Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

Rozstřel   11:00
Automobilová výroba v Česku zažívá po předchozích letech oživení. I nadále však čelí automobilky řadě problémům. Mezi ně stále patří nedostatek čipů a narušené dodavatelské řetězce. Firmy mají také problémy s aplikací evropských norem a v Česku zásadně chybí větší podpora autoprůmyslu ze strany státu. V Rozstřelu to uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Čísla jsou opravdu velmi nadějná, bavíme se o třiceti procentech nárůstu objemu výroby oproti složitému loňskému roku, kdy jsme čelili covidu, zažívali jsme čipovou krizi a začala válka na Ukrajině. Je to určitě dobrá zpráva, ale na druhou stranu je potřeba optimismus mírnit,“ upozorňuje Zdeněk Petzl.

„Vidíme, že všichni finální výrobci musí být velmi operativní. Přeskupují výrobu. Dochází k výpadkům směn i ve výrobě. A to vše budeme muset do konce letošního roku řešit,“ pokračuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Evropa se musí rozhodnout

Evropa stojí podle něj před zásadním rozhodnutím. „Do budoucna se musíme zamyslet nad tím, zda bychom si neměli části výroby, které jsou důležité, stáhnout zpátky do Evropy. A to z toho důvodu, abychom nebyli vydíratelní nebo příliš závislí na importu z regionů, které mohou být nestabilní nebo by se takovými mohly stát.“

Petzl naráží mimo jiné i na Čínu, jejíž uzavření v důsledku pandemie znamenalo mimo jiné právě fatální nedostatek čipů. Řada zemí EU už proto přesouvá výrobu čipů do Evropy. Podle agentury Reuters má například dalekosáhlé plány Německo. V Sasku by ve spolupráci s tchajwanským výrobcem TSMC mohla vzniknout přímo továrna na čipy, hovoří se už otevřeně o Drážďanech.

„Tohle je samozřejmě zajímavé. Na druhou stranu si uvědomte, že i my v Česku máme excelentního, špičkového výrobce, firmu Onsemi, která čipy vyrábí a má potenciál investovat do nových kapacit. A právě to by měl stát velmi intenzivně podpořit,“ myslí si Zdeněk Petzl.

V Rožnově vyrábí firma Onsemi polovodičové čipy, které už dnes masově dodává výrobcům mobilních telefonů nebo renomovaným automobilkám. Přitom šéf výroby této společnosti Aleš Cáb už několikrát zopakoval, že by jeho firma chtěla investovat do nových čipových technologií až několik miliard korun. Poptávka je podle něj rekordní.

Vláda by proto podle Petzla měla rozvoj čipové výroby v Česku výrazněji podpořit. „Dělá to Amerika, Čína, ale i jiné země. Uvědomte si, že v Česku jsou dnes investiční pobídky maximálně na úrovni deseti procent. Jinde ve světě, zejména v Asii dosahují až ke čtyřiceti procentům.“

Česko v podpoře zaostává

„Takže pak logicky investice půjdou jinam než k nám,“ uvádí Zdeněk Petzl s tím, že v případě výroby čipů rozhodně nejde o montovny, ale o sofistikovanou novou výrobu s významnou přidanou hodnotou. Česko v tomto ohledu zaostává a mělo by se soustředit právě na rozvoj těchto technologií.

Ideální by dokonce podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu bylo celoevropské řešení. Aby si jednotlivé členské státy EU nedělaly líbivou národní politiku, ale hledaly řešení pro celý jednotný trh Evropské unie.

„Skutečně by to bylo nejlepší. Aby šlo o celoevropské řešení a nenechávalo se to na národních státech. Protože pak by logicky státy s menšími finančními schopnosti, jako je Česká republika, proti Německu neměly šanci. Navíc je nutné si uvědomit, že Česko je ve složité finanční situaci. Proto je třeba hledat východisko. A to je pro automobilový průmysl velké téma,“ míní Petzl, podle kterého v tomto ohledu nejde jen o čipy, ale také o komponenty nutné pro rozvoj elektromobilů.

Výroba elektromobilů v českých automobilkách přitom podle něj extrémně narůstá. „Dnes jsme na nějakých dvanácti procentech z celkového objemu výroby. Podíly rostou a budou muset růst minimálně proto, jak jsou nastaveny regulační cíle. Ale současně vidíme i stoupající zájem na domácím trhu, přestože ze strany státu zatím žádná výrazná podpora není, a to až na jízdu po dálnici nebo parkování v Praze.“

Nejen čipy, ale i baterie

I tak se zájem ze strany českých zákazníků o elektromobily postupně zvyšuje. A to navzdory tomu, že většímu rozvoji elektrických vozidel v Česku brání řada překážek. Tou nejvýraznější je nedostatečná kapacita dobíjecí infrastruktury, která je extrémně zaostalá, a to například oproti Norsku, Nizozemsku nebo i Německu.

V tomto ohledu udělala významné kroky v elektromobilitě také Čína, která už od začátku tisíciletí do tohoto sektoru napumpovala obrovské množství státních investic a cenově dnes válcuje západní výrobce. Elektromobil vyrobený v Číně je proto výrazně levnější než elektrický vůz od západních automobilek. Čína nezahálela ani v doprovodných technologiích. Kromě čipů je úspěšná také ve výrobě i vývoji nových baterií.

Vedle obřích výroben čipů by se podle Zdeňka Petzla měla Evropa zaměřit právě na výrobu a vývoj baterií, a to zejména v souvislosti s tím, že od roku 2035 se na území EU budou vyrábět už pouze elektromobily a nezávislost na asijských trzích by v rozvoji tohoto segmentu automobilového trhu mohla sehrávat klíčovou konkurenční roli.

Likvidační emisní norma

V závěru Rozstřelu pak výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu hovořil o nejpalčivějším problému českých výrobců – emisní normě Euro 7. Ta má do roku 2025 omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Navíc nejen z výfuků, ale i z brzd a pneumatik.

Podle Zdeňka Petzla může být její aplikace do praxe doslova zničující a hrozí významné propouštění. „Pokud chcete měřit vše, co tato norma požaduje, potřebujete novou technologii, a ta v tuto chvíli v některých požadovaných komponentech ještě není vůbec připravená.“

Čeští výrobci proto žádají, aby platnost normy byla posunuta alespoň o čtyři roky. „Podle nás například na rok 2029. Je zásadní chybou, že do přípravy této normy nebyli výrobci automobilů vůbec zapojeni. Evropský parlament byl v této normě velmi ambiciózní, řekl bych, že byl až odtržený od reality. V tuto chvíli se stal zpravodajem český europoslanec Alexandr Vondra a já doufám, že současné diskuse půjdou správným směrem,“ uzavírá Zdeněk Petzl.

Kolik bude stát za 10 let evropský elektrický lidový vůz, který si bude chtít koupit průměrně vydělávající česká rodina? Stihnou české automobilky přechod na výrobu elektromobilů? A nezaplaví nás v budoucnu levná čínská elektrická auta? I na to odpovídal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu v Rozstřelu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Ilustrační snímek

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch...

Sny a realita britské elektromobility. K nabíjení není síť ani elektřina

ilustrační snímek

Velké Británie se zavázala, že do roku 2050 nahradí miliony svých benzínových a naftových vozidel...

Češi mají stále raději vůni benzinu. Proč jsou nenapravitelnými elektroskeptiky?

Češi zatím s přechodem na čistou energii nespěchají.

Dobíjení auta za pět minut a dojezd přes sedm set kilometrů. Novinky z posledního čínského...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření...

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Skautský slib. Volkswagenem oprášená americká značka Scout Motors představila...

VIDEO Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl...

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Exkluzivně

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  20:08
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.