím moderních čipů firmy Qualcomm vyvinula technologii se zaměřením na efektivní spolupráci mezi hlavními součástmi elektrických aut. Její tzv. čtyřlístková architektura využívá centrální superpočítačovou platformu, která inovativně integruje oblasti kokpitu, pilota, pohonu a karoserie, čímž údajně dochází k prvnímu propojení těchto čtyř oblastí v automobilové branži. Evoluce celého auta je možná upgradováním vzduchem na dálku pouze pomocí centrálního superpočítačového softwaru pro celé vozidlo bez přerušení služeb. Moderní výpočetní technika navíc umožnila zkrátit celkovou délku kabeláže auta na pouhých 1,5 km, což je podle firmy nejlepší v oboru.

Jeep a Fiat z Číny. Stellantis zvažuje spojení s čínskou elektromobilkou

Technologické znalosti čínské společnosti se mají v nadcházejících letech stát druhým největším zdrojem jejích příjmů. Inteligentní palubní systém maximalizuje možnosti čipu Qualcomm Snapdragon 8295, čímž poskytuje kokpitu robustní výpočetní výkon a zajímavý zákaznický zážitek. Nově vyvinutý inteligentní operační systém pro stolní počítače Leap OS je vhodný pro různé jízdní scénáře a umožňuje přizpůsobitelná nastavení tak, aby vyhovovala různým vzorům používání.

Do roku 2030 by partnerství mělo pomoci udat ročně mimo Čínu kolem 500 000 vozů. Leapmotor si současně klade za cíl prodávat na domácím čínském trhu 1 milion aut ročně. Loni tato značka prodala 111 000 aut. V porovnání s hlavními hráči se tedy zatím nejednalo o nijak velké objemy. Silnou pozici má zejména v méně rozvinutých regionech a menších městech, která jsou často přehlížena velkými výrobci elektromobilů.

Leapmotor získává přístup k distribuční síti Stellantisu a potenciálně i její výrobní síti. V Evropě má být nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně na relativně dostupné elektromobily. Na starém kontinentu již letos začala zkoušet své štěstí. Malý hatchback T03 se začal prodávat ve Francii ještě před uzavřením partnerství se Stellantisem. A na mnichovské výstavě IAA Mobility se velké pozornosti těšila nejen nové elektrické SUV C10, ale i moderní platforma Leap 3.0, v níž jsou bateriové články umístěny přímo v podvozku vozidla a nikoli v obvyklých bateriových modulech. Platforma disponuje 800V architekturou, umožňuje pohon zadních nebo všech čtyř kol a může být vybavena elektromotory o výkonu od 170 kW (231 k) do 250 kW (340 k).

Z odpůrce se stal obhájce Číňanů

Portfolio skupiny Stellantis, která vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzského konkurenta PSA, tak již praská ve švech. Skupinu tvoří 16 značek: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram a Vauxhall. Prostřednictvím Leapmotoru tedy v příštím roce přibude sedmnáctá. Společný podnik zahájí dodávky do Evropy v druhé polovině roku 2024. A následovat mají další globální trhy. Stellantis by prý také mohl využít své evropské průmyslové závody k výrobě čínských vozidel: „Je to pro nás i pro ně skvělá příležitost expandovat.“

VW v Číně shání techniku pro elektromobily, nově jedná s dravým start-upem

„Čínská ofenziva je vidět všude,“ řekl novinářům u příležitosti uzavření dohody Tavares. „Díky této dohodě z ní můžeme těžit, místo abychom se stali její obětí.“ Tavares byl přitom v minulosti hlasitým kritikem levnějšího čínského dovozu do Evropy. Nyní řekl, že dohoda s Leapmotor nedělá ze Stellantisu „trojského koně“ a Evropská komise za její snahu vyšetřovat čínský dovoz, zda nevyužívá nelegální státní subvence, kritizoval. „Máme rádi konkurenci. Zahájit vyšetřování není nejlepší způsob, jak tyto otázky řešit,“ řekl v této souvislosti šéf Stellantisu.

Tavaresovi je jasné, že bez relativně dostupných elektromobilů nelze dosáhnout žádného průlomu na evropském trhu. Stellantis stále hledá způsoby, jak snížit vysoké náklady na elektromobily. Výroba elektromobilů je podle něj asi o 40 procent dražší, než odpovídající modely se spalovacím motorem. Nový Citroën ë-C3 z Trnavy by měl být od začátku ziskový. Úspory z rozsahu umožní i odvozený crossover a také alternativy pod značkami Fiat a Opel.

Podle údajů společnosti Dataforce je momentálně největším prodejcem elektromobilů v Evropě skupina Volkswagen před Teslou a Stellantisem. Pomůže to nová akvizice změnit? Těžko říci. Ale ze strategického a finančního hlediska to byl určitě výborný tah, který vynaloženou investici zúročí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Faceliftovaná Dacia Spring

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže...

Elektroauta se pečovatelům prodraží, ani s dotací se jejich koupě nevyplatí

Ne vždy vyhovují Elektroauta a hybridy mají nejen pro pečovatelky z menších...

O „svatého“ tažení Evropské unie proti autům se spalovacími motory už jsou zapojeni i tuzemští...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Yangwang U9 na autosalonu v Pekingu

VIDEO Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu Kč), aby si vybudovala...

Dobíjecích stanic pro elektroauta přibývá, ČEZ jich letos postavil téměř sto

Nová ultrarychlá dobíjecí stanice ČEZ na dálnici D1

Za první šest měsíců přibylo v České republice více než pět tisíc čistě bateriových elektromobilů,...

  • Nejčtenější

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

Premium

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní leasing. Podle zprávy agentury Reuters však této formě financování elektroaut hrozí zhroucení. České...

3. září 2024

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chystá zátah na STK, speciální inspekce bude lovit auta v provozu

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s Policií ČR a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční...

5. září 2024  13:24,  aktualizováno  14:50

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Premium

Vedení koncernu Volkswagen obhajovalo ve středu na setkání se zaměstnanci úsporný plán pro hlavní stejnojmennou značku. Aby firma přežila přechod na elektromobily, musí méně utrácet, uvedl finanční...

5. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Itálie táhne do boje proti zákazu spalovacích motorů v EU od roku 2035

Premium

Plán Evropské unie zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035 by měl být přezkoumán, apelují Italové. Bývalý italský premiér Mario Draghi ve své zprávě Evropské unii varuje před...

11. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

Nová sleva na pokutě pro Číňany. Cla pro elektroauta i Teslu ještě poklesnou

Evropská unie plánuje snížit konečná dodatečná cla na elektromobily z Číny, po zohlednění připomínek jednotlivých společností by maximální sazba měla činit 35,3 procenta. S odvoláním na informované...

10. září 2024

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...