Neděle 28. února 2021, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. února 2021 Lumír

Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta přes 2,5 miliardy

  15:10aktualizováno  15:52
Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily osobních aut loni nesplnila cíle Evropské unie stanovené pro emise oxidu uhličitého (CO2). Automobilka snížila emise u své flotily v EU zhruba o 20 procent na 99,8 gramu na kilometr (g/km). To je však stále 0,5 g/km nad cílem, oznámila automobilka.

Emisní laboratoř Škody Auto | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

„Těsně jsme minuli cíl pro vozový park za rok 2020, překazila to pandemie covidu-19,“ uvedl generální ředitel Herbert Diess. Doufá ale, že automobilka cíl splní letos, protože její hlavní značky přicházejí s novými elektrickými modely. Limit se loni podařilo splnit u hlavní značky Volkswagen a luxusní značky Audi.  Podle mluvčího automobilky nesplnění cíle odpovídá pokutě více než 100 milionů eur. Počítání pokut za emise ovšem ještě  potrvá, automobilky se je dozvědí až na podzim (čtěte podrobnosti zde).

Evropští politici prosadili omezení emisí výfukových plynů. Automobilky se proto pustily do vývoje nízkoemisních technologií, protože v případě nesplnění limitů jim hrozí pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad limitem za každé prodané auto (platí pro auto o hmotnosti 1 380 kg, pro jiné hmotnosti se emisní limit přepočítává - jak se emisní pokuty počítají čtěte zde).

V automobilkách tak teď shromažďují data. Podle informací iDNES.cz z koncernu Volkswagen budou potřebné kompletní údaje za jeho jednotlivé značky pohromadě do konce února. „Koncern bude prezentovat flotilová data jako celek za celou skupinu VW,“ uvádí zdroj z automobilky. V průběhu jara data automobilka pošle Evropské komisi a ta má několik měsíců na konzultaci dat s automobilkami pro jejich očištění od sporných hodnot (duplicitní VIN v různých databázích a podobně). Následně má komise další čas na finalizaci, finální výši pokut za rok 2020 se tak automobilky dozví nejspíš až na podzim letošního roku.

Značka Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, už v prosinci loňského roku avizovala, že limit pro rok 2020 nesplní.  Samotný šéf koncernu Herbert Diess v listopadu řekl, že jim ke splnění chybí „gram, nebo tak nějak“ (více zde).

Volkswagen omezuje nabídku vozů se spalovacím motorem a přestavuje více továren na výrobu elektrických vozů. Už dříve uvedl, že přísnější emisní cíle v Unii ho donutí do roku 2030 zvýšit podíl prodeje hybridních a elektrických aut v Evropě na 60 procent z předchozího cíle stanoveného na 40 procent.

Volkswagen uvedl, že dodávky elektrických aut do zemí EU, Británie, Norska a na Island loni zvýšil více než čtyřnásobně na 315 400 vozů. To z něj dělá jedničku na trhu s elektrickými vozy v západní Evropě se zhruba čtvrtinovým podílem.

Němečtí konkurenti Daimler a BMW již oznámili, že se jim díky vyššímu prodeji elektrických aut limity CO2 podařilo splnit.

Automobilky volí v přístupu k emisním pokutám různé strategie. Legislativa například umožňuje vytvářet účelová spojenectví, ve kterých automobilka splňující s rezervou svůj limit „volné“ emise přepustí (obvykle za úhradu) jiné. Třeba Land Rover už loni oznámil, že si na pokutu připravil finanční rezervu ve výši 90 milionů liber. Britská automobilka uvedla, že se při snižování emisí CO2 dostala do skluzu kvůli zpoždění uvedení některých hybridních a plug-in hybridních variant svých modelů. 

Naopak od Fordu zavolali starým známým od Volva. Švédská automobilka, kterou Ford prodal v roce 2010 čínskému koncernu Geely, je díky mohutné elektrifikaci portfolia a skladbě prodejů se svou emisní bilancí v klidu, může si tedy prodejem „odpustek“ přivydělat. Podobně je na tom Toyota, která se zas o své „volné emisní gramy“ podělí pravděpodobně s Mazdou.

Mohutné tažení proti emisím odstartovala před pěti lety aféra Dieselgate. Volkswagen v roce 2015 přiznal, že podváděl s emisními testy u vozů s naftovým motorem. Skandál automobilku stál na pokutách a opravách vozů více než 30 miliard eur. Většinu zaplatila v USA, uvedla agentura Reuters. Od té doby se automobilky neúspěšně brání překotnému a často nereálnému snižování emisních limitů.

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro Euro 7 má být podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové jedním z hlavních úkolů pro rok 2021 (čtěte podrobnosti).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Stejná konstrukce, jiný výsledek. V čem jsou tlumiče dnešních aut lepší?

Premium Svět aut v posledních deseti patnácti letech prochází překotným vývojem, nejrůznější vylepšení se týkají všech...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Autozápisník: Jeep je na mušce indiánů a šéf VW se dal na youtubering

Premium Čerokézové již dále nechtějí, aby bylo jejich jméno vláčeno blátem na bocích jeepů, Herbert Diess fušuje do řemesla...

Osudová třiadvacítka. Pro motocyklovou legendu znamenala radost i smrt

Za řídítky byl skvělý, jinak by nemohl být dvojnásobným mistrem světa. Ale jednu věc uměl Fausto Gresini řídit ještě...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...