Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

Rozstřel   11:00
Automobilová výroba v Česku zažívá po předchozích letech oživení. I nadále však čelí automobilky řadě problémům. Mezi ně stále patří nedostatek čipů a narušené dodavatelské řetězce. Firmy mají také problémy s aplikací evropských norem a v Česku zásadně chybí větší podpora autoprůmyslu ze strany státu. V Rozstřelu to uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Čísla jsou opravdu velmi nadějná, bavíme se o třiceti procentech nárůstu objemu výroby oproti složitému loňskému roku, kdy jsme čelili covidu, zažívali jsme čipovou krizi a začala válka na Ukrajině. Je to určitě dobrá zpráva, ale na druhou stranu je potřeba optimismus mírnit,“ upozorňuje Zdeněk Petzl.

„Vidíme, že všichni finální výrobci musí být velmi operativní. Přeskupují výrobu. Dochází k výpadkům směn i ve výrobě. A to vše budeme muset do konce letošního roku řešit,“ pokračuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Evropa se musí rozhodnout

Evropa stojí podle něj před zásadním rozhodnutím. „Do budoucna se musíme zamyslet nad tím, zda bychom si neměli části výroby, které jsou důležité, stáhnout zpátky do Evropy. A to z toho důvodu, abychom nebyli vydíratelní nebo příliš závislí na importu z regionů, které mohou být nestabilní nebo by se takovými mohly stát.“

Petzl naráží mimo jiné i na Čínu, jejíž uzavření v důsledku pandemie znamenalo mimo jiné právě fatální nedostatek čipů. Řada zemí EU už proto přesouvá výrobu čipů do Evropy. Podle agentury Reuters má například dalekosáhlé plány Německo. V Sasku by ve spolupráci s tchajwanským výrobcem TSMC mohla vzniknout přímo továrna na čipy, hovoří se už otevřeně o Drážďanech.

„Tohle je samozřejmě zajímavé. Na druhou stranu si uvědomte, že i my v Česku máme excelentního, špičkového výrobce, firmu Onsemi, která čipy vyrábí a má potenciál investovat do nových kapacit. A právě to by měl stát velmi intenzivně podpořit,“ myslí si Zdeněk Petzl.

V Rožnově vyrábí firma Onsemi polovodičové čipy, které už dnes masově dodává výrobcům mobilních telefonů nebo renomovaným automobilkám. Přitom šéf výroby této společnosti Aleš Cáb už několikrát zopakoval, že by jeho firma chtěla investovat do nových čipových technologií až několik miliard korun. Poptávka je podle něj rekordní.

Vláda by proto podle Petzla měla rozvoj čipové výroby v Česku výrazněji podpořit. „Dělá to Amerika, Čína, ale i jiné země. Uvědomte si, že v Česku jsou dnes investiční pobídky maximálně na úrovni deseti procent. Jinde ve světě, zejména v Asii dosahují až ke čtyřiceti procentům.“

Česko v podpoře zaostává

„Takže pak logicky investice půjdou jinam než k nám,“ uvádí Zdeněk Petzl s tím, že v případě výroby čipů rozhodně nejde o montovny, ale o sofistikovanou novou výrobu s významnou přidanou hodnotou. Česko v tomto ohledu zaostává a mělo by se soustředit právě na rozvoj těchto technologií.

Ideální by dokonce podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu bylo celoevropské řešení. Aby si jednotlivé členské státy EU nedělaly líbivou národní politiku, ale hledaly řešení pro celý jednotný trh Evropské unie.

„Skutečně by to bylo nejlepší. Aby šlo o celoevropské řešení a nenechávalo se to na národních státech. Protože pak by logicky státy s menšími finančními schopnosti, jako je Česká republika, proti Německu neměly šanci. Navíc je nutné si uvědomit, že Česko je ve složité finanční situaci. Proto je třeba hledat východisko. A to je pro automobilový průmysl velké téma,“ míní Petzl, podle kterého v tomto ohledu nejde jen o čipy, ale také o komponenty nutné pro rozvoj elektromobilů.

Výroba elektromobilů v českých automobilkách přitom podle něj extrémně narůstá. „Dnes jsme na nějakých dvanácti procentech z celkového objemu výroby. Podíly rostou a budou muset růst minimálně proto, jak jsou nastaveny regulační cíle. Ale současně vidíme i stoupající zájem na domácím trhu, přestože ze strany státu zatím žádná výrazná podpora není, a to až na jízdu po dálnici nebo parkování v Praze.“

Nejen čipy, ale i baterie

I tak se zájem ze strany českých zákazníků o elektromobily postupně zvyšuje. A to navzdory tomu, že většímu rozvoji elektrických vozidel v Česku brání řada překážek. Tou nejvýraznější je nedostatečná kapacita dobíjecí infrastruktury, která je extrémně zaostalá, a to například oproti Norsku, Nizozemsku nebo i Německu.

V tomto ohledu udělala významné kroky v elektromobilitě také Čína, která už od začátku tisíciletí do tohoto sektoru napumpovala obrovské množství státních investic a cenově dnes válcuje západní výrobce. Elektromobil vyrobený v Číně je proto výrazně levnější než elektrický vůz od západních automobilek. Čína nezahálela ani v doprovodných technologiích. Kromě čipů je úspěšná také ve výrobě i vývoji nových baterií.

Vedle obřích výroben čipů by se podle Zdeňka Petzla měla Evropa zaměřit právě na výrobu a vývoj baterií, a to zejména v souvislosti s tím, že od roku 2035 se na území EU budou vyrábět už pouze elektromobily a nezávislost na asijských trzích by v rozvoji tohoto segmentu automobilového trhu mohla sehrávat klíčovou konkurenční roli.

Likvidační emisní norma

V závěru Rozstřelu pak výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu hovořil o nejpalčivějším problému českých výrobců – emisní normě Euro 7. Ta má do roku 2025 omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Navíc nejen z výfuků, ale i z brzd a pneumatik.

Podle Zdeňka Petzla může být její aplikace do praxe doslova zničující a hrozí významné propouštění. „Pokud chcete měřit vše, co tato norma požaduje, potřebujete novou technologii, a ta v tuto chvíli v některých požadovaných komponentech ještě není vůbec připravená.“

Čeští výrobci proto žádají, aby platnost normy byla posunuta alespoň o čtyři roky. „Podle nás například na rok 2029. Je zásadní chybou, že do přípravy této normy nebyli výrobci automobilů vůbec zapojeni. Evropský parlament byl v této normě velmi ambiciózní, řekl bych, že byl až odtržený od reality. V tuto chvíli se stal zpravodajem český europoslanec Alexandr Vondra a já doufám, že současné diskuse půjdou správným směrem,“ uzavírá Zdeněk Petzl.

Kolik bude stát za 10 let evropský elektrický lidový vůz, který si bude chtít koupit průměrně vydělávající česká rodina? Stihnou české automobilky přechod na výrobu elektromobilů? A nezaplaví nás v budoucnu levná čínská elektrická auta? I na to odpovídal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu v Rozstřelu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Elektromobily a plug-in hybridy jsou záležitostí hlavně Prahy a středních Čech

Elektrický Citroën Ë-C3

V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...