Enyaq za 16 tisíc. Měsíčně. Elektrovozy jsou drahé, značky tak tlačí leasing

  13:00
O zdražování aut už toho bylo popsáno víc než dost. Nad milion koupíte v Česku mnohem víc aut než pod 400 tisíc. Automobilky si to uvědomují a začínají místo nákupu za hotové klást mnohem větší důraz na finanční služby. Konkrétně na operativní leasing.

Příkladem je třeba Škoda, která aktuálně nabízí model Enyaq iV 80 za 15 990 Kč měsíčně bez DPH, a to formou operativního leasingu. Takže po uplynutí dohodnuté doby vám auto nezůstává, ale musíte ho vrátit.

Tuzemské zastoupení Škoda Auto komunikuje nabídku na Enyaq jako podporu elektromobility. Tento trend je všeobecný. „Ceníková cena už u některých modelů není klíčová. Musíme s klientem řešit i jiné parametry, třeba měsíční splátka, výše úrokové sazby či náklady na provoz. Hlavně neexistuje jednotný přístup. Neexistuje jeden klient, ale desítky různých klientů, z nichž každý má jiný přístup a jiné potřeby,“ řekl Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR.

Prodávat zákazníkům nové auto s cenovkou v řádu několika set tisíc korun nebo i za milion a víc se přece jen komunikuje o něco hůř, než informace typu „naše auto můžete mít už za 15 tisíc“. Operativní leasing proto čekají zlaté časy. Není ničím novým a dosud ho využívaly hlavně firmy. Jeho výhodou je, že nemusíte mít žádnou velkou hotovost do začátku, na rozdíl od finančního leasingu neplatíte na začátku žádnou akontaci, ale auto používáte pouze za předem dohodnutou měsíční splátku. Další výhodou je, že v této ceně se můžete dohodnout prakticky veškeré služby spojené s provozem auta kromě paliva. Dohromady zaplatíte během sjednané doby samozřejmě víc, než o kolik klesne zůstatková cena vozu, ale je to daň za komfortní služby a nulovou investici do začátku. Po uplynutí sjednané doby vám ovšem auto nezůstává, vracíte ho leasingové společnosti.

Aktuální konkrétní nabídka Škodovky na operativní leasing Enyaqu iV 80 činí měsíční i 15 990 Kč bez DPH při době pronájmu 36 měsíců a nájezdu 15 000 km ročně, což je částka korespondující s leasingovou splátkou podobně vybaveného vozu Škoda Kodiaq. „Zpřístupňujeme tímto krokem elektromobilitu širšímu okruhu zájemců. Vůz na leasing se po 3 letech vrací, zcela tak odpadají například obavy ze stárnutí baterie. V ceně splátky je obsažen i záruční a pozáruční servis po celou dobu pronájmu, pojištění PLUS, povinné ručení, havarijní pojištění a pojištění skel, stejně jako sada kompletních zimních kol včetně jejich přezutí a uskladnění,“ potvrzuje výše uvedené Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.

Nová „akční“ cena leasingu je skutečně o něco nižší, než jaké panují na trhu aktuálně podmínky, ale rozhodně nejde o zlevnění v řádu desítek procent. Například první nabídka, která nám vyjela z internetu, činí na stejný model 16 485 Kč bez DPH při době pronájmu 36 měsíců a nájezdu 10 tisíc kilometrů ročně. Leasingová splátka ale koresponduje se srovnatelnými modely vybavenými konvenčním spalovacím motorem. V tom má Škoda pravdu.

Podíl operativního leasingu na auta za pět let stoupl na 44 procent

Podíl operativního leasingu na způsobu pořízení nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku vzrostl za posledních pět let o 16 procentních bodů na 44 procent. Znamená to, že téměř každé druhé nové auto na trhu bylo pořízeno touto formou. Vyplývá to z informací České leasingové a finanční asociace.

Prudký nárůst podílu operativního leasingu byl zejména mezi lety 2019 a 2020, tedy na začátku covidové epidemie. V té době se ale zároveň výrazně propadl celkový prodej nových vozů, takže i když podíl leasingu vzrostl, absolutní počet takto pořízených vozů se v letech 2020 až 2022 příliš nezvyšoval. Výraznější absolutní nárůst lze vzhledem k vývoji v prvním čtvrtletí čekat až letos.

Měnil se také podíl privátních zákazníků na celkovém trhu. Ti například u Toyoty tvořili v roce 2019 zhruba 64 procent, v současnosti je to 21 procent. Většinu aut tak u Toyoty nyní pořizují firmy. Podobné je to i u dalších značek. Prodej aut firmám tvoří 74,5 procenta celkového trhu.

„Aktuální data ukazují, že operativní leasing je u zákazníků stále vyhledávanější. Nejčastější jsou smlouvy na 36 měsíců a následuje 48 měsíců. Naopak podíl krátkodobých smluv v délce 12 nebo 24 měsíců je na ústupu,“ uvedl Petr Najman, manažer Kinto One od Toyoty.

Největšími hráči na trhu jsou ŠkoFin, ALD Automotive, Arval CZ a Lease Plan. Nový hráčem na trhu je od loňska právě Kinto One od Toyoty. Ta ponechává vůz celou dobu životního cyklu v autorizované síti automobilky. Zákazník si přebere auto u svého prodejce a tam se následně vrací řešit servisní, pneuservisní i pojistné události. Za vůz platí fixní měsíční částku.

Nejčtenější

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Nezastavujte na první pumpě. Tady Češi tankují levně cestou do Chorvatska

Plánujete letošní dovolenou v Chorvatsku, a to autem? Rozhodně se vyplatí si pečlivě naplánovat nejen trasu, ale i zastávky na tankování. Ceny benzínu a nafty se totiž napříč Evropou, ale dokonce i v...

18. července 2025

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

18. července 2025

Středoevropský autoprůmysl bude v Evropě víc slyšet, centrem bude Česko

Exkluzivně

Národní automobilové asociace České republiky, Polska, Rumunska a Slovenska vytváří v rámci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) skupinu, která má intenzivněji hájit zájmy středo a...

18. července 2025

Trasa do Chorvatska přes Vídeň bývá nejrychlejší. Letos však hrozí komplikace

Nejrychlejší, skoro pořád po dálnicích a také nejčastější. Cestu autem do Chorvatska přes Vídeň, Štýrský Hradec (Graz) a Maribor volí většina Čechů. Je v tom malý zádrhel: díky její oblíbenosti...

17. července 2025

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

17. července 2025

Nissan hledá cestu z krize. Propustí 20 tisíc lidí a zavře legendární továrnu

Japonská automobilka Nissan Motor přestane do března 2028 vyrábět auta ve svém stěžejním závodě v japonském městě Oppama. Výrobu přesune do továrny na jihozápadě země, kterou provozuje dceřiná...

17. července 2025

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

17. července 2025

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

16. července 2025,  aktualizováno  20:07

I cesta může být zážitek. Vyrazte do Chorvatska přes Maďarsko

Do Chorvatska nemusíte jezdit před Rakousko. Trasa, kterou Češi volí nejčastěji, bývá plná kolon. Zvlášť pokud vyrážíte z Moravy nebo máte cestu přes Rakousko už „vykoukanou“, může být pro vás...

16. července 2025

Tahounem prodejů elektroaut je Čína, Evropa je v závěsu. V Americe brzdí Trump

Celosvětový prodej elektromobilů v prvním pololetí vzrostl o 28 procent na 9,1 milionu. Hlavní podíl na růstu měly Čína a Evropa, Severní Amerika zaostala. Vyplývá to z průzkumu analytické...

16. července 2025

Elektřina versus osmiválec. Porsche Macan je oproti Cayennu těžkopádné

Nový elektrický Macan budí vášně. Výhradně bateriové SUV nahradilo předchozí generaci, která byla jedním z nejprodávanějších porschí, jež patřilo také k těm nejuniverzálnějším v nabídce. A visí nad...

16. července 2025

Jednoduchý blbuvzdorný Fiat je tajný bazarový tip. Tipo se nekazí a vydrží

Premium

Fiat vrátil po roce do nabídky model Tipo a i přes méně praktický typ karoserie (sedan) je s prodeji spokojen. Byla to sázka na jistotu, festovní auto si majitelé chválí. Je to tajný bazarový tip....

15. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.