Příkladem je třeba Škoda, která aktuálně nabízí model Enyaq iV 80 za 15 990 Kč měsíčně bez DPH, a to formou operativního leasingu. Takže po uplynutí dohodnuté doby vám auto nezůstává, ale musíte ho vrátit.
Tuzemské zastoupení Škoda Auto komunikuje nabídku na Enyaq jako podporu elektromobility. Tento trend je všeobecný. „Ceníková cena už u některých modelů není klíčová. Musíme s klientem řešit i jiné parametry, třeba měsíční splátka, výše úrokové sazby či náklady na provoz. Hlavně neexistuje jednotný přístup. Neexistuje jeden klient, ale desítky různých klientů, z nichž každý má jiný přístup a jiné potřeby,“ řekl Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR.
Prodávat zákazníkům nové auto s cenovkou v řádu několika set tisíc korun nebo i za milion a víc se přece jen komunikuje o něco hůř, než informace typu „naše auto můžete mít už za 15 tisíc“. Operativní leasing proto čekají zlaté časy. Není ničím novým a dosud ho využívaly hlavně firmy. Jeho výhodou je, že nemusíte mít žádnou velkou hotovost do začátku, na rozdíl od finančního leasingu neplatíte na začátku žádnou akontaci, ale auto používáte pouze za předem dohodnutou měsíční splátku. Další výhodou je, že v této ceně se můžete dohodnout prakticky veškeré služby spojené s provozem auta kromě paliva. Dohromady zaplatíte během sjednané doby samozřejmě víc, než o kolik klesne zůstatková cena vozu, ale je to daň za komfortní služby a nulovou investici do začátku. Po uplynutí sjednané doby vám ovšem auto nezůstává, vracíte ho leasingové společnosti.
Aktuální konkrétní nabídka Škodovky na operativní leasing Enyaqu iV 80 činí měsíční i 15 990 Kč bez DPH při době pronájmu 36 měsíců a nájezdu 15 000 km ročně, což je částka korespondující s leasingovou splátkou podobně vybaveného vozu Škoda Kodiaq. „Zpřístupňujeme tímto krokem elektromobilitu širšímu okruhu zájemců. Vůz na leasing se po 3 letech vrací, zcela tak odpadají například obavy ze stárnutí baterie. V ceně splátky je obsažen i záruční a pozáruční servis po celou dobu pronájmu, pojištění PLUS, povinné ručení, havarijní pojištění a pojištění skel, stejně jako sada kompletních zimních kol včetně jejich přezutí a uskladnění,“ potvrzuje výše uvedené Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto.
Nová „akční“ cena leasingu je skutečně o něco nižší, než jaké panují na trhu aktuálně podmínky, ale rozhodně nejde o zlevnění v řádu desítek procent. Například první nabídka, která nám vyjela z internetu, činí na stejný model 16 485 Kč bez DPH při době pronájmu 36 měsíců a nájezdu 10 tisíc kilometrů ročně. Leasingová splátka ale koresponduje se srovnatelnými modely vybavenými konvenčním spalovacím motorem. V tom má Škoda pravdu.
Podíl operativního leasingu na auta za pět let stoupl na 44 procent Podíl operativního leasingu na způsobu pořízení nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku vzrostl za posledních pět let o 16 procentních bodů na 44 procent. Znamená to, že téměř každé druhé nové auto na trhu bylo pořízeno touto formou. Vyplývá to z informací České leasingové a finanční asociace. Prudký nárůst podílu operativního leasingu byl zejména mezi lety 2019 a 2020, tedy na začátku covidové epidemie. V té době se ale zároveň výrazně propadl celkový prodej nových vozů, takže i když podíl leasingu vzrostl, absolutní počet takto pořízených vozů se v letech 2020 až 2022 příliš nezvyšoval. Výraznější absolutní nárůst lze vzhledem k vývoji v prvním čtvrtletí čekat až letos. Měnil se také podíl privátních zákazníků na celkovém trhu. Ti například u Toyoty tvořili v roce 2019 zhruba 64 procent, v současnosti je to 21 procent. Většinu aut tak u Toyoty nyní pořizují firmy. Podobné je to i u dalších značek. Prodej aut firmám tvoří 74,5 procenta celkového trhu. „Aktuální data ukazují, že operativní leasing je u zákazníků stále vyhledávanější. Nejčastější jsou smlouvy na 36 měsíců a následuje 48 měsíců. Naopak podíl krátkodobých smluv v délce 12 nebo 24 měsíců je na ústupu,“ uvedl Petr Najman, manažer Kinto One od Toyoty. Největšími hráči na trhu jsou ŠkoFin, ALD Automotive, Arval CZ a Lease Plan. Nový hráčem na trhu je od loňska právě Kinto One od Toyoty. Ta ponechává vůz celou dobu životního cyklu v autorizované síti automobilky. Zákazník si přebere auto u svého prodejce a tam se následně vrací řešit servisní, pneuservisní i pojistné události. Za vůz platí fixní měsíční částku. |