Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Škoda je pod útoky koncernu VW, tlačí na šetření, zlobí se odbory

  12:00
„Škoda není v současné době v ideální pozici. Ze strany koncernu Volkswagen je na ni neustále podnikán útok, který zpochybňuje výsledky a existenci společnosti Škoda,“ varuje předák škodováckých odborářů Jaroslav Povšík a apeluje na obnovené představenstvo značky, aby bránilo značku před nereálnými úsporami.

Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady Odborů KOVO | foto: Škoda Auto

„Diskutovali jsme o opatřeních týkajících se koronaviru, o starostech s dodávkami úzkoprofilových dílů a nejsložitější částí rozhovoru byl stále přetrvávající útok ze strany Volkswagenu všemi směry – například náš obchodní model v Číně, náklady, zachování produktové řady či dynamizace hospodářského výsledku. Korunou toho všeho byl nesmyslný model redukce nákladů à la Volkswagen,“ říká v rozhovoru pro magazín odborů Škody jejich předák Jaroslav Povšík o setkání s předsedou představenstva Thomasem Schäferem

Trable v Číně

Škoda se aktuálně potýká s velkým propadem na čínském trhu. Ten se aktuálně zotavuje po zastavení prodejů kvůli koronaviru, ovšem prodeje Škody tam padají, meziročně se podíl značky na tamních prodejích propadl z 1,31procentního podílu v roce 2019 (1,52 v roce 2018) na 0,76 za rok 2020, stojí ve statitsikách Car Sales Base. Vyjádřeno čísly: v roce 2018 (nejlepším v historii) prodala Škoda v Číně přes 350 tisíc aut, v loňském roce 150 tisíc. Jedním z hlavních důvodů má být velký úspěch nové značky Jetta, kterou VW vytvořil pro Čínu. Laciná značka vytvořená v joint-venture FAW-VW v prvním plném roce prodejů Škodu předehnala a podle analytiků trhu bude muset česká značka v Číně změnit strategii. Stojí za pozornost, že staronový člen představenstva Škody Martin Jahn byl právě v uplynulých letech v nejvyšším vedení FAW-VW (čtěte zde).

„Takovýto model lze aplikovat jen tam, kde jsou náklady opravdu nabobtnalé. Ve Škodě jsme již po několik dekád procházeli výraznou redukcí nákladů. Dokonce kdybychom se podrobili tomuto diktátu, tak bychom nemohli adekvátně splnit zadané projekty, jako jsou Indie 2.0, Rusko, Magreb a další,“ upozorňuje Povšík s tím, že doufá, že obnovené představenstvo (Škoda oznámila změny ve vedení v tomto týdnu) proti plánům na zeštíhlování pro nejbližší roky zasáhne.

Předseda Thomas Schäfer při našem setkání takto statečný byl, abychom toto odmítli,“ říká Povšík pro týdeník Škodovácký odborář s tím, že Škoda již má mnohem nižší náklady než Volkswagen. „Rozdíl zůstává v přidané hodnotě a celkové produktivitě. „V tom na Škodu nikdo nemá. Už dříve jsem někdejšímu předsedovi představenstva Volkswagenu Martinovi Winterkornovi (ve funkci skončil s vypuknutím aféry Dieselgate v roce 2015 - pozn. red.) vyprávěl, že když máme deset zaměstnanců a každý z nich firmě vydělá milion, tak pokud snížíme počet zaměstnanců na šest, vydělá firma jen šest milionů,“ říká odborový předák.

Jaroslav Povšík, předseda Podnikové rady Odborů KOVO

Navrhovaný úsporný model by podle Povšíka „přijali pouze patolízalové, kteří to se Škodou nemyslí dobře a neznají její nákladovou strukturu a potenciál“.

Na Povšíkovy výpady reaguje vedení Škody obecným prohlášením: „Zejména v těchto náročných dobách je pro nás optimalizace nákladů stěžejním prvkem k zajištění dlouhodobého růstu společnosti. Investujeme s rozvahou a stanovujeme si priority dvakrát pečlivěji, přičemž promyšleně řídíme své peněžní toky i likviditu.“

Podle informací iDNES.cz probíhají postupná úsporná opatření ve Škodě průběžně už několik let. Aktuální vývoj ovšem silně ovlivňuje koronavirová pandemie. Že je tlak na šetření intenzivnější, potvrzuje hlas přímo z výrobní linky. „Odbory i zaměstnance štve takzvané rácio VD (výrobních dělníků), kdy je na letošní rok v Lakovně A stanoven cíl uspořit 60 pracovníků. To je zcela nereálné číslo. Jen pro představu - v roce 2018 bylo rácio 36, v roce 2019 to bylo 28, a 27 v roce 2020... Provoz Lakovny A je optimalizován přes 20 let a skutečně je už málo pracovišť, kde by se dalo dál šetřit,“ stojí v hlášení z lakovny v Mladé Boleslavi ve Škodováckém odboráři.

Úspěšná Škoda má změnit směr, novou cestu bude hledat těžko

ANALÝZA

Škoda musí upravit směřování, velí šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Čtěte více

Kromě propadu prodejů a zisku kvůli koronavirové uzávěře se v autoprůmyslu sešlo aktuálně více faktorů, které extrémně mění situaci. V letošním roce budou muset automobilky platit pokuty za nesplněné emisní cíle za rok 2021; Volkswagenu, do kterého Škoda Auto patří, takto hrozí pokuta přes 2,5 miliardy eur, už v uplynulém období si tedy vytvářel rezervy.

Problémem je také nedostatek komponent pro výrobu (Škoda má kupříkladu velké zpoždění ve výrobě fabií kvůli chybějícím radarům), celosvětově je málo čipů, kterých automobilky potřebují obrovské množství. Volkswagen navíc aktuálně investuje velké prostředky na konverzi svých továren pro výrobu elektromobilů.

  • Nejčtenější

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chce koupit přes sedm set elektromobilů za tři čtvrtě miliardy korun

Ministerstvo financí jako centrální zadavatel vypsalo dvě zakázky na nákup až 711 elektromobilů v rámcových smlouvách...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škola karavaningu: nomádský rituál a louhování kávy v zavařovačce

Pokud se na cestách karavanem chcete vzdát kávy, tak ani nevyrážejte. Kafe je zákon. Nomádská tekutá bible. Poradíme...

Mercedes žádá majitele tří set tisíc aut, aby nejezdili. Brzdy mohou selhat

Automobilka Mercedes-Benz upozornila majitele víc než 292 000 jejích vozů ve Spojených státech, aby s nimi nejezdili....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...