Středa 18. května 2022, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 18. května 2022 Nataša

Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta přes 2,5 miliardy

  15:10aktualizováno  15:52
Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily osobních aut loni nesplnila cíle Evropské unie stanovené pro emise oxidu uhličitého (CO2). Automobilka snížila emise u své flotily v EU zhruba o 20 procent na 99,8 gramu na kilometr (g/km). To je však stále 0,5 g/km nad cílem, oznámila automobilka.

Emisní laboratoř Škody Auto | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

„Těsně jsme minuli cíl pro vozový park za rok 2020, překazila to pandemie covidu-19,“ uvedl generální ředitel Herbert Diess. Doufá ale, že automobilka cíl splní letos, protože její hlavní značky přicházejí s novými elektrickými modely. Limit se loni podařilo splnit u hlavní značky Volkswagen a luxusní značky Audi.  Podle mluvčího automobilky nesplnění cíle odpovídá pokutě více než 100 milionů eur. Počítání pokut za emise ovšem ještě  potrvá, automobilky se je dozvědí až na podzim (čtěte podrobnosti zde).

Evropští politici prosadili omezení emisí výfukových plynů. Automobilky se proto pustily do vývoje nízkoemisních technologií, protože v případě nesplnění limitů jim hrozí pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad limitem za každé prodané auto (platí pro auto o hmotnosti 1 380 kg, pro jiné hmotnosti se emisní limit přepočítává - jak se emisní pokuty počítají čtěte zde).

V automobilkách tak teď shromažďují data. Podle informací iDNES.cz z koncernu Volkswagen budou potřebné kompletní údaje za jeho jednotlivé značky pohromadě do konce února. „Koncern bude prezentovat flotilová data jako celek za celou skupinu VW,“ uvádí zdroj z automobilky. V průběhu jara data automobilka pošle Evropské komisi a ta má několik měsíců na konzultaci dat s automobilkami pro jejich očištění od sporných hodnot (duplicitní VIN v různých databázích a podobně). Následně má komise další čas na finalizaci, finální výši pokut za rok 2020 se tak automobilky dozví nejspíš až na podzim letošního roku.

Značka Škoda, která je součástí koncernu Volkswagen, už v prosinci loňského roku avizovala, že limit pro rok 2020 nesplní.  Samotný šéf koncernu Herbert Diess v listopadu řekl, že jim ke splnění chybí „gram, nebo tak nějak“ (více zde).

Volkswagen omezuje nabídku vozů se spalovacím motorem a přestavuje více továren na výrobu elektrických vozů. Už dříve uvedl, že přísnější emisní cíle v Unii ho donutí do roku 2030 zvýšit podíl prodeje hybridních a elektrických aut v Evropě na 60 procent z předchozího cíle stanoveného na 40 procent.

Volkswagen uvedl, že dodávky elektrických aut do zemí EU, Británie, Norska a na Island loni zvýšil více než čtyřnásobně na 315 400 vozů. To z něj dělá jedničku na trhu s elektrickými vozy v západní Evropě se zhruba čtvrtinovým podílem.

Němečtí konkurenti Daimler a BMW již oznámili, že se jim díky vyššímu prodeji elektrických aut limity CO2 podařilo splnit.

Automobilky volí v přístupu k emisním pokutám různé strategie. Legislativa například umožňuje vytvářet účelová spojenectví, ve kterých automobilka splňující s rezervou svůj limit „volné“ emise přepustí (obvykle za úhradu) jiné. Třeba Land Rover už loni oznámil, že si na pokutu připravil finanční rezervu ve výši 90 milionů liber. Britská automobilka uvedla, že se při snižování emisí CO2 dostala do skluzu kvůli zpoždění uvedení některých hybridních a plug-in hybridních variant svých modelů. 

Naopak od Fordu zavolali starým známým od Volva. Švédská automobilka, kterou Ford prodal v roce 2010 čínskému koncernu Geely, je díky mohutné elektrifikaci portfolia a skladbě prodejů se svou emisní bilancí v klidu, může si tedy prodejem „odpustek“ přivydělat. Podobně je na tom Toyota, která se zas o své „volné emisní gramy“ podělí pravděpodobně s Mazdou.

Mohutné tažení proti emisím odstartovala před pěti lety aféra Dieselgate. Volkswagen v roce 2015 přiznal, že podváděl s emisními testy u vozů s naftovým motorem. Skandál automobilku stál na pokutách a opravách vozů více než 30 miliard eur. Většinu zaplatila v USA, uvedla agentura Reuters. Od té doby se automobilky neúspěšně brání překotnému a často nereálnému snižování emisních limitů.

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro Euro 7 má být podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové jedním z hlavních úkolů pro rok 2021 (čtěte podrobnosti).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Autofotka týdne: Putinovy limuzíny s uříznutou střechou defilovaly v Moskvě

Událostí uplynulého týdne byla jednoznačně tradiční přehlídka v Moskvě. Kromě Putina, 11 tisíc vojáků a 131 vojenských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Malá kolečka a velký charakter. Zelené žihadlo nás překvapilo

Elektrická koloběžka Vsett 9+ nám v redakčním testu předvedla svou všestrannost. Zvládne nejenom město, ale i kopce, a...

Jediný svého druhu. Toyota Land Cruiser je nezdolný hroch

Výjimečné, specifické auto, které nezapadá do žádné škatulky. Takový je první dojem, pokud usednete do Toyoty Land...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Favoritem za hokejem: svištíme Polskem a hovíme si

V technickém průkazu, ještě v tom starém knížkovém formátu A5, má náš favorit psanou maximálku sto padesát kilometrů v...

Škola karavaningu: nomádský rituál a louhování kávy v zavařovačce

Pokud se na cestách karavanem chcete vzdát kávy, tak ani nevyrážejte. Kafe je zákon. Nomádská tekutá bible. Poradíme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...